Zijn hier nog meer mama's van Hoog Sensitieve Kindjes?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door oogappel, 3 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

26 jul 2007
    842
    1
    0
    Hoi hoi,

Ik blijf er maar mee in mijn hoofd zitten, we hebben 2 weken geleden een 10 minuten gesprek gehad op de school waar ons dochtertje op zit (sinds april).

In het begin had ze aardig moeite met school (week of 5), maar nu word ze gezien als het zonnestraaltje van de klas. Gelukkig voor haar en gelukkig voor ons ;)

Tijdens het 10 minuten gesprek kwam er eigenlijk gelijk naar voren dat ze denken dat ze hoogsensitief is. Ze is ook erg pienter en volgens schooljaar willen ze haar gaan testen. Eigenlijk is de verdere strekking/inhoud van het gesprek niet bij me blijven hangen. Wel dat er herkenbare dingen zijn, zoals zeer emotioneel wanneer ze bijvoorbeeld verdrietig is. Ze is moeilijk uit deze emotie te halen....ze is erg gevoelig richting andere kindjes. Maar waarom ze nu denken hoogsensitief dat ben ik helemaal kwijt.

Toch als ik hier en daar op internet lees dan komen er wel dingen bekend voor, maar zeker niet alles.

Ik vind het zo moeilijk om het op dit moment een plekje te geven....sinds dat ze eignelijk naar school gaat heeft ze wel meer last van driftbuien (voorheen eigenlijk niet). Ondertussen is haar zusje ook een meisje van 16 mnd die haar rol in het gezin steeds meer gaat opeisen.

Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd naar verhalen van andere moeder met hoogsensitieve kindjes....misschien kunnen jullie mij tips geven hoe ermee om te gaan. Het komt misschien allemaal erg zwaar over, dat valt ook wel mee....maar soms zit ik er echt mee....wat gaat de toekomst brengen, krijgt ze al een stempel op school....ze gaat in augustus voor het eerst naar groep 1 (zit nu in een instroomgroep).

Kortom....ben benieuwd naar jullie verhalen!?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan testen.. want officieel bestaat het niet

wat overigens niet zegt dat je het niet kunt zijn natuurlijk.. maar echte richtlijnen zijn er dus niet.
    ik zou even googlen op hsp kind.. er zijn veel goede/uitgebreide sites over.
    en dan ondertussen je eigen nuchterheid niet uit het oog verliezen en zelf goed bedenken wat handig zou zijn in jullie geval en wat niet :)

en altijd belangrijk.. af en toe ruimte voor rust.

3. oogappel

oogappel Bekend lid

26 jul 2007
    842
    1
    0
    Ik denk ook dat ze het "pientere" willen gaan testen!? Ik moet echt even proberen het een plekje te geven. Eerst genieten van de vakantie en we zien het volgend jaar wel in haar nieuwe klas. Kijken wat die juf zegt en idd saskia wat jij ook al zegt......wat wij zelf vinden en ervaren!

Saskia jij had toch ook weleens een onderwerp geopend over jou dochtertje toch? Staat me iets van bij....

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    HSP kunnen ze volgens mij niet officieel testen omdat er geen richtlijnen bestaan om het vast te stellen.

Het huilen en de driftbuien herken ik ook bij mijn zoon, vooral op dagen dat hij heel veel prikkels te verwerken heeft gekregen.

Ik zou volgend schooljaar zeker eens vragen hoe ze het "pientere" willen gaan testen. Zit er gewoon lekker bovenop en zorg er gewoon voor dat ze je alles vertellen.

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Je kan ook nog even een gesprekje vragen en zeggen dat het je overvallen is. Ze willen vast je vragen beantwoorden.

6. oogappel

oogappel Bekend lid

26 jul 2007
    842
    1
    0
    Hoi princes, zou je dat nu nog doen....of zou je afwachten op het nieuwe jaar!? Kijken wat daar gaat "gebeuren", misschien wel helemaal niets en gaat ze gewoon normaal de groep 1 heen!?

