Kraamzorg thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Vlokje91, 22 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlokje91

Vlokje91 Lid

20 okt 2012
    41
    0
    0
    Hey allemaal,
    Ik heb een vraagje en misschien weten jullie hoe het gaat of kunnen jullie vertellen hoe het bij jullie gegaan is,

Wij verwachten in deze dagen/weken ons eerste kindje en willen graag thuisbevallen.
    De VK en kraamzorg zijden dat als het een thuisbevalling word dan komt de kraamzorg erbij om de VK te assisteren bij de bevalling.

Nou vroeg ik me af, Wat nou als het kindje snachts geboren word?
    Gaat de kraamzorg daarna gelijk weer weg, of blijven ze een paar uur en komen ze overdag niet meer?

Want ik heb geen idee wat ik allemaal moet doen als zo'n kleintje net geboren is. En als de kraamzorg snachts blijft dan heb je overdag geen hulp.

Misschien is het een hele stomme vraag maar ik zit er toch een beetje mee en ik hoop dat jullie hier antwoord op hebben,

Groetjes !!

2. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik ben vorige eer bevallen in het ziekenhuis.
    Maar toen ik thuis kwam 2uur na de bevalling kwam de kraamzorg ook en die heeft het bedje inorde gemaakt en onze zoon en mij verzorgt.
    Daarna ging ze naar huis en kwam de dag erna rond 09:00 een andere kraamverzorgster.

Als je thuis bevalt komt die nacht inderdaad ook een kraamverzorgster en volgens mij gaat het dan net zo dat ze weer naar huis gaan als alles verzorgt is en komt smorgens's een andere kraamverzorgster.

Succes met de laatste loodjes en bevalling!

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben 2 keer 's nachts thuis bevallen.
    1e keer: kraamzorg kwam om 3 uur, ben om 3.48 bevallen. Tegen 5 uur lagen we schoon en verzorgd in bed, en ze zijn toen weggegaan. Rond 9 uur kwam de vaste kraamverzorgende voor de hele week.

2e keer ook zoiets. Ben om 0:45 bevallen, kraamzorg kwam om 1 uur, rond 2.30 zijn ze weggegaan. Om 9 uur kwam de kraamverzorgende die de hele week bleef.

Het was dus beide keren iemand die ik alleen rond de bevalling heb gezien, en de rest van de week niet meer.

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Zoals hier boven beschreven. S nachts komt er een kraamverzorgster. Die zorgt dat alles schoon is, dat jij weet wat je moet doen. Daarna gaat ze weg. 's Ochtends krijg je dan een 'nieuwe' kraamhulp die, als je geluk hebt, de rest van de week blijft.

5. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Je mag trouwens de kraamhulp ook al laten komen als je weeen begonnen zijn, dan blijft ze bij jullie. Dus niet pas rond de geboorte.
    Dat is niet je vraag, maar misschien zou je het wel prettig vinden en wist je het niet :).

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Er staat altijd iemand op wacht / paraat voor bevallingen. Als je overdag bevalt dan je volgens mij grote kans dat dezelfde kraamhulp dan de rest van jouw kraamperiode blijft. Als je 's avonds of 's nachts bevalt dan heb je grote kans dat je vanaf 's ochtends dan een nieuwe kraamhulp krijgt die dan de rest van de kraamperiode blijft.

Ik ben 's avonds om 21.05 bevallen van onze oudste. De verloskundige belde het kraambureau rond 18.00 toen ik een weeenstorm kreeg en ik meer dan 4 cm ontsluiting had. Volgens mij was de kraamhulp rond 18.30 aanwezig. Zij heeft alles klaargelegd voor de kleine en de verloskundige voor de aankomende bevalling en mij meegeholpen als ik naar de wc moest. Na de bevalling heeft zij meegeholpen met de verzorging van de kleine, alle rommel (vuil beddengoed e.d.) opruimen en meehelpen met de eerste borstvoeding. Daarna kwamen de opa's en oma's en heeft zij koffie gezet en beschuit met muisjes gemaakt. Volgens mij is zij pas rond middernacht naar huis gegaan. Die eerste nacht stonden we er dus alleen voor. Ik vond dat best wel eng, maar het kraambureau was dag en nacht bereikbaar als er problemen zouden ontstaan. Ik heb die nacht niet veel geslapen (de kleine trouwens wel) door alle adrenaline die nog in mijn lichaam zat.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Ik ben eind van middag/begin avond bevallen in weekend en VK heeft tegen ons gezegd wanneer we kraamhulp moesten bellen. Uiteindelijk kwam die maar net op tijd om te assisteren bij de bevalling, ze had geloof ik net de jas uit toen ik begon met persen en 4 minuten later was mijn dochter er al :cool:.

