ik wil een groentetuin aan gaan leggen in onze tuin. Deze tuin is momenteel nog helemaal vol met heel veel uit de kluiten gegroeide planten dus die moet helemaal leeg (wonen er nog niet zo lang, vorig bewoonster heeft de boel laten verslonzen). Onze tuin ligt volledig op het zuiden en ik denk aan een stuk van 2x3 om eerst eens mee te beginnen. Kan wel groter, maar ik weet niet of ik wel echt groene vingers heb. Maar hoe begin je? Moet er eerst nieuwe grond in? En hoe scherm je het een beetje af tegen katten. En wat is een beetje makkelijk om mee te beginnen? Ik wil sowieso graag aardbeien en wortelen. Kruiden komen al in potjes aan de muur. En ernaast wil ik graag wat bonen op stok. En wanneer begin je met het inzaaien, of moet het eerst in potjes groeien en daarna de grond in... als er dus iemand ervaring heeft en me iets wil/kan vertellen hoor ik het graag, want zoals je waarschijnlijk wel al doorhebt heb ik er totaal geen verstand van ...
Zelf hebben we op dit moment alleen aardbeien, hebben hier idd nieuwe grond voor gebruikt en 1 keer in het jaar bemesten. Hebben het met een net helemaal afgeschermd en dit gaat goed, lekker op het zuiden goed vochtig houden in de zomer en dan groeien ze hard! (zelf absoluut ook geen groene vingers hoor ) We willen nog meer groente´s maar weten nog niet wat en hoe, en of we dan zo een kweekbak willen of ook weer stukje grond met net eromheen...
Dank! Ik heb idd ook het idee dat ik er beter nieuwe grond in kan doen. Kan er wel makkelijk aankomen hier. Dus toch maar doen. Waar heb je het mee afgeschermd als ik vragen mag?
Ik had toen ik nog thuis woonde op mijn slaapkamer een kamerkas. Daar zaaide ik in. Als plantje groot zat waren gingen ze de tuin in. Ik had tomaat, komkommer, taugé, tuinkers, wortel, rode kool en nog wat dingen. Ik had veel hihi! Katten kwamen niet in de tuin ivm hoge omheining (hadden eenden). En herrinner me ineens dat die eenden op de tomaat na alles opvraten!
Hoi Lees eens de makkelijke moestuin van Jelle Medema. Echt heel leuk om te lezen en zeker een goede start voor een nieuwe moestuin. Heb hem digitaal voor je. Als je je emailleren geeft zal ik hem mailen
Ik gooi sla, spinazie etc direct de tuin in. Bonen en tomaten zaai ik eerst voor. Je kunt over een week of 2 al beginnen met peultjes voorzaaien in bv een vorstvrije schuur. Dan zaai ik ook een paar gele en groene courgettes voor. Ik hou er van ieder eentje en geef de rest weg. Spinazie (wintervariant) doe ik vanaf maart in de grond. Ik heb aardbeien in een ander deel van de tuin, als eetbare bodembedekker Ik heb geen mega grote tuin en zaai alleen wat we lekker vinden en wat snel groeit. Een stuk of 4 varianten sla, zomer- en winterspinazie, radijsjes, peultjes, pronkbonen, slabonen. Kruiden in een apart deel van de tuin. En door de hele tuin heen heel veel lekker fruit zoals aardbeien, bramen, rode bessen, frambozen etc. Dingen die langzaam groeien of die je voor weinig in de supermarkt kunt kopen heb ik niet, dus de bonen zijn bv gele bonen of meergekleurde pronkbonen. En heel veel peultjes want daar zijn we allemaal dol op
Ik had het in mijn vorige tuin en hier moet het nog komen, heb nu wel aardig wat maar niet veel.. Ik had er een hekje omheen van kippengaas en een netje overheen. Hielp prima. En ik pootte zaadjes altijd eerst in een potje als ik zaadjes kocht maar vaak koop ik al ienieminie plantjes, scheelt veel tijd! Succes!
Wij woelen eerst het grond om.dan bemesten wij het en gooien er kalkkorrels door.week wachten met planten en zaaien.daar gaan we los met van alles in de tuin.kan niet wachten.
