Als eerste wil ik duidelijk maken dat iedereen anders is en ieder in zijn of haar waarde gelaten moet worden.. Maar soms.. Kennen jullie ook van die verhalen waarvan je ter plekke medelijden krijgt met de kinderen? (tiener)moeders die verslaafd zijn. Kinderen die verwaarloosd worden. Moeders die veel relaties aangaan en waarvan de kinderen ze allemaal papa moeten noemen. Moeders die al niet uit een voorbeeldgezin komen,waardoor zij tenslotte hetzelfde doen met hun kinderen? Ga zo maar door,ik zie en hoor soms dingen om me heen waarvan ik denk,wat ontzettend sneu.. Jeugdzorg die er soms bovenop zit,of zelfs waarbij jeugdzorg niks mee doet. Ik wil hierbij even een kanttekening maken,want mijn situatie is ook niet perfect als alleenstaande moeder (nog) wonend bij mijn ouders. Maar ik laat mijn zoontje stabiel opgroeien,ritme en regelmaat,alles wijkt voor hem en daar sta ik regelrecht achter! Dus dames,kennen jullie ook zulke gevallen,en hoe gaan jullie daarmee om?
Ik vind ook een beetje dat alles is zoals je het zelf opvat of ziet. Zo komen er nou verhalen die er niet zijn. Het is niet altijd zoals je het ziet. Dit wil niet zeggen dat dit in jou geval ook zo is. Ik ben zelf een tienermoeder met een slechte voorbeeld in mijn jeug met jeugdzorg etc maar nee ik doe het niet zoals mijn ouders het deden. Gelukkig maar. Ik ken ook niet zulke mensen.
Laat ik voorop stellen dat ik ook niet oordeel voordat ik de mensen zelf niet heb gezien of ken. En,wil ik duidelijk zeggen. Dat heus niet elk slecht voorbeeld gezin het ook fout doet,dat je als tienermoeder het al meteen slecht doet. Ik heb het hier ook over 'normaal' uitziende gezinnen helaas.. Helaas ken ik nu 4 gevallen die ik van dichtbij zie of zag. Ook hoor je het genoeg in het nieuws en van mensen die ermee werken.
Ik ken wel iemand die op hele late leeftijd ongepland (ongewenst weet ik niet) zwanger werd van een man die er vandoor ging. Haar eigen kinderen waren al was ouder toen en ze had dus eindelijk tijd voor zichzelf en dat werd weer 'afgepakt', uiteindelijk was haar dochter verantwoordelijk voor de zorg van d'r kleine broertje. Vond dat wel sneu. En tegenover me woonden mensen die heel vroeg al kinderen hebben gekregen, dat meisje zat nog op de basisschool. Maar dat koppel sloeg elkaar zo'n beetje iedere dag de hersens in en dat kindje is toen weggehaald. Woon niet echt in een fijne buurt en ik zie dat soort dingen wel meer. Verder ken ik niet echt zulke mensen. Wel verschillende tienermoeders, maar die zijn echt heel leuk met hun kinderen
tja.. wat doe je eraan, niks. Zielig, ja natuurlijk.. maar die vrouwen zijn bijv ook niet voor de lol verslaafd of wat dan ook.
Ben ik met je eens Umm85,in zekere zin ook sneu voor de ouder. Maar zeker als je de verantwoordelijkheid hebt over een kind... Zou je toch hulp zoeken lijkt me? Het goede voorbeeld willen geven.. Tja,ik merk dat zulke dingen me gewoon raakt. Iedereen maakt fouten natuurlijk,daar leer je van. Maar erge fouten ten kosten van onschuldige kinderen.. daar kan mijn moederhartje niet tegen
Oh ik vergeet een gezin. In de categorie uitschot. Ik woonde nog bij mijn ouders en was een jaar of 7, toch zal ik nooit vergeten dat het meisje 15 was en de jongen in de 20, zij was net voor de tweede keer zwanger toen ze naast ons kwamen wonen. De pannen vlogen iedere avond wel tegen de muur in hun ruzies, ook hebben mijn ouders met eigen ogen gezien dat de honden buiten dood werden geslagen tegen de muur als ze vervelend waren (instanties deden niets..) en ze harddrugs gebruikten met hun kindje erbij. Op een dag waren ze opeens weg toen we wakker werden, 2 jaar geleden zag ik ze opeens weer, nog steeds achter de kinderwagen. Ze hebben nu 4 kinderen ofzo, maar die situatie was echt niet gezond en er werd gewoon niets aan gedaan omdat iedereen bang was voor ze..
