Partner kan moeilijk praten

Discussion in 'De lounge' started by danip, Nov 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. danip

danip Niet meer actief

Ik zit met een vraag, en ineens dacht ik aan zp, daar zitten vast mensen die hier ervaring mee hebben en me een beetje op weg kunnen helpen :)

Mijn man vindt het heel moeilijk om te praten. En dan bedoel ik niet de normale gesprekken over werk ed, maar als er echt iets aan de hand is. Bijvoorbeeld een ruzie uitpraten of als ik ergens mee zit en er over wil praten. Hij klapt dan eigenlijk een beetje dicht, en alles wordt een grote knoop in zijn gedachten (zegt hij zelf). Hij legt het uit als een grote wirwar van gedachten waardoor hij door de bomen het bos niet meer ziet. Hij wordt dan vaak gefrustreerd en soms ook boos (op zichzelf) Ik vind het soms heel lastig om er mee om te gaan. Ik probeer altijd 1 ding tegelijk te bespreken, en dan heel rustig uit te leggen wat ik bedoel, en d.m.v. vragen zijn gedachten naar buiten te krijgen. Maar ondanks dat dit wel een beetje helpt, lukt het eigenlijk nog steeds niet echt. En nou moeten we het vanmiddag ergens over hebben, maar ik kijk er best wel tegen op.

Wie heeft een partner die daar ook last van heeft, of heeft iemand het zelf misschien? Ik wil namelijk heel graag weten of er iets is wat zou kunnen helpen, of wat ik kan doen om een stevig gesprek beter te laten verlopen.

Ben benieuwd :)

2. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Ikzelf ben niet zo'n prater, als me echt iets dwarszit dan zet ik het op papier en laat het mijn man lezen.
    Daarna lukt het me wel om een goed gesprek te hebben, want dan vraagt mijn man bv over een onderwerp in de brief en ik probeer het dan zo goed mogelijk uit te leggen, wat dan meestal ook lukt.

3. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Ik weet bij mijn man, dat hij de tijd nodig heeft wat ik zeg (of 'n ander) te laten bezinken. Hij kan vaak niet ogenblikkelijk reageren, maar na 'n tijdje heeft hij zijn gedachten geordend en dan lukt 't 'm wel..

In de tijd dat hij nog wel eens contact moest hebben met z'n ex, die heel erg overdonderend kon zijn in haar manier van praten en doen, heeft hij zichzelf geleerd te zeggen 'ik heb je gehoord, ik ga er over nadenken en mail je er over terug'. Schrijven ging 'm dan makkelijker af.

Tegenwoordig is hij overigens wel 'n stuk mondiger geworden. :D

4. danip

danip Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties :)

Schrijven hebben we al geprobeerd, maar ook dat werkt niet echt goed eigenlijk. Ik weet niet wat het is, ik ben zelf juist wel een prater, maar op een of andere manier komt het er nooit zo uit zoals hij bedoelt.

Mijkeltje dat is ongeveer wat ik bedoel inderdaad. Alleen heeft mailen dus niet echt veel zin. Maar wat je omschrijft herken ik wel. En dan is het lastig dat ik juist wel graag de dingen goed uitpraat.

5. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Ik moet trouwens ook zeggen dat mijn man, zoals bijna elke man, zijn vocabulaire minder uitgebreid is dan de mijne, waardoor hij nogal eens woorden kan gebruiken die voor mij de lading niet dekken. Zo zijn dingen voor hem gewoon 'leuk', terwijl ik daar tienduizend nuances in kan aanbrengen en 'leuk' vaak in mijn ogen niet voldoende is. Ik probeer dan vaak hem zo ver te krijgen dat hij z'n antwoord uitlegt, het uit 'm te trekken zeg maar, terwijl dat dus totaal averechts werkt. Niet handig dus..

