Bij mijn dochter is de borstvoeding niet gelukt. Door o.a. hele pijnlijke tepels, ikzelf was heel onzeker en gestresst, vond het heel erg pijn doen (ook als de lactatiekundige meekeek en me verzekerde dat ze toch echt goed lag), dochter hapte niet goed en liet telkens los en was erg ongeduldig, etc. etc. Uiteindelijk heb ik 6 maanden alle voedingen gekolfd en met de fles gegeven. Nu ben ik 40 weken zwanger van de tweede en ben erg bang dat de borstvoeding weer niet gaat lukken, terwijl ik zo graag wil dat het slaagt. Natuurlijk heb ik enorm veel geleerd van de eerste en ken ik de valkuilen en ben ik nu hopelijk een stuk rustiger en relaxter. Ik wil echt niet weer fulltime kolven met een peuter van 21 maanden erbij. Bij wie is de borstvoeding bij de eerste ook niet gelukt en bij de tweede wel? Hebben jullie nog tips?
Zelf niet die ervaring (1 kindje en ging niet gelijk vlekkeloos maar 3e dag dronk ze aan de borst, zij het met tepelhoedje). Maar vanuit m'n werk (kraamzorg) regelmatig een gezin gehad waarin het bij de 2e heel gemakkelijk ging. De meeste moeders stappen er relaxter in en zien wel of het lukt en anders maar niet. Terwijl ze het bij een eerste zo graag willen. Net ook weer een zorg afgesloten waarin de borstvoeding vanaf dag 1 als een trein liep.
Hoi, Bij mijn zoon lukte de borstvoeding ook niet. Ik was gespannen omdat het niet wilde lukken en hierdoor hij ook. Na heel veel tobben de eerste week ben ik gaan kolven. Dit heb ik toen 7 weken volgehouden. Nu heb ik weer een kersverse dochter en zij kan heerlijk uit de borst drinken. Ik had me voorgenomen om het te proberen en als het niet lukte gewoon op de fv over te gaan. De eerste dagen wilde het aanhappen niet lukken en door alle hormonen begon ik uiteraard aan mezelf te twijfelen. Maar ondanks dat ik me had voorgenomen om dan over te gaan op fv, kon ik het niet opbrengen om te stoppen. Ik was gewoon super onzeker doordat het de eerste keer ook niet lukte. Op de vijfde dag kon ik het een beetje loslaten en begon ze goed te drinken (inmiddels had ik al wel flinke tepelkloven). Na 2 weken tepelhoedjes te hebben gebruikt, was alles genezen en ging alles super. Nu is ze 4,5 maand en drinkt ze nog steeds alle voedingen uit de borst. Het wil dus echt niet zeggen dat het bij de tweede ook niet zal lukken. Probeer te ontspannen en geniet ervan!
Bij de eerste lukte het ook niet. Bij de tweede heb ik gelijk gezegd ik ga het proberen en ondanks de stress en pijn en angst dat het niet lukte heb ik het toch 6 maand volgehouden! Bij deze wil en ga ik het ook proberen Het zal me gaan lukken! Blijf positief denken en neem er gewoon de rust voor!
Hier ging het bij de 2e ook veel makkelijker dan bij de eerste. De eerste was qua aanleggen echt vreselijk. Het duurde een half uur of langer voordat hij dronk, vaak zaten we beiden op bed te huilen van frustratie. Terwijl de tweede direct na haar geboorte HAP deed en dronk alsof ze nooit anders had gedaan... Elk kindje is anders, dus het zou gewoon kunnen dat jouw kindje deze keer een net iets andere drinktechniek heeft waardoor je nergens last van hebt! (al zijn wat kloofjes in het begin wel normaal, maarja zo lang de pijn maar niet te erg wordt)
Ik lees even mee.. Mijn jochie hapte niet goed aan, waarschijnlijk door de heftige bevalling. Uiteindelijk 7-8 weken gekolfd, en daarna maar overgegaan naar FV. Voor nr2 wil ik het wel weer proberen. Dus ik hoop dat het deze keer beter zal gaan..
Even geleden had ik dit bericht geplaatst en inmiddels is mijn zoon geboren en de borstvoeding loopt super goed! Eigenlijk vanaf het begin al. Geen tepelproblemen, geen overstuur kind aan de borst, eigenlijk gaat alles super relaxed. Bedankt voor jullie berichten!