Wat verschrikkelijk!!! Weet ook niet zo goed wat ik hiermee bereik,waarschijnlijk wilde ik het gewoon van me af typen
maar als je uit een enorm moeilijk gezin komt bijv, agressieve partner.. weet jij veel, dan is het gewoon retemoeilijk om stappen te ondernemen.
in de oude buurt waar ik woonde...genoeg! ouders de hort op, drugs gebruiken en drinken...kinderen bij opa, lag dronken op de bank.......viel de jongste uit het raam! Heeft 3 weken in ziekenhuis in coma gelegen, schedelbasis fractuur...... Kinderen werden niet afgepakt, want.....geen idee waarom niet! Kids liepen geregeld half naakt over straat, zelfs midden in de nacht...hond werd compleet overhoop geslagen als de blafte...kinderen hadden een taal....nou nou daar gingen je oren van flapperen. En soms, dan werd er geschreeuwd gegooid en vanalles, dan wist je gewoon dat ze compleet kapot werden geslagen. Blauwe plekken, gebroken armen, blauwe ogen...geen uitzonderingen na zo een gevechten (van ouders en kinderen) wta doe je eraan...waren bekend bij jeugdzorg, politie zat er iedere dag wel binnen....ach....je kunt er neits aan doen, heel jammer en zielig helaas.
Umm85,weer heb je gelijk Maar zoals ik al zei,als je verantwoordelijk bent voor onschuldige kinderen.. dan probeer je toch hulp te zoeken? Ik snap dat het allemaal niet zo makkelijk is dan het lijkt,maar ik snap het gewoon niet. Als je zo over je heen laat lopen in een agressieve relatie terwijl je kinderen hebt.. Ben blij toe dat ik dat niet ken in ieder geval!
Dit is ook wel een echt ernstig geval. Zielige kinderen zijn dat en later....tja dan blijft er niks meer van ze over omdat ze zo gemaakt zijn door mamalief en papa lief...triest
triest...ja maar zo is het nu eenmaal, het is een heel harde cirkel om te verbreken...kom daar als kind zijnde als je niet anders kent maar eens uit. Moet je heeeel sterk voor zijn. Of een goede partner krijgen die je eruit kan halen...helaas word het vaak van hetzelfde laken een pak luitjes.....omdat ze niet anders kennen.
Ik zie liever een tienermoeder die dr zaakjes op orde heeft en soms iets verkeerds doet. Als ouders die een normale leeftijd hebben continu ruzie hebben geld lenen omdat ze voor de buitenwereld moeten doen alsof ze geld zat hebben ( 2 auto's duur huis dure meubels op afbetaling en dure merkkleding nieuw voor hun zoontje ) En dan wel bij ouders broer/zussen geld lenen omdat ze bijna uit huis geplaatst worden..
ja ik ken ze ook, 2 gezinnen! 1 er van heeft 2 dochters, beide ouders drugsverslaafd. de dochters lopen in oude kleding en haar wat nooit 1x gekamt wordt... heel triest. zijn leuke sociale meiden die ook spelen met mijn zoon. laatst waren ze bij mijn buurvrouw thuis en kregen een bakje thee zei de oudste: wat is het hier gezellig ik wil hier wel wonen! dan breekt je hart toch? en dan de 2e... buurvrouw zit in een vechtscheiding met haar ex. gaat over de rug van de dochter. heel triest allemaal, ze beschuldigen elkaar met van alles en aan de dochter wordt niet gedacht. het meisje is inm. bang voor iedereen en loopt weg als je te dicht bij haar komt... ook heel triest. beide gezinnen hebben jeugdzorg over de vloer maar ze doen niks verder...
@Mrs Hair; Ja ik was net naar de middelbare dat jaar, en zij begon dus net aan groep 8. Ze is toen van school gegaan want ze werd er heel erg mee gepest. Toen kwamen we hier wonen dit jaar maart (dus een aantal jaar later) en bleken ze de overburen te zijn en toen hoorde ik het hele verhaal. Zijn nu weg (uit huis gezet)
Saja87,dat is ook weer zo! Al vindt ik geldproblemen ook erg voor een kindje,maar als ze verder gezond en stabiel opgroeien dan is het een ander verhaal meteen. Je kan er ook niets aan doen inderdaad,die mensen weten niet beter. Terwijl ik juist het type ben van,nadenken,aanpakken en doen! Dat komt dan weleens hard bij me aan,als ik die onschuldige kinderen zie. Verdoemd om ook zo op te groeien..
Geld problemen maakt niet ui ( zeker in deze tijd niet ) Wat ik wel erg vind is jezelf in de schulden steken voor spullen ( dure spullen ) En dure kleding. Zo geef je je kind mee dat het niet erg is om geld te lenen als je dure kleren koopt of dure dingen koopt. Dat vind ik wel verkeerd.