Ik ben benieuwd .. de school van mijn kids 2 kids zitten erop de 3e gaat over een jaar .. nu is het zo dat hij afgekeurd is door onderwijs inspectie en zelfs de directeur op stapt ? Morgen een extra ouderavond en moet ik werken dus ik kan niet . Maar wat kunnen wij nu verwachten .. Zo raar dat de directeur nu ook ineens opstapt dan zal het geen kleine afkeuring zijn denk ik.. Ik schrik hier best van en mijn kinderen doen het ook perfect daar op school .. Juffen zijn leuk , directeur is echt goed en leuk schrik hier dus best van en nooit verwacht .. ze hebben toch nog tijd om het eventueel te verbeteren ?
Vreemd ja. In rapporten VAB schoolinspecties kun je vaak online bekijken. Misschien zie je daar iets in? Als ze al vaker een waarschuwing hebben gehad, en dat moet er dan bijstaan, dan is dit wel een logische stap. Maar daar had je als ouder ook bericht van moeten krijgen lijkt me
het kan niet alleen om onderwijs gaan? misschien heeft de school met het geld niet zo goed gedaan? weet je zeker waar het over gaat? wat dan ook als de school totaal afgekeurd is, als er een hele slechte inspectie rapport is, dan is het heel normaal dat de directeur weggaat. ruimte maken voor iemand die het beter kan.
Ik weet wel dat de verslaglegging heel zwaar telt, dus het bijhouden van de lesplannen en didactische aanpak etc. Dan kan het in de praktijk heel goed gaan, maar is de verantwoording daarvan naar de inspectie onvoldoende. Geen idee wat de sanctie daarvan is, maar het kan dus van alles zijn waar je in de praktijk niet meteen iets van hoeft te merken.
Meestal wordt een school die is 'afgekeurd' voor een bepaalde periode onder toezicht gesteld. Ze moeten dan binnen die periode de dingen die niet goed zijn verbeteren. Denk dat zo iets - en waarschijnlijk ook welke punten dan onvoldoende zijn - dus wordt uitgelegd op de extra ouderavond. Misschien kun je aangeven dat je niet kunt, maar wel graag bericht ontvangt van wat er is besproken (bv. via de mail ofzo).
Ik heb toevallig donderdag ouder gesprek dus ga het dan zeker vragen .. maar had het niet verwacht , ook denk ik omdat ik daar totaal geen problemen ervaar en mijn kinderen boven gemiddeld scoren nu terwijl vooral nu mijn 6 jarige zoon echt zwak scoorde vorig jaar op Cito's en nu precies een jaar later boven gemiddeld dus 1+ scoort op zijn Cito's En mijn andere zoon ook gewoon super goed doet daar .. dus asn her onderwijs ligt het denk ik niet of wel .. Geen idee , ik hoop niet dat het gesloten word ofzo maar dan moet het wel heel ver gaan denk ik ..
Dan moeten er inderdaad wel heel extreme dingen geconstateerd zijn. Of de school moet weigeren te veranderen, dan kan het na verloop van tijd altijd nog, maar dat lijkt me nu niet aan de orde.
Hier een school in het dorp waar de kinderen het erg goed doen... totdat ze op Een andere school komen en ze meer dan een jaar achterstand blijken te hebben... het niveau van de school ligt daar echt een stuk lager. Dat kan dus ook. Daarnaast zal ik via internet de oude verslagen eens lezen. Wat zijn daarin de aandachtspunten? Daar kan je wel wat over terugvinden. Ik zou proberen werk te wisselen of man of moeder oid naar achool te laten gaan. Te belangrijk! Succes
Als ouder is het best lastig om een school te beoordelen. Een school kan zich naar buiten toe perfect promoten en kan in school een vreselijke rommel maken van het papierwerk. Een school heeft veel werk waar je als ouder, en zeker als ouder van een sterke leerling, weinig van merkt. Bijvoorbeeld handelingsplannen, eigen leerlijnen voor kinderen uitzetten, administratie leerlingen, bijhouden van fesprekken/afspraken met ouders en dit nakomen, soorverwijzingen naar andere schooltypen en de weg daar naar toe en natuurlijk krijgt een school een beoordeling over de resultaten; komen de resultaten overeen met de populatie in de wijk en omliggende scholen?, is er genoeg groei gemaakt? Wat is er aan gedaan om het niveau op te krikken? Etc etc. Er is dus veel waar je als ouder geen weet van hebt, maar wat je dus in een inspectierapport wel in moet kunnen zien. Dat de directeur weg gaat kan natuurlijk ook te maken hebben met dat hij uit zijn functie is gezet... (Hij is insirect de verantwoordelijke voor de schoolprestaties) Succes in ieder geval!
Ik kan hier wel op inhaken, ik werk zelf op een school die momenteel onder toezicht staat van de inspectie. Wij hebben zeer zwak gescoord onder het bewind van de vorige directeur. Wij als collega's dachten dat wij onwijs goed bezig waren, deden altijd keurig wat de directeur van ons vroeg maar toch lag het anders. Onze vorige directeur is ook opgestapt alleen later bleek dat hij niet zelf opgestapt is maar min of meer gewipt is. Nu is er een andere directeur die de zaken heel anders aanpakt en door hem zijn wij snel in gaan zien dat wij eigenlijk maar wat aanklooiden om het maar even zo te zeggen. Niet letterlijk natuurlijk.. we stonden niet met onze handen on onze zakken voor de klas maar het betrof bij ons meer het papierwerk wat niet genoeg in orde was. De vorige directeur kwam steeds met iets nieuws wat ingevoerd moest worden, dan moest het weer anders, dan was er weer dit, dan weer dat. Puntje bij paaltje werd er dus niet echt iets goed doorgezet. Nu met de nieuwe directeur maken we enorme stappen. We hebben van de inspectie een krap jaar gekregen om weer in het basisarrangement te komen en dat is heel kort dus keihard werken. We hebben inmiddels de tussenbeoordelint gehad en daar hebben we het hoogst haalbare gehaald. We kunnen het dus wel 😝 Maar dan zie je dus wel hoe belangrijk het is dat de juiste persoon de leiding heeft. Waarschijnlijk gaan er op jouw school wel ouderavonden georganiseerd worden want ouders zitten in zo'n situatie met een hoop vragen. Wij hebben als school enorm veel steun gehad van de ouders wat echt super fijn was!