Mijn man krijgt geen vergoeding KDV en geen verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door guppie81, 14 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn man heeft zojuist zijn CAO erop nageslagen en daarin staat dat de werkgeven geen vergoeding hoeft te betalen aan kinderopvang en dat de werknemer geen recht heeft op (onbetaald) ouderschapsverlof. Het enige wat hij krijgt zijn de 2 standaard dagen. Als het de werkgever niet past mag hij niet eens vakantie opnemen! :confused:

    Ik ben echt verbaasd, wat een boeren CAO! Hij werkt in de land en tuinbouw sector. zo'n beetje alles wat in mijn CAO perfect geregeld is krijgt hij niet!

    Hoe kan het dat er zo'n ontzettend grote verschillen zijn?
     
  2. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Guppie,

    Om op je laatste vraag een antwoord te geven: dat ligt maar net aan de onderhandelingen.

    Maar ik kan je wel gerust stellen. Ook binnen de land- en tuinbouwsector is er het een en ander geregeld middels het Sociaal Fonds Regeling Kinderopvang. Iedere werkgever binnen deze sector betaalt een bepaald percentage over het loon van je man aan dit Sociaal Fonds. Meer informatie lees je in de cao op http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10616.pdf. Hier staat vanaf pagina 89 ook precies hoe je aanspraak kan maken op een uitkering uit dit fonds.

    Dan nog even dit: iedere werkgever betaalt middels de normale WW-premies (die hoger is geworden dit jaar in verband met deze kinderopvangpremies) ook een deel aan de belastingdienst voor kinderopvang. Vergoedingen verlopen sinds 2007 niet meer via de werkgever, maar dus via de belastingdienst. Kijk ook maar eens op hun site http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag.html.

    Succes!

    Groeten,
    Josien
     
  3. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006