Geen consultatiebureau - geen schema's

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chebu, 21 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon in het buitenland en hier bestaan geen consultatiebureau's. Eens in de zoveel tijd ga je naar de kinderarts die dan de ontwikkeling van het kind bekijkt, maar met voedingsschema's etc komt hij dus echt niet aanzetten.
    Ik heb dus altijd het gevoel dat ik maar wat aanmodder als ik hier zo lees. Iedereen krijgt allemaal van die strakke schema's. Het CB geeft toch slechts richtlijnen? Het is toch niet zo dat je dat ook moet opvolgen? Het enige wat ik volgens de KA moet doen is in de loop van de maanden elke maand 1 fles moet proberen te vervangen door een maaltijd (met als drinken, melk water of thee) maar op welke tijd, wanneer en wat daar heeft hij het nooit over. En niet teveel tussendoortjes. Geen koekjes etc.
    En nu lees ik verderop weer dat een kindje van 8 maanden niet zoveel melk meer mag hebben. Waarom is dat dan? Hier krijgen baby's gewoon nog lekker (veel) melk (hetzij fles, hetzij borst) tot een jaar. Heb altijd het gevoel dat in Nederland voor elk wissewasje het cb wordt geraadpleegd. Wat is er mis met de eigen 'intuitie'?

2. Nijntje1978

Nijntje1978 Actief lid

19 mei 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    Volgens mij is er helemaal niets mis met luisteren naar je eigen gevoel/intuitie. Ik woon wel in Nederland, moet dus ook op gezette tijden naar het CB maar ik doe mijn eigen ding. Tenslotte ken ik mijn eigen kindje het beste. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik door het CB in strakke schema's wordt gepropt, bij ons gaat het heel relaxed. Ze kijken naar jouw wensen als moeder en als het goed gaat, dan is er niets aan de hand. Ik vind het wel prettig dat ik met evt vragen bij hun terecht kan.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Waarom zelf het wiel uitvinden, als een ander het al gedaan heeft?

Hier geeft het cb overigens geen schema's. Niet als daar niet om gevraagd wordt. Ze vragen wel altijd wat ze krijgt van eten en drinken op een dag en dat wordt genoteerd. Mogelijk zouden ze bij een vreemd of apart schema, of wanneer er problemen zijn, wel een schema aangeven maar hier dus niet. Ik vertrouw dus deels op m'n gevoel en verder vraag ik indien nodig advies op het cb. Zij zijn deskundig, en ik nog niet. En ik wil zeker geen risico's nemen met m'n kleine meisje. Het cb is laagdrempelig, dus het even checken daar is eigenlijk geen moeite, maar kan voor de gezondheid van m'n dochter wel van belang zijn.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ook ik ga op m'n eigen gevoel en ons CB adviseert volledige BV tot minimaal een half jaar. Krijg dus ook steeds complimenten dat ik dat nog volhoud... (meeste moeders in Nl schijnen na 10 weken af te haken - snap ik ook wel, 't is best doorbuffelen af en toe).
    Ik krijg geen vaste schema's mee, geen richtlijnen of wat dan ook, enkel als ik vragen heb, krijg ik antwoord. Soms een tip als zij iets constateren, (Thirza heeft bijvoorbeeld een nogal gevoelig huidje, dus door het kwijlen gaat dat nogal irriteren. Kreeg ik een ongevraagde tip over om met zinkzalf en vaseline te lijf te gaan. Maar dat lijkt me alleen maar prima. Oja, en destijds dat ze ook constateerden dat ze een voorkeurshouding had).
    Moet zeggen dat ik het op zich wel fijn vindt dat hier in NL de kids zo regelmatig gezien worden door de verpleegkundige of arts. M'n vragen drop ik hier meestal: veel gemakkelijker en dan kan ik ze tenminste kwijt zodra ze in me op komen... :) Bovendien krijg je dan vaak meerdere opties, waar ik zelf weer uit kan kiezen.

