Mijn man moet nu ineens ploegendiensten draaien, zie de voordelen nog niet..

Discussie in 'De lounge' gestart door Carlien, 27 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    Ongeveer 2 jaar geleden had mijn man dit ook.Mijn man werkte maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Van de een op de andere moest hij en zijn collega s ineens ploegendiensten draaien en ook in het weekend gaan werken.
    Maar niemand wilde dit, het was door de werkgever zomaar ineens besloten ZONDER overleg. Ze hebben gelijk aan de bel getrokken bij FNV vakbond. Vakbond heeft in de zelfde week nog een hartig woordje gesproken met de werkgever. Het was gelijk opgelost, want werkgever mocht dit niet zomaar zonder over te leggen met werknemers. Echt mijn man heeft niet eens een week ploegendienst gewerkt en het was al over door tussenkomst van de vakbond.
    Vraag aan jou man of hij ook lid is van een vakbond, anders gelijk lid worden , had mijn man ook gedaan toen.
    Als jou man zijn collegas het ook niet willen, kunnen ze samen de vakbond bellen voor info.
    Soms heb Je meer rechten als werknemer zonder dat je het weet.
    Sterkte en succes voor jou en je man.
    Ik weet uit ervaring dat zoiets niet leuk is en als een baksteen op je dak valt. SUCCES!

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zie echt het probleem niet?! :( Fijn juist toch! Om de week is je man om 4uur thuis en als hij dan om 9uur naar bed zou gaan dan hebben jullie nog vijf uur samen en kan hij prima meehelpen met de avondspits! Bovendien zou het maar om vier avonden gaan want ik neem aan dat je man op vrijdag later naar bed kan. En dan heb je ook de weekends gewoon nog. En dan de andere week hebben jullie toch lekker de ochtenden om een beetje aan te rommelen. Ik zou mij niet nu al meteen zo halstarrig opstellen....go with the flow the komende zes weken en ga er positief en flexibel in. Dan valt het vast allemaal wel mee! :)

3. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Ik kan me voorstellen dat je er erg tegenop ziet. Aan de andere kant weet ik zeker dat je er aan zult wennen. Mijn man zit 80% van het jaar doordeweeks in het hotel voor zijn werk. Ik ben dan van maandag tot vrijdagavond allen en werk zelf ook 3 dagen. Vreselijk vond ik het eerst. Nu vind ik het prima. Het gaat wennen, geloof me

4. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Het is al vaker gezegd maar ik zou proberen er positief in te staan en het een kans te geven! Er bij voorbaat negatief in staan zorgt er voor dat de kans van slagen erg klein wordt.. misschien valt het allemaal mee!

Hier had vl in het verleden ook ploegendienst.. van 6 tot 14 of van 14 tot 22. De weken waarin hij avond had waren het minst gezellig omdat hij savonds niet thuis was. Voordelen waren er echter ook: lekker eten waar ik trek in heb (vl is moeilijke eter) en languit op de bank de programmas kijken die ik leuk vind.. kortom: lekker ff ME time :)

Moet er wel bij zeggen dat we toen nog geen kinderen hadden. Kan me voorstellen dat je op ziet tegen de avondspits in je eentje doen.. maar ook daar vind je zeker weten je weg in :)

Er zijn ergere dingen (zijn baan kwijt raken bijvoorbeeld..), het komt vast helemaal goed! :) En ondertussen uitkijken naar een andere baan kan nooit kwaad..

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou eerlijk gezegd echt niet meer anders willen. Het is echt ideaal. Zoals ik al eerder las, als hij naar de dokter moet of hij heeft een andere afspraak dan hoeft hij geen vrij te vragen, dat plant hij dan gewoon op de momenten dat hij vrij heeft. Daarnaast kan hij op de momenten dat ik er niet ben de zorg voor de kinderen voor zich nemen, dat is niet alleen leuk voor de kids maar scheelt ook qua kosten. Ik zie er dus alleen maar voordelen in in die ploegendiensten.

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Ik begrijp dat jij niet werkt? Onregelmatig werken levert ook weer wat meer salaris op. Misschien ook een leuke bijkomstigheid!! En het went vast vanzelf!! Zo niet, dan kan hij toch verder kijken naar een andere baan?

7. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    het zal misschien even wennen zijn
    je moet je draai weer even vinden
    het is niet zo dat je hem helemaal niet meer ziet wie weet vinden jullie het wel erg fijn...kijk het gewoon even aan

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vond het echt niks, mijn man werkte in 5 ploegendiensten. We woonde klein en de kinderen waren nog klein. Na de nachten moest ik iedereen stil houden omdat papa moest slapen. Tijdens de middagen stond ik sochtends in de keuken zodat hij avondeten had voor die dag op het werk. En tijdens de dagdiensten was het weer even normaal om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
    Was ook contstant de tel kwijt qua diensten.

9. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.567
    2.031
    113
    Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
    Ik vind het ideaal, papa is vaker thuis dan iemand die normale tijden werkt. Ook hoeft hij geen papa dag vrij te nemen, want hij is al heel veel thuis.
    Ik zou niet anders meer willen

10. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Nachtdienst is iets anders maar een man met vroeg of laat is best handig. Doktersbezoekjes of andere dingen voor jezelf kan je doen als hij 's ochtends thuis is.
    Je hoeft nooit boodschappen te doen met alle kinderen, je hebt een hele ochtend samen met je man of hij is s middags vroeg thuis.
    Rond de avondspits is het even druk maar dat kan je s ochtends voorbereiden of evt. tussen de middag warm eten.
    Je kan ze die week in de ochtend baden dan hoeft dat s avonds allemaal niet.
    Het heeft dus echt wel voordelen.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Het is ook geen dubbel personeel. Ik weet niet waarom dat zou zijn in deze constructie? En mijn man heeft gewoon zijn pauzes. Een aantal collega's zitten op de weg en het materiaal is wel aanwezig. Als er doorgewerkt wordt in pauzes wordt dit betaald of in verlof weer verrekend. Het is een groot bedrijf met voldoende plek en materiaal en disciplines. Ik snap niet zo goed waarom dit niet echt zou kunnen?

