mijn man is over 1 week werkloos heeft dit gevolgen voor de kdv toeslag?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Orchidee26, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orchidee26

Orchidee26 Niet meer actief

Hoi,

Ik zit momenteel in de ziektewet en krijg een wajonguitkering, mijn man werkt fultime maar na 1 week is hij voor kort tijd werkloos en wil ww aanvragen...

Mijn vraag is heeft dit gevolgen voor de kdv toeslag wat moet ik allemaal aan de belastingdienst doorgeven?

Mijn man zal ongeveer 6 maanden ww krijgen en dan gaat hij naar andere werk opzoek, maar nu zit ik te denken wat en hoe moet ik belasting gaan regelen i.v.m kinderopvangtoeslag?

wie kan mij hierover info geven,

2. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    #2 zo79, 17 nov 2011
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
    Je hebt dan nog recht op kdv toeslag tot het einde van het jaar, dus daarna moet je het stopzetten. Voor 2012 heb je pas recht op de toeslag als je man weer werk heeft, met terugwerkende kracht van één maand (dacht ik).

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Volgens mij klopt het wel wat zo79 zegt. Dus per 1 jan geen recht meer op kot tenzij je man weer werk heeft. En ik neem aan dat ie al op zoek is naar iets anders en natuurlijk geen 6 maanden gaat wachten ;)

4. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Maar ik heb ook van mijn opvang begrepen dat als je volgend jaar opeens werkloos wordt, je nog recht heb op 3 maanden ko-toeslag. Misschien loopt het van dit jaar, naar volgend jaar nog een maand door? Even bellen, denk ik. En op de opvang navragen.
    Maar idd als er een ouder thuiszit, heb je geen recht op ko-toeslag, omdat de belastingdienst vindt dat diegene dan voor het kind kan zorgen.

5. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    p.s. zeker op tijd doorgeven, anders zul je alles terug moeten betalen wat je al ontvangen hebt.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    je hebt gelijk sana, het is 3 maanden. Dat zou betekenen dat je nog t/m maart recht hebt op kot.

7. Orchidee26

Ik zit tot april thuis i.v.m zwangerschapverlof en als ik ga beginnen met werken wil ik 3 uur in de week gaan werken, dan kan ik beter de kdv stoppen en aanmelden bij peuterspeelzaal.

Voor de baby regel ik wel een oppas plaats want voor die 3 uur naar kdv opvang is niet nodig..

8. Orchidee26

Ik heb het aan de kdv doorgegeven dat mijn dochter tot 31-01-2012 naar kdv gaat en dan stopt, want je moet minimaal 2 maanden vantevoren opzeggen.

Ik heb naar de belastingdienst gebeld en gevraagt wanneer ik het digitaal aan de belastingdienst kan doorgeven, ze hebben gezegd dat ze per 01-12-2011 de nieuw formulier binnen zijn en dan pas kan doorgeven dat kdv toeslag per 31-01-2012 stopgezet word.

De reden waarom ik de kinderopvang heb laten stopzetten is dat mijn man werkloos word na 1 week, en ik zit momenteel in de ziektewet en ga pas in april beginnen met werken en dat is nog niet zeker i.v.m klachten....

Waarom zouden we 3-4 maanden voor niks kdv kosten betalen, en met de belastingdienst problemen krijgen. Op de website van belastingdienst staat dit:

Niet stopzetten

Als u werkloos wordt, hoeft u de kinderopvangtoeslag niet direct stop te zetten. Dit moet u pas doen per 1 januari 2012, als u werkloos blijft. U kunt de toeslag dan stopzetten met het nieuwe Aanvraag- en wijzigingsprogramma kinderopvangtoeslag voor 2012. Gaat u in de loop van 2012 weer werken? Dan kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen voor heel dat jaar.

En nieuw werk vinden is nu heel moeilijk dus ik denk dat mijn man pas weer mischien februari maart met werken zal beginnen, ik ga de wijziging kinderopvangtoeslag stopzetten vanaf 31-01-1012 doorgeven.

En meld mijn dochter bij de peuterspeelzaal dat kost 48,- euro per maand 4 dagdelen in de week, en nu betaal ik 71,- euro voor 10 uur in de week als ik weer begin met werken ga ik zeker minder uren werken.

Kan er gevolgen voor mij zijn van de belastingdienst omdat mijn man over 1 week werkloos word en tot 31-01-2012 kinderopvangtoeslag ga ontvangen is de kans groot dat we terug moeten betalen of heb ik alles goed op tijd geregeld...