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#7 Saskia78, 5 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2012
    @oogappel: met elkaar praten zou ik VOOR de vakantie doen
    daadwerkelijk actie plannen.. indien nodig.. lijkt me minder handig voor de vakantie.

en als ze vinden dat er wel echt wat moet gaan gebeuren..
    zou ik een aanvullende afspraak plannen voor na de vakantie waarin jullie gaan bespreken wat er moet gaan gebeuren.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik zou het ook voor de vakantie doen anders blijf je de hele vakantie er tegen aan hikken omdat het gewoon onduidelijk is voor je

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Ik vind het nogal wat dat ze er meteen een stempeltje op willen drukken...
    Je schrijft ook dat je dochtertje in het begin wat moeite had met school, waarschijnlijk moest ze erg wennen. Kan ook een reden zijn dat ze wat emotioneler is toch? Om een kind van 4 dan nou meteen te gaan testen... ik werk ook in het onderwijs en het is echt wel uitzonderlijk om kinderen in een instroomgroep al te willen gaan testen! Het geld voor testen ed is gewoon erg beperkt dus dat gebeurt over het algemeen pas als het echt spaak loopt. Zo'n meisje van 4 kan zich nog alle kanten op ontwikkelen.. als ze echt zo pienter is dan merk je dat vanzelf volgend jaar en kan de school toch ook extra uitdaging bieden om te kijken wat ze daar mee doet?
    Is de juf in kwestie niet toevallig net op cursus geweest? ;)

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bedoelen ze met die testen niet dat ze volgend jaar mee mag doen aan de Cito-toetsen, maar dat ze dat nu nog niet doen bij de instroomgroep?
    Verder zou ik gewoon even afwachten hoe het straks in groep 1 gaat. Het eerste jaar op school maken de meeste kinderen echt een hele verandering in sociaal-emotionele zin mee, dus wie weet is ze volgend schooljaar volmaakt normaal.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje allergisch ben voor de meningen van kleuterjuffen over kleuters en ook voor testen op kleine kinderen, door ervaringen met die van mijzelf. Vandaar dat ik me er dus niet zoveel van zou aantrekken en gewoon zou aankijken hoe het verder gaat.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.237
    6.102
    113
    Hebben ze in zo'n korte tijd al zo'n goed beeld van een kindje dat ze het al over testen hebben? En dat ze gelijk een labeltje eraan hangen (hoogsensitief)
    Ik vind het nogal wat.
    Hopelijk heb je snel duidelijkheid over wat ze nou precies bedoelen.

Mijn zoontje is ook van april en is gevoeliger voor bepaalde prikkels (m.n. geluid) dan de meeste andere kindjes. Dit weet ik omdat ik het zelf ook heb, dus herken.
    Maar thuis hangt ie de wildebras uit en op school beschrijven ze m als een 'stille genieter'. Dus of ze in die 8 weken school nu echt precies weten hoe je kind is, ik heb er mn twijfels over.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Dat is nu zo appart want voor zover ik weet "bestaan" de stickertjes met hoogsensitief niet omdat er geen richtlijnen zijn om dit te testen.
    Dus ten eerste zal ze nooit officieel het stickertje kunnen krijgen en ten tweede kan de school er weinig mee (en dan bedoel ik ze kunnen er geen rugzakje mee aanvragen oid)

Dus dan moeten ze het gaan gooien op het slimme onderdeel. Ik weet uit ervaring dat dit dan getest moet worden door een gediplomeert persoon (psychologe/orthopedagoge) en zelfs als uit die testen blijkt dat het kindje hoogbegaaft is kan er nog geen rugzakje aangevraagd worden.

Daarom denk ik dat het voor de TS een goed idee is om het gesprek aan te gaan en duidelijk te krijgen wat hun nu onder testen verstaan.

13. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier een kindje met een regulatiestoornis ( heb er een topic over geopend in peuters en kleuters)
    Emoties zijn hier ook extreem en duurt lang voordat hij zichzelf weer kan kalmeren ( reguleren)
    2 keer 12 weken bij een jeugd en kinderpsygiatrie gelopen met nu bijna 4 jaar en 2 jaar terug.
    Beide (verlopige) diagnoses waren regulatie stoornis en met de iq testen haalde hij 2 jaar terug de waarde van 118 en nu 122.
    Ook ik moet afwachten wat hij straks op school gaat doen.
    Wel willen ze zoonlief graag weer testen op intelligentie als hij 6 of 7 jaar oud is omdat de waardes dan betrouwbaarder zullen zijn.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je dochter verder het normaal doet op school: geen extreme emotionele buien, spelen met andere kindjes en het naar haar zin heeft, dan zou ik ook niets laten testen op het 'pientere' gebied. Als ze meer cognitieve uitdaging nodig heeft dan moet een school dat bieden, daar heb je geen test voor nodig toch?

Deel Deze Pagina