Dringende EHBO vraag: beetje verf ingeslikt

Discussie in 'De lounge' gestart door hamtaro, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb even een dringende vraag...
    Deze (domme vind ik nu zelf) moeder wilde gaan stempelen met haar kindje van 16 maanden. Ik moest een cadeau voor oma bedenken en nu leek me stempelen met een aardappel met vormpjes heel leuk als cadeautje. Ik heb hiervoor decorfin universal satin gebruikt. Dit is op waterbasis. Dit heb ik eerder al een paar keer gebruikt om handjes en voetjes te stempelen en dit ging altijd goed. Nu was ze lekker aan het stempelen en steekt ineens die stempel met verf in haar mond. Dit doet ze normaal dus nooit! (leermoment ik snap hem, dom dom dom van me!!! Ik geloof ook niet dat dit nog eens gebeurd, want ik ga nu alleen nog maar babyverf gebruiken) Ik schrok me kapot en pakte meteen een natte doek en probeerde haar mond schoon te vegen van binnen. Dit was niet heel makkelijk en ze heeft me er ook flink bij gebeten. Ik weet dus niet of ze een beetje verf heeft doorgeslikt. Ik heb haar peperkoek gegeven en een half glas water (meer wilde ze echt niet drinken). Ik weet dat peperkoek vaak al wel giftige dingen opneemt. Mijn vragen zijn dus, is dit afdoende?
    Moet of mag ik haar nu ook melk geven? Soms kan dit juist goed zijn en soms kan dit kwaad namelijk. Ik heb op internet proberen te googlen naar verfvergiftiging maar kwam zo op mijn telefoon niet ver. Gifwijzer app geeft geen uitsluitsel en huisarts is smiddags telefonisch niet bereikbaar... tenzij spoed... Maar of dit beetje verf in de mond ook spoed is? Kan het kwaad? Dus help!!!

Hopelijk kunnen jullie mij snel antwoord geven.

Alvast bedankt!

groetjes
    van
    Hamtaro

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Je moet vinger in je keel en dan overgeven

Ohww sorry het gaat om je kindje dan weet ik het niet

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat het niet zo dramatisch is hoor.

Wel een tip: Stel dat zoiets je ooit nog eens mocht overkomen en dan in ergere mate, geef je kindje absoluut niks te eten of te drinken en raadpleeg de huisarts!

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Staan er waarschuwingssymbolen op de verpakking?

Als je het niet vertrouwd, gewoon de huisarts bellen, die kunnen je zo vertellen of je verder nog iets moet doen.

5. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

vinger in dr keel lijkt me nou niet nodig.. beetje overdreven.. Mn man zegt:

Als ik het zo lees uit ehbo oogpunt even niks laten drinken en desnoods even de ha bellen voor de zekerheid en de assistente laten beoordelen of je langs moet komen!

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja idd mee eens

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Om dit nu te voorkomen kun je ook zelf verf maken, die totaal niet gevaarlijk is: op basis van een maizenapapje en voedselkleurstof. Zo heb ik al vrij snel met mijn dochter kunnen vingerverven.

8. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou gewoon even je huisarts bellen! Gewoon voor de zekerheid...

9. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan zo'n verf op waterbasis in de hoeveelheid die ze binnen heeft gekregen,maar ik zou toch voor de zekerheid even de huisarts bellen.En je bent geen domme moeder .Zulke dingen kunnen iedereen gebeuren.

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    gewoon even ha bellen. wrs kan het helemaal geen kwaad hoor!

als je nog eens twijfelt, eerst even googlen voordat je wat geeft.
    ik las hier al het advies om te spugen, maar bij sommigen dingen is spugen echt het domste wat je kunt doen. En andersom. ook met melk of water, het verschilt echt per spul.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt bij de apotheek een giflijst kopen, daar staat op wat je moet doen bij welke middelen (ff voor de toekomst :) ). Bij sommige dingen is braken goed en bij andere juist helemaal niet en bij de een kun je het beste iets drinken en bij andere niet.
    In dit geval zou ik voor de zekerheid even de huisarts of de apotheek bellen en even op het etiket kijken wat er precies in zit.

12. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,
    Bedankt voor jullie reacties. Er staan geen waarschuwingssymbolen op het potje. Het is hobbyverf op waterbasis en er staat ook op dat je het kan gebruiken voor kinderspeelgoed. Ik dacht dat het wel zou kunnen omdat ze al paar keer eerder met verf gestempeld had en dit heel goed ging. Het is heel dom ik weet het. Ze heeft niet veel binnen gehad. Er zat wat verf op de stempel en dat stak ze in haar mond. Haar tong en gehemelte had wat verf. Ik heb er meteen een natte doek in gepropt en alles eruit proberen te vegen. Maar ze zal ongetwijfeld iets binnen gehad hebben. Ze heeft geen hele hap verf doorgeslikt en het ook niet gedronken. Dus het is niet heel veel. Maar goed is het natuurlijk niet en ik vraag me af of het kwaad kan.
    Ik had de huisarts al een paar keer proberen te bellen. Deze zijn niet bereikbaar (bandje zegt dat ze administratieve handelingen aan het doen zijn en het spoednummer doet het niet. Dan hoor je een tijd niets en dan zeggen ze daarna dat ze niet bereikbaar zijn en je ook geen voicemail kan inspreken.
    Ik heb net een verpleegkundige die ik ken gebeld. En die zei dat het wel los zou lopen. Die verwachtte niet dat het kwaad kon. Dat hoop ik dan maar....
    Of hebben jullie nog ideeen?

groetjes
    van
    Hamtaro

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik moet eerlijk zeggen.. ik ben zelf doktersassistente en zou je niet langs laten komen. Sowieso zal het echt bijna niks zijn wat ze binnen gekregen kan hebben en daarbij heb je het nog geprobeerd weg te poetsen, ik zou me er verder niet druk om maken.

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

de apotheek bellen voor nu en vanmiddag een gifwijzer gaan kopen voor de toekomst.

15. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0

ik heb een app op mijn iphone staan met een gifwijzer. Deze werd aangeraden door gifwijzer.nl Ik heb hem alleen nog niet eerder nodig gehad. Handig ding, omdat je het ook altijd mee kan nemen dacht ik. Alleen staat er niet bij wat je moet doen met verf. Alleen dat je 2 a 3 keer moet uitspoelen. Maar niet wat je daarna moet doen. Goede tip van die giflijst kopen bij de apotheek. Dat ga ik ook maar eens doen vanmiddag.

16. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord. Dat stelt me iets gerust! Hopelijk heeft het ook geen verdere gevolgen. Weet je waar ik op moet letten, mocht het niet goed zijn?
    Ik heb net een berichtje op de website van de huisarts achter gelaten dat hun spoednummer niet werkt. Hopelijk doen ze er ook snel wat aan.

groetjes
    van
    Hamtaro

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Handig die app! Zal eens gaan kijken om hem te downloaden :)

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Als ze echt ander gedrag gaat vertonen of buikpijn krijgt of rare ontlastig enz zou ik nog even contact opnemen. Maar dat denk ik haast niet hoor.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Over de gifwijzer en braakadvies:
    ik heb ooit een kinder-EHBO cursus gehad van een ambulancebroeder en die zei: hartstikke leuk, zo'n advies om je kind te laten braken. maar dat zal je 9 van de 10 keer toch niet lukken. als hij/zij de mond al open doet voor jouw vinger, zal hij/zij je waarschijnlijk keihard bijten voordat je die vinger in zijn/haar keel hebt. laat maar zitten dus, dat advies.

en noooooit laten braken bij inname van erg zure dingen (zoals zoutzuur); dat kan de slokdarm beschadigen.

weer ontopic: TS, ik denk dat de reactie van de doktersassistente hier genoeg zegt. probeer je er niet te druk over te maken.

mocht je ooit weer in zo'n situatie komen en je zorgen maken, ik zou toch gewoon de HA bellen en zeggen dat het spoed is.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik bel altijd gewoon even met huisarts of huisartsenpost als ik ergens niet uitkom. gewoon even informeren. soms kan het geen kwaad en soms mag je juist ook niet laten overgeven. bellen is altijd handig

Deel Deze Pagina