Mijn man krijgt geen vergoeding KDV en geen verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door guppie81, 14 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn man heeft zojuist zijn CAO erop nageslagen en daarin staat dat de werkgeven geen vergoeding hoeft te betalen aan kinderopvang en dat de werknemer geen recht heeft op (onbetaald) ouderschapsverlof. Het enige wat hij krijgt zijn de 2 standaard dagen. Als het de werkgever niet past mag hij niet eens vakantie opnemen! :confused:

    Ik ben echt verbaasd, wat een boeren CAO! Hij werkt in de land en tuinbouw sector. zo'n beetje alles wat in mijn CAO perfect geregeld is krijgt hij niet!

    Hoe kan het dat er zo'n ontzettend grote verschillen zijn?
     
  2. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Guppie,

    Om op je laatste vraag een antwoord te geven: dat ligt maar net aan de onderhandelingen.

    Maar ik kan je wel gerust stellen. Ook binnen de land- en tuinbouwsector is er het een en ander geregeld middels het Sociaal Fonds Regeling Kinderopvang. Iedere werkgever binnen deze sector betaalt een bepaald percentage over het loon van je man aan dit Sociaal Fonds. Meer informatie lees je in de cao op http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10616.pdf. Hier staat vanaf pagina 89 ook precies hoe je aanspraak kan maken op een uitkering uit dit fonds.

    Dan nog even dit: iedere werkgever betaalt middels de normale WW-premies (die hoger is geworden dit jaar in verband met deze kinderopvangpremies) ook een deel aan de belastingdienst voor kinderopvang. Vergoedingen verlopen sinds 2007 niet meer via de werkgever, maar dus via de belastingdienst. Kijk ook maar eens op hun site http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag.html.

    Succes!

    Groeten,
    Josien
     
  3. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Hee bedankt!
     
  4. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    kan je mij het CAO nummer eens geven?
    vanuit de WAZO heeft volgens mij iedereen recht op ouderschapsverlof!
     
  5. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    uiteraard heeft iedereen recht op ouderschaps verlof.... maar wel onbetaald.
    Bij ons in de voorwaarden staat ook zo'n mooi regeltje.

    Daarwaar niets over beschreven staat gelden de wettelijke minimale regelingen :)
     
  6. WAZO is alleen bedoeld voor de uitkering van je zwangerschapsverlof. Dus heeft niets te maken met jouw eigen ouderschapsverlof of dat van je partner.

    Dankzij de nieuwe regeling kinderopvang is het gelukkig zo dat je niet meer per werkgever hoeft te gaan 'zeuren' om een bijdrage van 1/6 in de kosten. Het is de bedoeling van de overheid dat zij 1/3 betalen van de kosten voor kinderopvang, beide werkgevers ieder 1/6 zodat er voor jou nog ongeveer 1/3 overblijft.

    Doordat dit nu centraal geregeld is en de werkgever voor iedere werknemer als het ware premie betaald voor kinderopvang. Ongeacht leeftijd, aantal kinderen etc loopt alles via de belastingdienst. is een stuk eenvoudiger en overzichtelijker.

    Het kan wel zijn dat sommige werkgevers nog wat extra's voor je doen.

    Met de link die Josien heeft gepost kun je alvast uitrekenen waar je ongeveer recht op hebt.
     
  7. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    is wel degelijk geregeld in de WAZO.. en volgens mij kan een werkgever het echt niet weigeren Guppie
     
  8. WAZO is je zwangerschapsverlofuitkering en dus betaald.

    Dit heeft niets te maken met onbetaald ouderschapsverlof voor partners. Ouderschapsverlof heb je wel recht op, wettelijk gezien, alleen kan een werkgever dit 'gemakkelijk' tegenhouden als de situatie binnen het bedrijf het niet toe laat. Ze hoeven er niet aan toe te geven op het moment dat jij het wil hebben. Je kan het onbetaald ouderschapsverlof opnemen tot het 7e of 8e levensjaar van je kind.
     
  9. Chiena

    Chiena Lid

    8 jul 2007
    41
    0
    0
    Op de site van Sociale Zaken staat het volgende over ouderschapsverlof:

    Toekennen
    Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.

    Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.


    Betaling
    U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof hebt opgenomen. De uren dat u eventueel blijft werken, krijgt u uiteraard doorbetaald. In uw cao of in uw aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen andere afspraken staan. Er kan bijvoorbeeld zijn geregeld dat u tijdens het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) wordt doorbetaald. Informeer hiernaar bij uw werkgever.

    In jouw geval Guppie, krijg je dus waarschijnlijk niets vergoed. Gedeeltelijk kun je dit verlies opvangen met behulp van de belastingdienst, als je mee doet/gaat doen met de levensloopregeling. Je hebt dan recht op ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting
    (zie ook de topic hier over bij deze rubriek: Levensloop en ouderschapsverlof?: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=53458).
     
  10. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    http://www.st-ab.nl/wetaz.htm
     
  11. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    yep wazo is wel wat meer dan zwangerschap alleen :)
    Gaat over zorg.
     
  12. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    sjemig wat mega ingewikkeld zeg!

    Mijn man gaat geen ouderschapsverlof opnemen, het ging me alleen om het recht erop. Hij werkt er nog geen jaar als de baby er is, dus volgens mij vervalt dat recht.
    Het ging me ook meer om de kinderopvangbijdrage, maar dat gaat dus via de belasting?
    Gaat dat aanvragen in één keer, of moet je de werkgeverstoeslag apart aanvragen?

    Hoe kan het trouwens dat ik mijn ouderschapsverlof wel doorbetaald krijg voor een deel (55%) Ligt dat ook weer aan de onderhandelingen?
    Ik vind het maar vreemd... (ben er echt niet in thuis)
     
  13. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Ligt inderdaad aan de cao waar je onder valt.

    Werkgeversdeel kinderopvang bestaat helemaal niet meer. Het enige wat je moet doen is bij de belastingdienst (http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag.html) kinderopvangtoeslag aanvragen. Dus geen gedoe met aanvragen bij werkgevers en het indienen van facturen van de kinderopvang.
     
  14. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Zodra je man een jaar werkt waar hij nu werkt kan hij ouderschaps verlof nemen hoor. ( nog steeds onbetaald)
    Bij overheidsorganisaties krijg je vaak wel eea uitbetaald als je ouderschaps verlof neemt.

    Mijn vriend werkt ook nog geen jaar bij zijn nieuwe werkgever. Hij gaat dus nu eerst een jaar 32 uur werken, neemt daarna een FT contract en neemt dan, gedeeltelijk betaald een jaar lang ouderschapsverlof, om daarna weer zijn contract aan te laten passen.
    Overheid = wat dat betreft echt super.

    Ik krijg geen betaald ouderschaps verlof en blijf dus ook gewoon FT werken.

    Kinderopvangtoeslag staat hierboven uitgelegd
     
  15. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Ouderschapsverlof kun je inderdaad ook later opnemen. Maximaal tot je kind 8 jaar is.
     
  16. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve Guppie,

    Het is inderdaad zo dat het doorbetalen van het ouderschapsverlof geregeld kan zijn in je cao. In jouw cao is daarover goed onderhandeld (lijkt wel de cao welzijn en gezondheid?). Mensen zonder cao moeten het doen met de wettelijke regelingen die in de WAZO zijn vastgelegd. Je man heeft inderdaad nog geen recht op (onbetaald) ouderschapsverlof omdat hij nog geen jaar bij zijn huidige werkgever werkt.

    De kinderopvangtoeslag kun je inderdaad opvragen bij de belastingdienst. Via hun site kan je een programmaatje downloaden. Hierin moet je alle gegevens invoeren die gevraagd worden waarna je het allemaal kunt versturen naar de belastingdienst. Bij mijn weten duurt het ongeveer 6-8 weken totdat de belastingdienst het ook daadwerkelijk verwerkt heeft, dus vraag het zeker wel op tijd aan om er zeker van te zijn dat je op tijd je geld ontvangt.

    Veel succes en als je nog vragen hebt, schroom niet om ze te stellen.

    Groetjes,
    Josien
     

Deel Deze Pagina