Ik moet 'm echt soms over dingen na laten dingen en niet dat 't daarna er met prachtige volzinnen uitkomt, maar ik heb wel geleerd dat ik met mijn mondigheid niet teveel moet 'invullen'. Iets droppen, daar een aantal vragen over stellen, het laten bezinken en er later op terugkomen, dat werkt vaak 't beste hier..

6. susan28

susan28 Bekend lid

Jan 17, 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik ben ook zo 1 die niet praat. heel slecht maar wij praten dus eigenlijk ook niet echt. niet over echte dingen zeg maar

7. heel herkenbaar..

8. Seth

Seth Niet meer actief

hier ook herkenbaar....
    maar niet alleen slecht praten... ook slecht luisteren....
    omdat hij soms snel kwaad wordt....en dichtklapt...

Deze bui moet ik echt over laten gaan... en dan later erop terugkomen...
    Nu moet ik zeggen dat hij soms al bij "gewone" zaken... dingen zo zegt dat ik zelf alles in de chronologische volgorde moet zetten...

9. danip

danip Niet meer actief

@ Mijleltje: dat is inderdaad ook wel zo. Ik kan soms ook wel pissed worden omdat hij zo ongeinteresseerd ergens iets op zegt. Maar zo bedoelt hij het dan niet, maar ik vind "leuk" ook meer iets voor als je een nieuwe plant hebt, niet voor als ik het huis radicaal heb veranderd ;) Maar dat snappen mannen toch niet.

@ Susan: maar als jullie ruzie hebben gehad, praten jullie dat dan ook niet uit? En het niet praten, werkt dat voor jullie? Soms denk ik ook wel eens, laat het anders maar heb ook wel goede vrienden waar ik mee kan praten. Maar dat vind ik dan zo jammer, omdat ik dat juist met mijn man wil doen.

@ Seth: dat van die buien herken ik hier ook. Hij is soms ook wel explosief, en dan dus vooral als we een discussie hebben. Want dat kan hij dus niet goed, en ik des te beter. Dan ontploft hij omdat het hem frustreert dat hij niet goed kan uitleggen wat hij bedoelt.

@Yippieajee: En nog tips? Hoe gaan jullie er mee om?

10. susan28

susan28 Bekend lid

Jan 17, 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    danip. tja ligt eraan waar je over praat. op zich praten we wel over de opvoeding en dat soort dingen, maar we zijn het toch nooit eens met mekaar kwa praten dat ik die hoop heb opgegeven. en als we ruzie hebben praten we t nooit uit nee. ja ik weet het tis heel slecht. gewoon praten kunnen we niet, t mond dan snel uit in een ruzie. t klinkt raar, voor ons werkt t. soms als we er spontaan op komen zeg maar kunnen we wel heel goed praten (af en toe) maar niet als t "gedwongen" is zeg maar. ik weet niet maar is je man een gesloten en verlegen man? en om eerlijk te zijn tuurlijk mis ik het wel. tis een groot gemis en misshcien ook wel een teken dat er iets mis is in de relatie, ik weet niet.

11. danip

danip Niet meer actief

Mijn man is niet verlegen en ook niet echt gesloten (nou ja op de mannenmanier dan) Dus daar ligt het niet aan. We kunnen hele avonden zitten praten over van alles, maar eigenlijk niet echt als het om iets heel moelijks gaat, zoals bijv onze kinderwens. Ik zit er best heel erg mee dat het niet wil lukken, maar hij kan er niet echt over praten. Dan kan ik dus ook mijn ei niet kwijt (mooie woordkeuze ook) En ruzie's uitpraten leid ook tot weer tot ruzie.

Ik denk dat praten wel erg belangrijk is, en in ieder geval voor mij wel. Vindt het knap dat het bij jullie zonder te praten toch aardig gaat, maar kan me voorstellen dat je het mist. Ik heb het idee dat als je dingen niet uitpraat dat er dan toch een grijze wolk blijft hangen.

Share This Page