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik heb helemaal geen schema, ik heb een hekel aan schema's :D
    Onze dochter krijgt haar fles op verzoek, en er zijn dagen dat het een rommeltje is, maar het gaat bijna altijd gewoon goed. En die 'rommeldagen' zijn volgens mij dagen dat ze gewoon meer honger heeft en dan klopt er geen tijd en hoeveelheid. Maar geef ik de dagen daarna in elke fles iets meer voeding, dan zitten we na 2 dagen weer op redelijk regelmatige tijden. Ik zou ook meer voeding moeten geven volgens het cb, maar Charlotte houdt haar mondje stijf dicht of drinkt gewoon niet meer, dus wat heb ik dan aan een schema? Ik heb haar nog nooit wakker gemaakt voor een fles omdat het zogenaamd tijd was, wat een onzin zeg, ik heb ook niet elke dag om precies 7u, 12u, 16u honger!
    En ons meisje groeit prima, is heel vrolijk, huilt bijna nooit, wat wil je dan nog meer? Ik denk wel dat, als je redelijk onzeker bent of veel vragen hebt, of een baby die veel huilt, je bij het cb goed terecht kunt met al je vragen/problemen. Maar dat geldt hier niet dus ik doe mijn eigen ding en dat gaat vooralsnog perfecto!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Ik kreeg wel een foldertje met wat richtlijnen en daar hield ik me tot zekere hoogte aan.
    Eerst heb ik bv op verzoek gegeven en daarna de fles op verzoek, kwam zeker niet overeen met wat er op een pak voeding ofzo stond of het aantal flessen volgens het foldertje van het CB, maar daar deden ze niet moeilijk over. Ik zorgde gewoon dat ik nooit over de liter fv kwam, al vielen er toch steeds meer flessen af, omdat ze die gewoon niet meer leegdronk.
    Gewoon je kindje volgen, daar heb je meer aan, elk kind is anders. En verder kun je op internet of op dit forum veel informatie vinden over hoe en wat met voeding, succes!

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb nog geen 1 keer schema's gekregen. Ik zoek het allemaal zelf wel uit.
    Ze vragen wel wat mijn dochter eet op een dag, maar dat noteren ze niet in het dossier.

8. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Ik heb geleerd op het CB "ja, nee en amen" te zeggen. Tuurlijk soms komen ze echt wel met praktische adviezen maar over het algemeen zijn ze pietje precies en zien (bij ons althans) niet altijd in dat elk kindje verschillend is.

Ik volg ook mijn gevoel, en doe wat mij het beste lijkt voor mijn meiden.
    Simpel voorbeeldje met CB: kinderarts van CB was zeer verbaasd dat onze oudste dochter (20 mnd) nog nooit een snoepje heeft gegeten?!?!?! Enige wat ik toen antwoordde: "vindt u niet dat ze daar een beetje te jong voor is? Laat haar maar eerst verder haar smaak ontwikkelen voordat ik haar alleen maar zoetigheid moet geven omdat ze niet anders wilt"
    antwoord kinderarts: "uhm ja, maar de meeste kindjes die hier komen van haar leeftijd krijgen al geregeld een snoepje als lekkernij" mijn antwoord: "Dat zal best wel, maar we hebben het nu over MIJN dochter!! En ik vindt een rozijntjes, koekje of stukje fruit een veel gezonder lekkernij" kinderarts... sprakeloos...

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja; ik vind het niet zo raar dat ze verbaasd was hoor :) . Natuurlijk is het goed om bij je eigen principes te blijven etc, maar als 99% van de kinderen iets op de ene manier doet en jou kindje het op de andere, wil dat niet gelijk zeggen dat het verkeerd is (integendeel) maar een verbaasde reactie is toch ook niet 'verkeerd' ? Misschien zie ik het verkeerd hoor, omdat het op dat moment heel anders overkomt in de situatie zelf, maar ik vind dit heel fel overkomen, wat naar mijn idee helemaal niet nodig is.
    maar oke, misschien lag het gewoon even aan het voorbeeld ;)

10. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen

hahaha snap wel wat je bedoeld, maar dat ligt denk ik idd aan het voorbeeld, bij ons op het cb spreken ze elkaar en zichzelf tegen. Dus vandaar ook mijn felle reactie op haar. Dit was namelijk dezelfde dame die zei dat ik de meiden geen toetje mocht geven als ze hun groente/bordje op/leeg hadden want dan zouden ze kunnen denken dat groente/eten vies is.... maar daarentegen was het wel zeer goed en stimulerend als ik ze een toetje gaf om ze te belonen voor hun goed gedrag als ze hun bordje leeg aten... snap jij het nog??? ikke niet meer nl hahahaa

11. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik woon ook in nederland en moet ook naar het cb ben ook altijd gegaan maar ik heb me nog nooit maar dan ook nogn ooit gestoord aan wat hun zeiden kwa schematjes met eten en drinken heb ik altijd mijn eigen gevoel gevolgd!

en zie nou een meisje die het cb versteld doet staan omdat ze zo goed praat luisterd en er zo gezond uit ziet en dan ook nog eens op haar 2de jaar zindelijk is cb arts keek met grote ogen en vroeg aan mij hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen???

