Hey, Ik wil dit graag even kwijt.. Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam en op mijn 17e ben ik uit huis gegaan samen met mijn toenmalige vriend en mijn dochtertje. Wij hebben toen een tijdlang ondergehuurd in een hele kleine woning voor 700 (!) Euro per maand. Toen het uitging met mijn vriend kon ik dit niet meer betalen, ook omdat ik geen uitwonende studiebeurs kreeg (ik ben student) omdat ik mij daar dus niet in kon schrijven. Toen ben ik anti-kraak gaan wonen met mijn dochtertje in een veel goedkopere woning in Amsterdam west. Er is toen 3 keer bij mij ingebroken.. Mijn laptops en ipod e.d. Waren weg. Toen ik een nieuwe had gekocht is er weer ingebroken en die is toen weer gestolen.. Alle3 de laptops waren op afbetaling. Buiten het feit dat dat natuurlijk heel kut is voelde ik me gewoon totaal niet meer veilig in die woning.. Dus ik heb toen met de wooncoorporatie gebeld en toen heb ik een nieuwe anti-kraak woning gekregen op voorwaarde dat ik binnen 3 dagen zou verhuizen. Dit was een prachtige gerenoveerde woning met voor mij en mijn dochtertje allebei een eigen slaapkamer. Natuurlijk wist ik dat het tijdelijk zou zijn want de woning stond te koop, maar toch was ik ontzettend blij. 1 dag na de verhuizing was alles natuurlijk nog een beetje een troep maar ik moest weer naar stage toe, dus ik dacht ik ruim het vanavond wel een beetje op.. Op dat moment is blijkbaar de makelaar onverwacht binnen gekomen en heeft een kinderbedje zien staan en de troep gezien, hij was niet erg blij, en je mag natuurlijk niet anti-kraak wonen met een kindje.. Dus die avond werd ik gebeld door de wooncoorporatie en ze hebben gezegd dat ik 3 uur de tijd kreeg om het pand te verlaten met al mijn spullen.. En ik had net veel spaargeld opgemaakt aan de verhuizing dus ik wist niet hoe ik dat moest doen.. Uiteindelijk na HEEL veel gezeur kreeg ik 2 weken om daar weg te zijn.. Intussen heb ik alles afgebeld, tienermoederhuizen, opvangcentra.. Bij de opvangcentra stond een enorme wachtlijst en bij jongereninstanties en tienermoeder instanties werd doodleuk gezegd dat ik "te goed was, omdat ik naar school ga en niet drugsverslaafd ben en geen hoge schulden heb en zelfstandig voor mijn dochter zorg, dus ze vinden het zonde om de plek aan mij weg te geven." Ik stond echt perplex.. Toen heb ik urgentie aangevraagd, maar dit werd afgewezen onder het mom van "had je maar geen kindje moeten maken als je geen huis hebt." Ik vind dit zo bizar allemaal.. Ik dacht altijd dat je niet dakloos kon worden in Nederland omdat er altijd we'll hulp te krijgen is, maar ik ben echt van mening veranderd.. Nu woon ik bij mijn moeder en slapen we met zijn 3tjes op 1 kamertje, wat we'll een tijdelijke oplossing is en ik ben er natuurlijk heel blij mee, maar mijn moeder heeft mij we'll laten weten dat ik hier maximaal 2 maanden kan blijven.. Sorry voor het enorm lange verhaal, maar mocht iemand tips hebben dan zou ik dat heel erg fijn vinden! Liefs
Ik zou maatschappelijk werk in schakelen en kijken wat die voor je kunnen doen. Tevens mogen die opvanghuizen jou niet op straat laten staan dus zou ook daar werk van maken.
Tja ik weet natuurlijk niet waarom je niet zo lang bij je moeder kan wonen maar ik vind eerlijk gezegd dat dit wel een taak is van je moeder om ook voor jou te zorgen.. ook al ben je al even weg. verder kun je misschien buiten Amsterdam gaan zoeken.
Mijn schoonzuster zit in tiel in een jonge moeder opvang. Daar mag je max 1 jaar blijven en hun helpen je je leven op orde te krijgen. Voorwaarde was wel dat je minimaal 500 euro per maand aan inkomsten hebt. Via maatschappelijk werk geregeld. Dus ik zou ze zeker eens bellen.
Briefjes ophangen bij supermarkten overal rondschreeuwen dat je woonruimte zoekt en gebruik maken van je netwerk...
jeetje, wat rot zeg. Maar waarom zoek je niet in een minder populaire plaats? Ik snap wel dat je om de reden dat je een kind niet klakkeloos voorrang krijgt op iedereen die al jaren en jaren wacht, want dan kunnen ze natuurlijk wel bezig blijven bij de woningbouwvereniging, daar zijn wel meer liefhebbers voor. Is het niet een idee om te zoeken in een plaats waar er minder wachtlijsten zijn en je toch redelijk bij je werk/kdv kunt komen? Of particuliere huur? Of anders samen met een andere moeder, is ook handig want dan kan je kosten delen en voor elkaar oppassen.
in almere zit een tienermoederopvang geloof ik van triade .... en anders even op marktplaats kijken staan ook vaak advertentie,s
ik zou via de gemeente een maatschappelijk werkster vragen om hulp. ze helpen je echt overal bij. en miss qua woning net buiten amsterdam zoeken..amsterdam is best duur dacht ik en er is al tekort aan huizen daar.. miss net erbuiten wat sneller kans.. succes!
Ik zou niet weten wat je kan doen maar ik wil je heel veel sterkte wensen en ik duim voor je dat jullie snel een eigen plekje kunnen krijgen.
Joh wat een rotsituatie ik zou ook maatschappelijk werk inschakelen mischien kijken of je buiten Amsterdam iets kan vinden ...? Suc6 !
Purmerend heeft ook een opvanggebeuren en ligt vlakbij amsterdam.....moet je ff googlen op smd purmerend sterkte!