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou het een kans geven.
    Het zal enorm wennen zijn, maar als ik het hier zo lees van de andere dames, zitten er dus ook voordelen aan.
    Mij lijkt het ideaal dat hij 's ochtends ook vaker thuis zal zijn.

Ik ben ook vaak alleen.
    Mijn man vertrekt op maandagochtend 4.00u en is donderdagavond om 22.00u weer thuis.
    Het went... echt!
    Ik barst van de me-time, heb een netflix abonnement, doe elke dag 's avonds 1 huishoudelijke klus als de kinderen op bed liggen, zo heb ik op mijn vrije dagen echt vrij.
    Als mijn man dan thuis is hebben we echt tijd voor elkaar en het gezin.
    Ik heb een goede oppas, dus als ik een keer wat wil doen is dat geen probleem.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik snap dat je ervan baalt, ik zou ook not amused zijn.
    Tegelijkertijd zie je het wel negatiever dan het is, denk ik. Is ook logisch: je krijgt het net te horen, dus je moet eerst gewoon even wennen aan dit nieuws.
    Maar voor een aantal bezwaren die je noemt, zijn echt oplossingen. Neem een abonnement op een sportschool waarbij je zowel 's ochtends als 's avonds kunt sporten. Kun je de ene week 's ochtends gaan als je man nog thuis is en de andere week 's avonds als hij op bed gaat. Dat soort oplossingen :)

En laat 'm gewoon solliciteren. Ja, het is lastig om momenteel een andere baan te krijgen, maar dat is geen reden om het niet te proberen. Als je het niet probeert, zit je iig aan die ploegendiensten vast ;)
    Tip: steek je energie van solliciteren vooral in netwerken. Reageren op advertenties alleen doen als je echt goed in het profiel past en aan de functie-eisen voldoet.

Succes en hopelijk lukt het om een andere baan te krijgen.
    Voor nu lukt het hopelijk even om het opzij te zetten en ook gewoon nog lekker even van de feestdagen te genieten komende week :)

14. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    En naast dat je man gaat solliciteren is het misschien ook een optie dat jij gaat werken opdat hij minder kan gaan werken? Bijvoorbeeld 32 of 36 uur?
    Plus de weekenden hebben jullie ook samen (en kun je ook sporten).

Maar ik zou er ook van balen hoor.

15. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Mijn vriend heeft ploegen en hij heeft juist daardoor meer tijd met ons zoontje. Zeker als hij in de nacht zit. Ochtenddienst heeft hij op het moment niet. Voordeel is ook nog dat je ploegentoeslag krijgt, dus dat is natuurlijk ook mooi meegenomen.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ben nog steeds nieuwsgierig naar wat jouw man nu precies doet.

17. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik werk niet. Zoals ik al een beetje had verteld in de opening heb ik een behoorlijke postpartum depressie gekregen na de komst van onze dochter. In het verleden ook altijd snel depressies gehad, daarnaast add en nog een aantal dingen, daarom is regelmaat voor mij juist belangrijk.

Ik krijg wajong en ben 3 dagen in de week in dagbehandeling bij de paaz, dat loopt nu iets eerder af om rust te krijgen en dan ga ik met een soort zwangerschapsverlof.. Ik loop bij de poppoli en na de zwangerschap krijg ik ook gelijk preventief antidepressiva, extra kraamzorg en er komt een psychiatrisch verpleegkundige regelmatig langs.

Dit weten ze allemaal niet op zijn werk, omdat we bang zijn daar op afgerekend te worden en mensen kijken je toch anders aan als wajonger bent met psychische problemen. Maar heb er vannacht niet van kunnen slapen, want een slechtere timing had er niet kunnen zijn. Heb dit gewoon niet aan zien komen en mijn man ook niet.

18. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Lijkt mij niet zo handig om te vertellen, omdat er niet zoveel van zijn. Maar hij valt onder de bovag, dus meer technisch/ ict achtig.. ;)

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar waarom laat je het niet gewoon over je heen komen? Geef het een kans, misschien komen jullie er straks achter dat het wel ideaal is? Niet gelijk al in de stress schieten voor het is geprobeerd. Ik snap ( naar jullie situatie kijkend ) dat het niet makkelijk zal zijn maar probeer het.

20. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    (Niet alles gelezen na OP)
    Kan me heel goed voorstellen dat je er heel erg van baalt.
    Je hebt echter weinig keuze, dus de kunst is nu om het even in te laten zinken, en de komende weken te gaan kijken wat er gebeurd en hoe je er wat van kunt maken. Misschien valt het na een paar weken wel mee.
    Overigens is voor jullie de timing zeker beroerd, zulke dingen kom ik ook niet echt makkelijk verwerken toen ik zwanger was.
    (Ookal ben ik ook niet goed met zulke grote veranderingen als ik niet zwanger ben hoor)

Heel veel succes de komende tijd.
    En misschien toch het overwegen waard om eens te kijken naar een baan dichterbij, of om toch eerlijk te zijn op zijn werk. Ze mogen hem er niet op afrekenen en misschien levert het wel begrip op, en willen ze meedenken voor de tijd na je bevalling.

Deel Deze Pagina