Krampjes of 'gewoon jonge darmpjes'?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chantico, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#1 Chantico, 26 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2011
    Ons zoontje van bijna drie weken krijgt volledige borstvoeding en heeft af en toe een klein beetje last van zijn buik. Hij huilt/kermt dan, maakt ook wel eens van die "kreunende" persgeluiden en strekt zich, dat soort dingen. Het is geen hevige pijn, al blijft elk ongemak bij zo'n humpie zielig. Het duurt ook nooit lang, als je hem oppakt en tegen je aan houdt, een warme hand op z'n buik legt of een beetje met z'n beentjes "fietst" is het meestal binnen een paar minuten over. Regelmatig komt er dan ook een scheetje ofzo.

We hebben niet het idee dat dit de beruchte "krampjes" zijn, of tenminste hooguit in milde mate. Toch vraag ik me af of ik iets anders nog kan doen om hem te helpen.

Moet ik op mijn eten gaan letten? Ik eet en drink nu gewoon alles waar ik zin in heb, zeg maar. Toevallig heb ik weinig ui of kool of sinaasappelsap gehad de laatste tijd, dat zijn geloof ik beruchte krampjes-opwekkers. Welke etenswaren kunnen nog meer krampjes geven? Is het bijvoorbeeld erg als ik één of twee kleine kopjes koffie (verkeerd) drink op een dag?

Of vinden jullie het vooral klinken als dat zijn darmpjes gewoon nog moeten rijpen en er verder niet veel aan de hand is? Is het normaal dat kindjes scheetjes laten, of is dat toch een teken van verkeerd eten bij de moeder?

Die scheetjes laat hij trouwens al vanaf zijn geboorte :) maar hij heeft pas sinds een week last van z'n buikje. Is het normaal dat kindjes de eerste één, twee weken nergens last van hebben en dat later pas komt? Of zou het misschien kunnen samenhangen met dat ik de afgelopen week erg veel zoete dingen heb gesnoept (Pasen...)?

Nou ja, veel vragen, hoop dat iemand iets te antwoorden heeft :D

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Krampjes ontstaan meestal na een paar weken, hier was het met 6 weken weer over en meestal is dat in ieder geval voor de 3 maanden zo. In principe kun je eten wat je tijdens je zwnagerschpa ook at, als je kindje opeens heel extreme pijn heeft kun je nagaan wat je hebt gegeten en zo ontdekken waar je kindje gevoelig voor is. Ik eet alles (geen alcohol alleen, of naja één glaasje als ik weet dat hij niet binnen 3 uur komt voor een voeding)

3. Seth

Seth Niet meer actief

klinkt hier ook als de "bekende krampjes"... en inderdaad die beginnen pas een paar weken later.... en zijn vaak met 6 weken op hun "hoogtepunt".... maar kan tot 12 weken duren....

moet zeggen dat de laatste er wel flink last van had.... maar die poepte ook maar 1x in de 10 dagen..... en had dan wel last van gassen... en STINKEN....
    (waar een kleintje al groot in kan zijn... :D)

infacol, werkte hier wel wat....
    gaf ook cinababy.....

Sterkte, want om je kleintje zo te zien....:( en vooral voor het kleintje zelf natuurlijk!!!

4. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier ook herkenbaar hoor! wij zijn uiteindelijk ook gestart met infacol, werkt goed en ik ben het nu aan het afbouwen en het lijkt goed te gaan

5. Bri

Bri Niet meer actief

Met wat je beschrijft denk ik: niet te veel aan doen, het gaat echt weer over. Hoe meer hulpmiddeltjes je gebruikt, hoe minder z'n lijfje het zelf kan oplossen. Scheetjes laten hoort er gewoon bij.

Ik zou niet te veel veranderen aan je eigen voedingspatroon. Beetje rustig aan met rauwe ui, koolsoorten en sinaasappelsap (één glas kan prima, maar drink er geen liters van) - maar dat doe je al. Een of twee kopjes koffie kun je echt met een gerust hart nemen.

Je zult zien, na een paar weken is je kleine er weer van af.

6. Chantico

#6 Chantico, 29 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2011
    Dank voor de reacties! Ik denk ook dat het wel meevalt, maar het blijft toch zielig. Ga maar door met een warme hand op z'n buikje leggen en met de beentjes fietsen als ie huilt, want dat lijkt te helpen. En met uiterlijk 12 weken moet het dus wel zo'n beetje over zijn * duim duim duim *

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb bij babymassage wat tips gehad voor zijn buikje. Hier levert dat 6 poepluiers op (de een na de ander, serieus, obgelooflijk). Tijdens het krampje niet fietsen maar je kindje tegen je aanhouden, beter voorkomen dat ze overstrekken. Op rustige momenten de darmpjes masseren, bijvoorbeeld door fietsen maar je kunt ook een spiraal maken op het buikje met je vlakke hand (altijd met de klok mee).
    Google ook eens op "babymassage i love you".

8. Chantico

Thanx! Ga het eens googlen :D

Over dat aaien over buik/rug: het was toch zo dat je aan de ene kant met de klok mee moest wrijven en aan de andere kant tegen de klok in? Ik vergeet alleen altijd wat je nou op buik en wat op rug moest doen... :)

Deel Deze Pagina