Daarna alles schoongemaakt, bedje opgemaakt, kruiken gemaakt, etc, etc. Helaas moesten wij (baby en ik) na bevalling naar het ziekenhuis en 2 dagen moeten blijven. Maar toen ik weer thuiskwam (in de middag) kwam zij ook weer (dezelfde). En daarna de rest van de kraamuren vanaf de ochtend, verdeling uren in overleg met ons.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

qua planning zal dit bij elke organisatie verschillend geregeld zijn.
    overal zal wel deze regel gelden: een kv gaat nooit naar huis (ook niet in de nacht) als dit niet verantwoord is!
    met de gezondheid van jou en de baby moet dus alles in orde zijn en voor jullie moet duidelijk zijn wat jullie de komende uren moeten/ mogen doen tot ze (of een collega) weer terugkomt.
    als je ongerust bent mag je altijd de kraamzorgorganisatie of de vk bellen.

9. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik ben om 2:23 uur bevallen, en de kraamverzorgster was nog maar net op tijd. Daarna moesten wij naar het ziekenhuis omdat ik gehecht moest worden. In die tijd heeft de kraamverzorgster alles opgeruimd en weer te plek gezet. Toen wij weer thuis kwamen (na 2 uurtjes) was ze inmiddels al weg. De volgende dag om half 9 kwam ze weer en hebben gelukkig de hele week dezelfde kraamverzorgster gehad.

10. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier een kraamverzorgende.

Bij onze organisatie hebben we 3 verschillende wachten. Als je dus op "wacht" zit, zit je te wachten tot ze je bellen voor een bevalling of een thuiskomst uit het ziekenhuis, of aflos van een collega.

Als ik s'nachts gebeld wordt dan ga ik naar het gezin om de vk te assisteren. Vaak is dit op tijd maar soms ook wel eens te laat en dan is de beeb al geboren.

Wij moeten in ieder geval tot 2 uur na de geboorte van de placenta blijven. De vk gaat vaak al eerder weg als alles goed is. Uren kunnen altijd langer worden als er iets niet goed is.

We geven ook duidelijke instructie voor de verdere nacht, schrijven alles op in het zorgplan zodat je terug kan lezen, helpen met uitleggen van de voeding, kruiken maken, hoe je moet tempen en waar ze op moeten letten en wanneer ze evt. de vk moeten bellen.

Daarna spreek ik een tijd af wanneer we terug komen. Over het algemeen komt bij onze organisatie die gene terug die ook de bevalling heeft gedaan. Of ze moeten iemand aan gevraagd hebben die tijdens de bevalling niet kon, maar bijv. een dag later wel. Of het komt soms ook wel eens voor dat ze bijv. 7 dagen al gewerkt hebben en er dan nog voor 1 dag bij staan en dat ze alleen de bevalling doen en dan de rest van de week een andere kraamverzorgende komt.

Maar over het algemeen kijkt de planning bij ons wie de 8 dagen ook kan werken zodat ze het af kunnen maken. Maar dit lukt niet altijd. Soms wordt de zorg ook wel in 7 dagen gegeven als dat zo uit komt met de kraamverzorgende en alles is verder prima en iedereen (gezin en vk) is er ook mee akkoord.

Als ik een bevalling gehad heb s'nachts dan overleg ik met het gezin wanneer ze willen dat ik terug kom. Meestal is dat tussen 8.00 uur en 9.00 uur.

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier in half 3 s middags bevallen en kraanhulp is toen rond zes uur gegaan.
    Heel spannend vonden we dat want je moet het dan meteen alleen doen! Dat is dan soms wel ff stoeien met bijv de bv zoals hier het geval was en gelijk in die eerste koude nacht helemaal moeten verschonen! Maar dat komt helemaal goed hoor. Zo'n eerste nacht is ook erg bijzonder vonden wij!
    Rond acht uur kwam de vaste kraanhulp.

12. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    1e x overdag bevallen. Rond 15:00 uur. Kraamhulp is 2,5 uur gebleven na geboorte (is door de vk gebeld bij 7cm ontsluiting), nacht alleen, maar ging prima. Kind sliep lang, voor de grap een wekker gezet zodat er noet te lang tussen de laatste en 1e voeding zou zitten. Inderdaad, wij werden wakker van de wekker en moesten kind wakker maken. Maar geen stres bij ons, manlief heerlijk geslapen, ik meer gedommeld (adrenaline).
    2e is 's avonds geboren. Na de bevalling (de vk heeft ze gebeld bij 6 cm ontsluiitng) nog even gebleven zodat alles schoon was, max 2 uur, maar ik denk minder lang. Maar ja, 2e kind, kort op de eerste, wij wosten het wel.
    3e x geen kraamverzorgende gezien. Net na 1:00 uur 's nachts, Vk kwam net optijd, nog geen 5 min binnen en kind was er. Vk en manlief hebben toen ik stond te douchen de zooi in de wasmachine gegooid. Daarna nog een uurtje zitten napraten met de vk en toen is die ook naar huis gegaan. Wel ons op het hart gedrukt om bij ongerustheden hen of het kraamzorgbureau te bellen (die was wel ingelicht over de bevalling)

13. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Eerste bevalling ook snachts om 01.15u, kraamzorg is gebleven tot alles verzorgd was en ging weer naar huis. Om 9u kwam de vaste kraamzorg voor die hele week.

Tweede keer ben ik half 8 smorgens bevallen, maar kraamzorg was vanaf half 7 al aanwezig, zij is toen wel tot smiddags gebleven.

Derde is smiddags om 17u geboren, kraamzorg is toen ook even gebleven tot alles verzorgd was, en volgende ochtend kreeg ik weer een nieuwe voor die hele week.

14. libelle85

libelle85 Actief lid

23 jul 2012
    140
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben in de ochtend bevallen en de kraamzorg niet op tijd om aanwezig te zijn bij de bevalling... Ze kwam een kwartier later binnen en is verder die hele week gebleven!

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    1e: kwart over 12 's middags bevallen, kraamzorg kwam pas om 1 uur en was om 3 uur weer weg. Volgende ochtend om half 10 kwam pas de volgende. Dat vonden wij toen wel erg lang en lastig, we wisten niet eens het verschil tussen de voor- en achterkant van een luier, kind lag de halve nacht te spugen We hebben 's nachts nog wel even telefonisch contact met de verloskundige gehad.

2e: kind geboren om 18.47, kraamzorg was er om 18.00, ging weg rond 21.00. Volgende ochtend om 9 uur was ze er weer (dezelfde).

Verder wel beide keren dezelfde kraamverzorgster voor de hele week gehouden, gelukkig geen tussentijdse wisselingen.

16. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ze komt in de nacht gewoon helpen en blijft verplicht een paar uur om jou in de gaten te houden.
    Je kraamzorg van die zelfde dag is er dan wel later is mijn ervaring.

De kraam bij de eerste was die nacht een andere dan overdag maar die laatste is ook de rest van de week gebleven.
    De laatste kraam was bij de bevalling (13.30 uur) en is de rest van de week gebleven.
    Ze zou zaterdag eigenlijk vrij zijn maar wilde het hier graag afronden omdat ze het zo gezellig vond.
    Mis der wel zeg en dan gewoon omdat het een tof mens is.

17. Ukke

Ukke Bekend lid

27 dec 2009
    552
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bevallen om 18.00 in bad :) Kraamhulp sloot rond 21.00 de deur met instructies voor de nacht... Voor mij geen nacht, door adrenaline elke seconde naar mijn kereltje liggen kijken zo verliefd was ik. S ochtends om 8u andere kraamhulp. Onverwachts dag 6 opgenomen met de kleine omdat hij te veel was afgevallen.Bij thuiskomst kregen we verlenging kraamzorg dag 9 en 10 en weer een andere hulp. Maar van elk andere steun gehad en nieuwe dingen geleerd

18. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Ik ben de 2de keer 's nachts thuis bevallen om 02:30, de kraamzorg kwam 15 minuten te laat binnen:). Er was ook nog een kraamverzogster in opleiding bij. Ze waren beide rond 05:00 weg en wij hebben zelfs nog een paar uurtjes kunnen slapen tot dat onze oudste zoon om 08:00uur wakker werd die trouwens helemaal niets heeft gemerkt van de hele bevalling. In de middag is er nog een kraamhulp voor een paar uurtjes geweest en de rest van de week hebben we de kraamverzogster + degene die in opleiding was gehad die er in de nacht vlak na de geboorte zijn geweest.

De bevalling is gedaan door een verloskundige in opleiding + de verloskundige zelf, het was dus een drukke bedoeling in de slaapkamer maar op de 1 of andere manier was het gewoon een soort van gezellig:).

Deel Deze Pagina