Even een vraagje over zitten in ene kinderstoel. Wanneer konden jullie spruiten goed rechtop zitten in ene kinderstoel? wij geven onze kleine nu praktisch 6 maanden, z'n fruit- en groentehapjes in z'n wippertje. Hij kan heel goed zitten op onze schoot met ondersteuning, z'n hoofdje houdt hij al heel labng heel goed omhoog, maar ik twijfel nog over de kinderstoel. is het wel goed voor z'n ruggetje zo vroeg?? (gaat prima in de wipper dus geen haast!) wanneer 'moet' hij dat zo'n beetje kunnen? of is het beter nog even te wachten? ben benieuwd naar jullie ervaringen (onze kleine is overigens een maand te vroeg geboren maar ligt niet achter in ontwikkeling volgens mij)
Van een kinderfysio (en kinderopvang e.d.) mag een kindje in de kinderstoel als die los kan zitten, dus zonder ondersteuning. Je moet goed naar de heupen kijken. Hoe zit jouw kindje zonder ondersteuning? De rug moet kaarsrecht zijn, en niet inzakken bij de heupen of wat ingezakt zitten. Als je bedoelt dat de baby de evenwicht niet kan bewaren en omkoekelt zonder ondersteuning, dan mag die in de kinderstoel met een kussentje in de rug. Maar de rug MOET kaarsrecht staan zonder dat ie daar hulp bij krijgt, anders is zijn lichaam niet klaar om zelfstandig te zitten, en is een wippertje nog steeds prima. Volgens mij 'moet' een kindje ergens rond 9-11 maanden los kunnen zitten.
da's fijn om even heel duidelijk te lezen!! ik zag nl het kindje van m'n nichtje aL met amper 8 maanden in de kinderstoel zitten...maar leek m toch best snel...? we hebben dus nog wel ff tijd haha!
Onze kinderfysio heeft ons geleerd de kinderstoel (van ikea) te gerbuiken om te oefenen om de romp sterker te maken. Moet wel zeggen dat ze met 5 maanden al heel erg rechtop zat. We doen (op aanraden van de kinderfysio) onderin een antislip matje (kun je bij de blokker kopen, niet zoeen voor in bad maar een voor in de keukenlade zeg maar ) en een badlaken opgevouwen in de onderrug (zit niet klem, maar ondersteund wel iets). En dan oefenen maar. Eerst heel kort, en zodra ze ging wiebelen terug in de wipstoel. Inmiddels kan ze al een minuut of 15/20 in de kinderstoel erbij zitten. Wel houd ik haar goed in de gaten, als ze moe wordt of al is haal ik haar eruit of laat ik haar gewoon in de wipstoel zitten. Ik heb het nog niet op kdv en gastouder gezegd, ik oefen gewoon thuis zodat ze er nooit te lang in zit. En zodra ze echt heel goed kan zitten mag ze op t kdv en bij gastouder er ook in. Ik geef fruit en groente wel in de wipper, zitten en tegelijk eten is te vermoeiend voor d'r, maar dat komt wel over een maandje of 2 denk ik. Als jij het gevoel hebt dat het nog niet kan, moet je het niet doen hoor! Je voelt zelf wel aan of ze het kunnen ja of nee. O ja, mijn dochter vind het helemaal het einde om in de stoel erbij aan tafel te zitten, en heeft zichtbaar plezier!! Succes, ennuh alles op zijn tijd , de ene is nou eenmaal wat sneller dan de ander , zag pas een kindje met 6 maanden kruipen en staan toen dacht ik echt HUH???!! Dat is echt een gek gezicht .
O ja, nog even een aanvulling, mijn fysio raad af om een voetensten er onder te hebben als ze zo klein zijn. Ze gaan zich hier namelijk op "afzetten" waardoor ze vanuit de strekspanning in de stoel zitten (dus de kracht vanuit de benen) en niet vanuit de spieren in de romp . Alsdus mijn fysio
Even uit nieuwsgierigheid? Waarom moeten jullie van de fysio met 5-6 maanden al die dingen doen om de kleine te leren zitten? Is dat met een bepaalde reden? Want vanuit motorische ontwikkeling is dat toch helemaal niet nodig?
ik heb onze dochter pas in een kinderstoel gezet toen ze zelfstandig kon zitten. Dat was met 9,5 maand tot die tijd in de wipper op tafel. Ik heb een trip trapp, dus das natuurlijk nog wel een verschil met die bloom stoelen ofzo, want dat zijn gewoon wippers op hoogte. Die kun je helemaal kantelen.