Groetjes,

orchidee

9. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ik durf niet met zekerheid te zeggen of die drie maanden doorlopen in het nieuwe jaar, volgens mij geldt die nieuwe termijn als je in 2012 werkloos wordt. De drie volgende maanden heb je dan nog recht op de toeslag conform het aantal uur dat je daarvoor kreeg. Het besluit is echter nog niet definitief genomen.

Stel dat het besluit niet door gaat, dan geldt de regeling zoals die nu ook geldt. Dat betekent dus, dat als je in 2012 ook maar 1 dag gewerkt hebt, je recht hebt op heel het jaar toeslag. Als je man ergens in 2012 weer een baan vindt, zal het dus wel loslopen.

Het is dus denk ik nog niet met zekerheid te zeggen of je je toeslag over januari moet terugbetalen of niet..

10. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij kan nu toch op zoek?

En ga je je kind wegbrengen terwijl jullie allebei thuiszitten?Ga je diep schamen zeg! Door dit soort acties zijn ze dus zo streng geworden, bedankt hoor.

11. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het probleem is natuurlijk wel een beetje dat, wanneer je de kdv hebt stop gezet en je vind weer een baan, het in sommige regio's best moeilijk is om weer kdv te krijgen (wachtlijsten etc).
    Ik heb van het uwv begrepen dat wanneer je meedoet aan reintegratie activiteiten je een bijdrage kunt krijgen voor de opvang van het uwv (die je normaal gesproken van je werkgever krijgt). Dit moet je echter wel zelf aanvragen op het moment dat je ook ww krijgt. Wanneer je deze bijdrage van het uwv krijgt, krijg je ook nog toeslag van de belastingdienst. Daarin moet je namelijk aangeven of je werk hebt of dat je een bijdrage van uwv/gemeente krijgt voor de kinderopvang. Bel even met het uwv en ze kunnen je het heel goed uitleggen.

X

12. Orchidee26

Mijn dochtertje gaat momenteel naar de kdv ik heb het per 31-01-2012 stopgezet en per 1 december ga ik het aan de belastingdienst doorgeven.

Omdat ik per april ga beginnen met werken wil ik mijn uren verminderen dus 2-3 uur werken want ik zie het echt niet zitten hopelijk geven ze mij ontslag.

Omdat ik bedreigt voelt door mijn teamleider, ik heb het gevoel dat mensen op mij afkomen en alles op het werk iriteerd mij ik kan niet mijn hele leven bij een sociale werkvoorziening blijven dan draai ik echt door...

Ik zit nu al in depressie en wil echt dat de bedrijf mij ontslag geeft ik voel mij echt niet thuis daar, als ik daar werk krijg ik depressie klachten durft bijna niets ik ben echt bang...

Ik heb mijn dochter afgemeld omdat ik geen toekomst zie in mijn werk, en als ze mijn contract naar 3 uur per week veranderen dat moeten ze ook doen omdat ik dan psychisch en lichamelijk achteruit ga, dan zoek ik wel een oppas voor mijn dochter..

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik begrijp het niet helemaal goed hoor, misschien een beetje warrig geschreven?? Maar je schreef dat je man 6 maanden ww krijgt en dan werk gaat zoeken, ik neem aan dat hij daar nu al mee bezig is en niet zn ontslag en ww af gaat wachten??? Weet hij nu pas dan dat hij over een week ontslag krijgt??

Zelfde geldt voor jou, je hoopt dat ze je ontslag geven???? Waarom, omdat je dan een uitkering krijgt??? Anders zou je zelf wel opstappen als je het zo moeilijk hebt daar. Ik zou vanaf nu op zoek gaan naar ander werk, zodat je zelf op kunt stappen daar. Met een nieuwe werkgever kun je altijd praten over je klachten.

14. Orchidee26

Mijn man was over een week werkloos maar de situatie is verandert, de uitzend heeft hem andere werk aangeboden voor tijdelijk dus we zullen afwachten.

Mijn situatie is anders waarom moet ik ontslag nemen, zei mogen mij ontslag geven, en daarna ga ik bij uwv om ondersteuning vragen voor andere werk te vinden.

Zelf werk vinden vind ik heel erg moeilijk omdat ik 100% afgekeurd ben. Als ik zelf werk mocht vinden aangepast werk ik was er allang weggegaan....

Mijn gezondheid is belangrijk dan dat ik daar mijn hele leven vast zit, ik ben open voor andere werk alleen moet het passend werk zijn en die vind je nu heel erg moeilijk..

15. tulip

tulip Niet meer actief

wat ik bedoel is, dat je je nu van hen afhankelijk maakt. Je kunt beter meteen het uwv om hulp vragen, dat kan ook als je nog werk hebt hoor. Als je dan een leukere, betere baan hebt, dan kun je zelf ontslag nemen, dan kun je zelf de touwtjes in handen houden.

Deel Deze Pagina