@Picolientje, ken je How2talk2kids? Er is een boek, maar er zijn ook cursussen (waarbij iedere keer een hoofdstuk uit het boek wordt behandeld). Hier was ik de 'sociaal onhandige' (ze zullen me vast ook wel eens een hork vinden/hebben gevonden), maar ik merk door dit boek en later ook de cursus dat ik de kinderen beter begrijp, we op een andere (veel fijnere) golflengte zitten waardoor het veel gezelliger is. Ik had het idee dat de kinderen ook wat liever werden, bijv. meer voor een knuffel komen, maar waarschijnlijk ben ik liever en geduldiger waardoor ze zich niet direct in de hoek geduwd voelen. Er is ook de Gordonmethode, volgens mij zijn er wel wat overeenkomsten met How2talk2kids. Ik heb toen voor How2talk2kids gekozen omdat dat boek niet zo dik was. Succes!
Komt op mij over alsof zijn intentie goed is, het komt er alleen niet altijd goed uit. Dochter en vader moeten blijven praten, want dan kan hij zijn intenties duidelijk maken naar haar. Jij moet je er eigenlijk niet mee bemoeien wanneer zij een gesprek hebben met zijn 2en. Achteraf (niet in bijzijn van de kinderen) kun je erover praten. Ik weet niet of je je dan mengt hoor, maar als je dat doet, niet doen. Ik denk ook dat het helpt als jij er vanuit gaat dat hij het goed bedoelt. Want als jij op de gang loopt te stressen terwijl hij een gesprekje heeft met jullie dochter dan helpt dat niet natuurlijk.