Toen mijn zoontje 4 weken was had hij een lichte afplatting aan de zijkant van zijn hoofdje. De KA van het cb stelde voor om hier even mee naar de fysio te gaan voor eventueel een VKH e.d. Nu ben ik zowieso niet zo fan van de fysio hier in het dorp maar ik heb het idee dat ze me voor jan l*l laat komen de hele tijd. Noah had geen VKH en inmiddels in de afplatting zo goed als weg. Dit is echter niet haar verdienste... ik heb op een gegeven moment een zij-lig kussentje gekocht omdat zij vond dat ik maar iedere keer moest gaan kijken of hij nog wel goed lag met zijn hoofdje... ook 's nachts moest ik er voor op staan vond zij Buiten dat om was het onbegonnen werk om dat Noah constant draaid en heel bewegelijk is. Ze kijkt iedere keer hoe ver hij uit zich zelf komt met naar links en rechts kijken. Zijn wangen moeten het bed raken en ze probeerd hem met een speeltje te lokken. Ik oefen me gek met het jong maar natuurlijk doet hij precies net die ene kant niet waardoor ze me iedere keer terug laat komen. Nou kreeg ik ook te horen dat een kindje van 3 maanden, op de buik, zijn hoofdje een half uur lang omhoog moet kunnen houden. Noah kan dat dus niet. Hij heeft een ernstige reflux (zij weet dat ook) en spuugt iedere keer alles uit, hoelang ik het ook na/voor de voeding doe. Hij eet ook slecht dus wat hij binnen krijgt, wil ik ook graag binnen houden. Ik oefen met hem, door hem op zijn buik, op mijn borst te leggen en zelf wat onderuit gezakt te gaan zitten. Zo ligt hij toch op zijn buik maar niet zo plat. Zo moet hij zijn hoofdje ook optillen. Ook zou ik hem ook niet rechtop mogen houden (laten zitten) Hij mag alleen maar op zijn rug en buik Ik vind het best een beetje vreemd allemaal en naar mijn inziens ook overdreven. Ik heb flink de balen van die fysio en zou het liefst afzeggen. Ook word ik er zo langzamerhand een beetje onzeker van... op het cb en de KA van het zk zeggen ze juist dat hij het zo goed doet allemaal. Wat vinden jullie?
met 3 maand een half uur het hoofdje omhoog?? nou dat lijkt me wel heel erg lang. ik ben natuurlijk geen fysio maar ik zou (indien mogelijk) een second opinion aanvragen bij een andere fysio, desnoods in een ander dorp voor 1 keer, even een andere mening, zou ik wel een autoritje voor over hebben.
bij mij werd het idd ook gezegtt met 3 mnd zolang op haar buik laten liggen en tja dat kon ze niet. Heb tijden bij de fsyio gelopen voor haar vkh ( die had ze wel door snelle bevalling ) die afplatting was vrij snel weg door oefenen maar ze ging toen heel veel op haar rug slapen of in kussen wat jij ook hebt maar dan draaide ze haar koppie toch weer plat, met als gevolg een plat achter bolletje. Moest heel veel met haar oefenen, maar lang wilde ze het echt niet. Na meting moest ze helmpje, had ik vrede mee begon ze opeens over lage spierspanning wat ze zou hebben, werd zoooo onzeker ervan. Nam me voor de keer erna iets van te zeggen, want kreeg beetje idee dat ze gewoon wat zocht. Maar keer erna was er niks meer aan de hand...motorisch is ze niet een van de snelste maar dat zijn haar genen: haar papa ging pas toen ie ruim een jaar was wat doen en haar broer was ook motorisch niet zo snel. Moest laatst weer komen na ruim 2 mnd maar mocht ook afbellen als alles goed ging, je raad het al alles gaat goed natuurlijk ( ik afgebeld ) zou wel oefenen in dien mogelijk op je buik is idd ook oefenen. Recht oplaten zitten wat bedoel je daarmee?? in wipper ofzo?