tja doen wat je gevoel zegt;)

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik vraag me af in hoeverre het bij de nieuwe moeders in Nederland bekent is dat het CB helemaal geen MOET is. Je hoeft niet persee er heen. Je kan zeggen dat je alleen voor de inentingen komt. Je kan ook zeggen dat je helemaal NIET meer komt en de inentingen door je huisarts laten doen.
    Dus er is geen sprake van ik MOET naar het CB. Ook geeft het cb alleen maar richtlijnen (al vergeten ze dat van zichzelf wel af en toe ;) ) en hoef je dus ook niet persee je kindje in een van hun schema's te proppen omdat hun dat het beste lijkt.
    Ik vind persoonlijk het CB een nogal chaotische en verouderde organisatie die moeders schema's informatie en tips geeft waarbij ze andere vestigingen tegen spreken of zelfs binnen een vestiging elkaar tegen spreken. En het kan zelfs zijn (zoals het voorbeeld van kvptje) dat ze gewoon keihard zichzelf tegen spreken! Dus vind ik het totaal niet betrouwbare info die zij geven. Ondanks de leuke foldertjes het groeiboekje en alle andere zooi die ze je zo graag mee geven. En veroudert gewoon simpelweg omdat ze sommige bakerpraatjes van borstvoeding in leven houden en verantwoorde en goede informatie gewoon niet schijnen te bezitten! Daar door kan je hulp en tips krijgen van een kinderarts bij het CB die juist averechts werkt en je je borstvoeding kost. En vooral dat laatste vind ik een ERG kwalijke zaak.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ja dat is dan weer erg jammer he :( . Ik heb hier ook wel voorkeur voor een bepaalde arts etc, maar dat hou je toch, elkaar echt zo tegen spreken doen ze gelukkig niet. Ik snap dat je dan snel het vertrouwen verliest. Zonde is dat, omdat het idee van het cb zeg maar, wel gewoon erg goed is vind ik.

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Heb ook nog nooit een schema gezien. Maar misschien komt dat wel omdat ik BV geef.

Ze hebben mij trouwens ook nog nooit gevraagd wat Sasha nou op een dag eet. Heb wel eens aangegeven, dat ze niet zoveel eet, maar ze hebben er nooit op doorgevraagd.

Ik denk luisteren naar je eigen gevoel dat dat het beste is!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb ook nooit een schema meegekregen. Wel foldertjes, met voeding van 0-12 maanden en van 1 tot 4 jaar. Maar meer om even door te lezen. Daar staat wel een voorbeeldschema in van wat een kindje ongeveer per dag zou moeten eten, maar dat kan je meestal zelf ook wel bedenken ;).
    Ik heb Eva nooit volgens een schema gevoed, de 1e 6 maanden met alleen borstvoeding al helemaal niet. Nu zitten we al een hele tijd toch in een soort schema omdat je nu eenmaal gaat eten als je wakker bent en tussendoor ook wat moet eten ;). Maar de tijden varieren afhankelijk van de slaaptijden van Eva (maar dat verschilt niet zoveel).

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Calimero: tja, is toch knap he... vroeger werden de meeste kids op die leeftijd zindelijk en nu is het ineens een prestatie als je dan je gevoel en je kind volgt en je kindje is dan nog steeds op die leeftijd zindelijk, :D Ik hoop dat hier toch ook voor elkaar te krijgen hoor! 't Is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van je kind, maar als jij aansluit bij je kind, kunnen ze echt al vroeg zindelijk zijn, ;)

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dit is helemaal waar, alleen een kleine opmerking. Volgens mij is het wel zo dat je de inentingen zelf moet betalen als je ze niet via het CB laat doen. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik dacht eens zoiets gelezen te hebben hier op het forum. Neemt niet weg dat ik het belachelijk vind... :)

Ik vind zelf het Cb wel handig maar ik beschouw het ook niet als moeten. Hier zijn ze best vooruitstrevend als ik dat zo lees soms... Ik heb nog nooit commentaar gehad op Jelles gewicht, hij is aan de dunne kant. Maar ze kijken hier ook naar de ouders en wij zijn beide van die lichtgewichtjes. Qua advies over Bv kan ik niet veel zeggen, dat heb ik niet lang gegeven maar de adviezen die ik kreeg bij het overstappen waren wel goed. (1voeding vervangen voor een week enz) Dus wat dat betreft valt het hier wel mee...