Wij hebben een grote moes op een Tuintjescomplex. Je grootste vijand zijn slakken en vogels. Katten doen alleen wat met je moes op het moment dat de rond lekker omgewoeld is. Wat voor grondsoort hebben jullie? Dat maakt nl ook veel verschil in de aanpak. Een kleibodem is bij ontzettend voedzaam maar moet he echt herl goed omwoelen want anders kunnen ze niet goed wortelen. Zandgrond is weinig voedzaam en veengrond zuur. Elke groentesoort heeft zijn eigen optimale zaaitijd. Je kan nu al zakjes met zaadjes kopen. De optimale zaaitijd staat op het zakje. Wij laten ze vask ivm vogels eerst in een kweekbak opgroeien en zetten dan de plantjes in de tuin. Sla is ontzettend roofgoed voor zowel vogels als slakken. Die zou je in een klein laag kasje kunnen laten groeien waarvan je wel het deksel open kan zetten (vanaf maandag bie de lidl) . Bonen kan he het best stokken. Maar voor de inrichting en hoe en wat precies zou ik een mooi boek lenen of kopen want er is veel over te zeggen.
om te voorkomen dat katten je nieuwe aanwas omspitten zou je schelpjes kunnen gebruiken, dat wil nog wel eens helpen. en als je slakken hebt helpt dat ook wel. stro onder de aarbeien helpt ook. gewoon klein beginnen met wat kruiden, sla, courgette etc, dat doet het meestal wel goed.
Droge zandgrond. Woon in drenthe, vlakbij assen. Kan wel aan mest komen. Napoleon bedankt voor de tipvd lidl. Maar eens kijken naar een kweekkas. Justme: stro onder de aardbeien is een goeie ! Zou zonde zijn als de slakken mijn aardbeien opvreten. All: bedankt voor de tips. Ik zet het allemaal ff op een rijtje.
Hoi hoi Ik wil dit jaar ook beginnen met een moestuintje Ik ben dus ook benieuwd en lees graag mee voor tips! Ik heb al zaden gekocht en in mn agenda staan wanneer ik ze bv binnen in potjes kan planten en wanneer wat naar buiten kan Wat ik me afvraag als je 1 paprika zaadje in 1 potje doet hoe kan je dat nog verspenen dan? Of gaat dat dan niet en is dat zo dan ook goed? En onder glas, kan dat gewoon achter de vensterbank? Of moet het dan echt in zo'n bak? Ik heb nu zaden voor snijbonen, prei, courgette, paprika, aarbeitjes,tomaten en ik heb nog poot uitjes Die uitjes Iemand die weet hoe dat werkt? Staat namelijk niets op? En wanneer? Groetjes!
Ik heb een stukje moestuin, ieder jaar even de grond los maken en mest erover. Ik heb alleen aardbeien, rabarber, worteltjes, pompoenen en heel veel snijbloemen. Dit jaar ga ik kruiden op deze manier doen... ( niet om ruimtegebrek maar omdat het er leuk uitziet)
PCOOTJe, ja leuk zeg! Wij hebben ook zakjes in onze eigen tuin gehad maar ze gingen niet zo heel goed, te nat of te droog... dus nu weer opnieuw proberen @TS, haal dan goede tuingrond en meng 1 zak mest op 10 zakken grond (anders wordt het te zuur). 30cm diep.
ik wil dit jaar ook een moestuinbak gaan makken op makkelijkemoesttuin.com lijkt me wel makkelijk.. nu al zin in eigen groenten
pcootje: dat ziet er leuk uit!! wij hebben ook een muurtje haaks op het huis staan en daar zou dit ook superleuk staan. Wat voor materiaal is dat? lovekees: dat ziet er zeker leuk uit. Heb nog wel wat hoekjes waar wat kan, misschien volgend jaar voor onze dochter een eigen bak maken met snoepdingen voor haar. zet hem iig ff in mijn favorieten.
dat ziet er zeker leuk uit! je maakt het nu wel moeilijk moet eerst nog het muurtje verven, de vorige bewoonster heeft het met verkeerde verf gedaan en dat begint nu te bladderen... dus heb nog ff om er over na te denken