Hoi, ik ga met m'n dochter ook naar de fysio ivm VKH en omdat ze een "achterstand" had met het optillen van haar hoofd bij buikligging. Ze doet het nu super. Mijn fysio vind ook dat ze zogenaamd nog wat achterloopt, maar mijn HA en CB vinden dat ze juist supergoed ontwikkelt. En ik kom bij een kinderfysio. Mijn dochter is nu 7 maanden en die kan zelfs niet eens haar hoofd een half uur achter elkaar optillen. Dus ik vind het persoonlijk belachelijk dat ze verwachten dat een 3 maanden oude baby dit moet kunnen. Is het wel een speciale kinderfysio?? Wat je kan doen om het je baby wat gemakkelijker te maken, is een kussen (of voedingskussen) onder de borst leggen en hem dan zo met z'n elleboogjes erop te leggen, zodat hij wat schuiner komt te liggen en zich dus alleen op z'n borst kan concentreren. Jij kan het dan vasthouden bij z'n kontje en hem zo tegen de grond vasthouden, zodat hij wat ondersteunt wordt. Als hij namelijk ook continu moet stabiliseren met z'n kontje kost dat nog meer kracht. Ook vanwege z'n reflux kan het schuine net wat fijner zijn. Ik moest dit in het begin ook zo doen met mijn dochter, tot ze sterk genoeg was om haar hoofd rechtop te houden en toen zijn we het kussen weg gaan halen. Daarna heb ik haar nog wel moeten ondersteunen bij haar kontje en nu doet ze het helemaal zelf. Ze rolt alle kanten op en draagt haar hoofd nu helemaal zelf. Ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt, maar als je je niet prettig voelt bij deze fysio, zou ik zeker een andere gaan zoeken! Succes
Shaylen: Ik ga morgen met hem naar een osteopaat en wil even kijken wat zij ervan zegt. mamavanluca: Met rechtop zitten bedoel ik dat ik heb op mijn schoot heb en hem zo vast heb. Dat hij dus zit op mijn schoot.. zo hou ik hem ook als hij gedronken heeft en nog even een boertje moet laten. Over de schouder houden heeft bij hem geen zin en mocht hij spugen dan kan ik hem nog een andere kant op richten zeg maar . Dat hij ook weleens eventjes in de wipper zit heb ik toen maar niet verteld toen ze zo op het 'zitten' op schoot reageerde Maar ik herken met wel in jouw verhaal, het is net alsof ze iedere keer wat zoekt. Heb me al een paar keer voorgenomen om te zeggen dat ik het wel goed vind geweest maar, ik ben dan weer te slap en laat toch weer een nieuwe afspraak maken Hier trouwens ook een beetje plat bolleke aan de achterkant. Cathie: Dit is inderdaad een kinderfysiotherapeut. Met een kussentje onder zijn bovenlichaampje doe ik al maar evengoed bedankt voor de tip.
Onze jongste was ook niet zo snel met z'n hoofdje opheffen tijdens het buikliggen. Ons werd als tip gegeven: rol een handdoek op tot een lange slang en leg die onder zijn armpjes en borstje, dan komt er niet zo'n druk op z'n buikje. Eerst maar een minuutje, een paar dagen later iets langer, net zo lang tot hij het zelf kon. Succes ermee hoor! Groetjes, Janet
Hoi Ik herken veel in wat je zegt. Maar ik geloof ook dat jez elf het beste weet wat goed is voor je kindje! Ook wij gaan naar een kinderfysiotherapeut voor VKH. Onze zoon heeft een afgeplat hoofdje hierdoor. De VKH is eigenlijk zo goed als verdwenen, althans wij zien het eigenlijk niet meer. Hij ligt bijna altijd op zijn andere kant te slapen (op zijn zij in stabilisatiekussen) en hij lijkt zowel links as rechts te ontwikkelen. Maar zoals jij ook al aangaf lijkt zij nog niet tevreden, en tja ik wil natuurlijk niet dat ik mijn kindje zorg onthou die goed voor hem is, dus maak ik maar weer een afspraak terwijl ik me eigenlijk afvraag waarom we het nog doen. Ik ben wel blij te lezen dat wij hierin dus niet de enigen zijn. Ik vraag me alleen wel af waarom het hoofdje van onze zoon nog zo afgeplat is terwijl hij niet meer veel op die kant ligt, heeft iemand nog andere tips en ideeen?
Mixedbeeb: Fijn te lezen dat ik dus ook niet de enige ben die met zulke gevoelens rondloopt. En ik vraag me dus precies hetzelfde af.. hier heeft Noah een beetje een plat achterhoofdje. Hij slaapt altijd in het zij-lig-kussentje en ligt alleen als hij wakker is op zijn ruggetje en zelfs dan niet de hele tijd. Die afplatting achter lijkt echter ook niet weg te trekken en dat snap ik dus ook niet
Ja lastig he als je het gevoel hebt alles al te doen en toch niet het resultaat ziet wat je hoopte, dan heb ik het over het afgeplatte hoofdje. Op het CB zeggen ze dat het wel goed komt, ook de fysio heeft dat gezegd, maar ja we zien het liever vandaag dan morgen beter gaan.
Vervelend dat ze je zo onzeker maakt. Een second opinion zou misschien wel een idee zijn ja. En anders misschien tegen de fysio zeggen dat al die dingen je onzeker maken. Misschien heeft hij/zij het helemaal niet door. En natuurlijk heel belangrijk: blijf bij jezelf! Succes!
Gatsie, wat een lastige situatie zeg. Wij hebben ook de fysio gehad voor VKH van ons zoontje. Zij is volgens mij 5 keer geweest. Ze gaf bij ons aan dat hij met een half jaar een half uur op de buik moest kunnen liggen. Met 3 maand iets van 10-15 minuten en zo opbouwen. Ik had nooit verwacht dat onze vent dat met 6 maand ook een half uur vol kon houden, maar het lukt 'm wel (hij tijgert al, dus hij moet ook wel). Die tip van een handdoek oprollen en onder zijn okseltjes leggen is een hele goede. Wat wij ook nog wel eens deden is hem op de buik op onze bovenbenen leggen als we op de bank zaten. Dan met onze armen langs zijn zij zodat hij er niet af kan vallen. En dan de tv aan zodat hij daar naar keek. Zo leerde hij het bij ons het snelst (hij is nogal gek op de tv vandaar). En als je er geen goed gevoel bij hebt een second opinion vragen, je kan tegenwoordig zo bij de fysio terecht, dus ik zou er even een belletje aan wagen. Succes!!!