Nou moet ik ook zeggen dat zo gauw ik het woord "moeten" zou horen van ze, ik ga steigeren... :) Poepen moet, zou ik dan zeggen... :)

Maar ik ben het wel met TS eens dat je ook zonder Cb gezonde kindjes krijgt. Anders zou het er voor de rest van de wereld slecht uitzien, ik geloof niet dat ze in andere landen dit soort buro's hebben (Is kind&gezin in Belgie net zoiets? )Soms denk ik wel eens dat we onze intuitie kwijt raken juist doordat je beinvloed word door het CB en bijvoorbeeld de verpakking van de FV. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een periode dacht dat Nutrilon de waarheid in pacht had qua hoeveelheden... :) Bijv: Jelle is nu 6 mnd en "moet" zoveel drinken, in die geest. En als hij dat niet deed, of juist meer wilde schoot ik in de stress... En Jelle dus ook... Tel uit je winst. Maar goed, intussen wet ik dus dat dat niet werkt... :)
    Sinds ik relaxter omga met bepaalde dingen is mijn kind ook relaxter en dat geeft een hoop rust.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb nog nooit een schema gehad en deed alles op gevoel. jij weet waar je kindje aan toe is en ziet wanner hij/zij honge rheeft. zo heb ik nooit op vaste tijden eten gegeven maar gewoon naar behoefde. de ene dag meer dan de andere net zoals je zelf ook doet.

wel krijg je hier richtlijnen zoals dat je met fruit groente mag beginnem met 4 maanden maar pas echt nodig is met 6 maanden. kunt gaan oefenen met broodkorstjes vanaf 6 a 7 maanden etc. dit is ok gewoon te vinden op internet of de foldertjes die je krijgt.

ik ga altijd om te wegen en te meten haha dat vind ik het leukste haha. verder heb ik totaal geen problemen met het cb. alicia doet het tot nu toe meer dan perfect en krijg volop complimentjes over mijn aanpak met de opvoeding en hoe ik alicia stimuleer, complimenteer en straf waneer dit nodig is. heb 2 verschillende cb gehad ivm verhuizing en volgens bijde doe ik het perfect haha wat wil je nog meer als moeder

19. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik zie het consultatie bureau ook helemaal niet als een "moetje". Ik krijg altijd handige tips mee en zo hebben ze gisteren geconstateerd dat hij een voorkeurshouding/ overstrekking heeft. Ik kan daarmee straks al bij de osteopaat terecht.
    Ook vind ik het erg prettig om er naar toe te gaan, omdat mijn zoontje een slechte start heeft gehad, maar niet meer onder controle staat van de kinderarts, wordt hij toch in de gaten gehouden.

Ik heb ook nog nooit schema's gekregen wat betreft de flesvoeding, alleen het advies om andere voeding te geven en om de hoeveelheid in de flessen op te hogen, zodat hij wat tevredener zou worden.
    Ik heb dan ook steeds één vaste verpleegkundige en arts, dat vind ik ook persoonlijker, dan verschillende personen.Een vriendin heeft elke keer weer als ze naar het consultatiebureau gaat weer een ander persoon. Ze woont wel in een andere start. Ook haar kindje is heel ziek geboren en heeft 9 weken in het ziekenhuis gelegen. Nog steeds staat zij onder controle bij een kinderarts, die had laatst gezien dat het allemaal prima met haar ging, goed groeide etc. Week later bij haar consultatiebureau, groeide ze ineens niet meer goed. Ik denk dat er ook wel een hele hoop verschil zit in bureau's!

Maar ik ga echt op mijn intuitie af, twijfel ik of ben ik ergens heel onzeker over, dan bel ik hun gewoon op of ik stel de vraag hier! Maar dat is eigenlijk alleen om bevestiging te krijgen of ik het allemaal wel goed doe. Wat dat betreft ben ik heel erg blij dat we hier in Nederland zulke bureau's hebben!

20. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik volg mijn eigen intuitie en mijn dochters schema qua voeding. Die voedingsschema's zijn door moeders zelf samengesteld, niet door het CB. Tenminste, bij mijn weten schrijft het CB dat niet voor. Ik heb een schema gevonden op internet waarvan ik vond dat het aardig in mijn dochters eetschema paste. En dat gaat prima! Ik ben juist voor eigen intuitie, het CB baseerd alles op gemiddelden.
    Het CB ADVISEERD om bij zes maanden over te gaan op 3 flessen van 200cc. Nou, dat drie flessen ging nog wel lukken, maar 200cc heeft ze echt niet genoeg aan. Ze krijgt nog lekker 240cc, op eigen intuitie :)

Deel Deze Pagina