@adi Nee echt nodig is het niet (vind het zelf ook wat vroeg) maar (weet niet of je het verhaal nog kent, onze jongste heeft heel veel opstart problemen gehad en was een huilbaby). Verder bleek ze Kiss te hebben, maar ook nog erg gefrustreerd te zijn omdat ze meer wil dan ze kan zeg maar. Omrollen kon ze al toen ze 4 maanden was (na het aanbieden/oefenen). Mijn fysio vertelde me dat we beter met haar kunnen oefenen (ook het rollen) zodat ze vanuit de bolling (klinkt gek hihi, maar je begrijpt vast wat ik bedoel ) haar te leren rollen. Ipv dat ze zelf gaat expirimenteren en vanuit het overstrekken (wat ze heel erg deed) gaat rollen. De fysio zag ook dat ze heel erg goed en netjes rechtop zat (op schoot) en mn meisje dit heel graag wil en ook al erg sterk was. Sterk genoeg om hiermee aan de slag te gaan en het heel langzaam op te bouwen. Sindsdien zit ze nog beter in haar vel omdat ze meer "kan". Maar begrijp je reactie hoor , ben ook nooit zo een voorstander van je kind "in ontwikkeling" duwen, maar heb erg veel vertrouwen in mijn kinderfysio, die ook samenwerkt met mijn kinderarts vandaar .
Hier hebben we een kinderstoel gekocht die ook in ligstand kon. Ze kon nog niet zitten met 6 maanden en wilden haar leren eten a la rapley. Vanaf 7 maanden zit ze zelfstandig en ook bij de oppas in een Ikea stoel.
Hier precies hetzelfde als Red88. Wij hebben er eentje gekocht die plat kon en haar met 6 maanden daarin gezet. Al vrij snel pikte ze dat niet, ze wilde gewoon rechtop. Ze zit nu dus al een hele tijd recht op en ook in simpele stoelen zoals die van Ikea zit ze gewoon goed en stevig met een rechte rug.
Wij hebben voor de zekerheid ook de stoel van ikea gekocht haha!vond 'm heel handig toen ik de stoel bij m'n nichtje zag! je kan een heel dure mooie kopen, maar deze is zo praktisch! we hebben ook nog een triptrap ding gekregen van vrienden maar vind ik (nu nog) niet zo handig. later wel denk ik, zijn goeie stoelen volgens mij voor op de groei! maar ik heb liever dat hij echt goed zit ja...hij kan best goed zitten met ondersteuning, op m'n schoot aan tafel, vindt 'ie reuze interessant! maar idd elk kind op z'n tijd. kruipen met 6 maanden nou nee... hij is net voor Kerst omgedraaid. 3 keer maar daarna wilde hij niet meer! hij ligt liever op z'n rug met z'n voetjes in z'n mond hahahaha! Staan doet hij wel gek genoeg, op m'n schoot...en springen!maar ik ga hem nog niet laten zitten. wippertje doet prima z'n werk! bedankt allemaal voor de tips en jullie ervaringen!!we hebben nog wel ff tijd...
Hier met 6 maanden in een CHicco kinderstoel die in 3 standen kan, waarin ze dan in lig stand zat. Vergelijkbaar met een wipstoel. Met een maandje of 7 een standje rechterop, maar als ik haar rechtop zetten, zakten ze al snel in elkaar. Mijn schoonmoeder heeft een antilop stoel van Ikea gekocht toen ze 9 maanden was. De eerste keer een kussentje in haar rug, maar daarna kon ze perfect zelf zitten! mooi rechtop en niet gaan hangen. Thuis weer in onze eigen stoel geprobeerd, maar daar zakten ze weer in weg. Vervolgens ook een antilop aangeschaft en daar zit ze perfect in.
Gwenolyn, hoe had je haar in de Polly? Hier hadden we dat ding voor tussen de benen eruit en haar in het tuigje gedaan de eerste tijd, maar dan zakte ze altijd onderuit. Nu hebben we sinds een paar weken dat ding tussen de benen gedaan en zonder tuigje en nu zit ze gewoon rechtop en stevig. Het kussen van de Polly is best glad en ze gleed dus telkens weg omdat er niets was dat haar tegenhield. (tuigje ook nog te ruim)