Kinkhoest; ons verhaal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bruinoogje, 22 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruinoogje

17 nov 2011
    99
    0
    0
    Vind het fijn om te delen.
    En hoop dat mensen alert blijven, want is zo rot voor zo'n kleintje.

Kinkhoest.
    Achteraf... had ik het ook. En mijn man. En ik weet bijna zeker... de kraamverzorgster ook. Zij hoestte ook zo erg en vertelde dat ze al twee keer een AB kuur had gehad en dat niet werkte.
    Toen Lukas zo begon te hoesten, heb ik de wijkverpleegkundige van het CB er nog bijgehaald, maar die zij dat we gewoon een zoutoplossing moesten gebruiken. :(

Dag later zijn we 's nachts naar de huisartsenpost geweest omdat hij donkerpaars aanliep als hij hoestte en er bijna niet uitkwam. Die arts stuurde ons weer naar huis, z'n longen klonken schoon. :x
    Dag daarna ben ik weer 's nachts naar de huisartsenpost geweest en die nam het serieuzer. Kleine vent werd gelijk met spoed opgenomen. Anders denk ik dat we hem kwijt waren geweest.

Aan de monitor bleek hoe weinig zuurstof hij in z'n bloed had. Dat hoort 100 te zijn en hij kwam niet hoger als 40. Toen heeft hij een tijd aan de sonde en zuurstof geleden en gelukkig kwam hij er bovenop.

Kleine man was nog maar 2 weken oud. :(

Ik blijf nu ook zeggen dat er een taak bij de GGD ligt. Als ik had geweten dat er kinkhoest heerste, was het veel eerder opgevallen. Eigenlijk zou GGD dan contact op moeten nemen met hoogzwangere vrouwen, als er zoiets heerst.
    Maar ja, dit is allemaal achteraf. Lukas heeft er in ieder geval niets aan over gehouden.

Behalve.... dat als hij z'n zin niet krijgt, meneertje nephoest! :D

2. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Heftig, en fijn dat het goed is afgelopen. ;)

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wat een verhaal, en dan zo'n kraamverpleegster die met zo'n hoest gewoon mag werken met zulke kwetsbare kinderen. Ik zou ook al kan ze er niet veel aandoen toch wel boos zijn

4. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Heftig zeg, maar gelukkig is alles goed gekomen.

Hou oud is je mannetje nu?

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Wat heftig zeg, gelukkig is het goed afgelopen, maar zoiets blijft je natuurlijk altijd bij. Sterkte!

Ik vind dat ook heel gek, als ze zo hoest en er twee ab-kuren voor heeft gehad, dan ga je toch niet werken met zulke jonge baby'tjes? Dat vind ik echt gek. Natuurlijk kan het voorkomen dat een kraamverzorgster verkouden is, maar twee ab-kuren geeft al aan dat het heftiger is dan een gewone hoest.

6. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Pffff heftig zeg!!!
    Gelukkig is alles goed gekomen
    Hier een meisje van een half jaar en toen ze 6 weken was wilde er collega's op kraamvisite komen.
    Daarvan bleek er 1 er net achter te zijn gekomen dat ze kinkhoest had!! Heb gelijk gezegd dat ze niet hoefde te komen en ook mijn 8 andere collegas niet, want die hadden tenslotte met haar gewerkt nog.
    Ben het toen eens op gaan zoeken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat het heerst!! En dat het heeel gevaarlijk voor die kleintjes kan zijn!! Er schijnt eens in de zoveel jaar een periode te zijn waarin kinkhoest vaker voorkomt een soort epidemie
    Maarja als je dat idd niet weet...... Pffff gelukkig is alles goed gekomen met jullie frummel!!

Hier het bewijs:
    Kinkhoest - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

7. Bruinoogje

17 nov 2011
    99
    0
    0
    Achteraf zie ik dat net zo.
    Maar op dat moment heb ik totaal niet aan kinkhoest gedacht. Waarschijnlijk weet ze nu nog steeds niet dat ze toen hoogstwaarschijnlijk kinkhoest geeft gehad.

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Heftig hoor! Gelukkig dat het goed afgelopen is.

Ben het helemaal met je eens dat het cb of de kraamzorg pas bevallen vrouwen actief moeten informeren over de kinkhoestepidemie. Het heerst al sinds april geloof ik. Ik wist het toevallig omdat de vrouw naast mij op de kraamafdeling kinkhoest had toen ik ingeleid werd (ze was niet meer besmettelijk). Ben er bij het kraambezoek daarom ook alert op geweest.

9. sjak

sjak Niet meer actief

Ik zit in het onderwijs en toen mijn dochter zo'n vier a vijf weken oud was had een collega er drie in de klas met kinkhoest en meerdere op school! Ik heb daarop het cb gebeld dat ik de eerste prik met zes weken wilde, er werd heel moeilijk over gedaan, maar omdat ik er op stond hebben ze hem toch gegeven.
    Datzelfde weekend was er op het journaal dat er kinkhoest heerstte en dat zwanger vrouwen en jonge baby' s op moesten passen en zo vroeg mogelijk ingeent moesten worden.
    Ik kreeg de mededeling dat ik het niet aan de grote klok mocht hangen, want anders zou er paniek komen en ze waren onderbezet qua personeel!?!?

10. Bruinoogje

17 nov 2011
    99
    0
    0
    Hier ook zo.
    Mijn schoonmoeder vertelde het aan onze gezamelijke huisarts... en hij zei ook dat het zo heerste, maar dat ze het tegen niemand mocht vertellen. Anders zouden ze allemaal langskomen. :(

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op het moment dat je er al mee in aanraking bent, helpen die vaccinaties niet meer: het duurt een tijdje voordat je daarmee voldoende antistoffen opbouwt en ze helpen niet om kinkhoest te genezen als je voor die tijd besmet raakt. Jonge baby's die dus besmet raken voordat ze (volledig) ingeënt zijn, en er ziek van worden, moeten dus meestal in het ziekenhuis opgenomen worden dan.

12. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ik woon in Belgie en daar is mijn man ingeent tegen kinkhoest toen ik ongeveer 35 weken zwanger was en ik ben meteen na de bevalling ingeent.
    Hadden al tijdens de zwangerschap uitleg gekregen dat het heerste en zeer ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor de baby.
    Nou dat wilde we dus absoluut niet hebben.

Advies was om ook familie die veel in contact komt met de baby te vragen of zij zich konden inenten.
    Natuurlijk wilde de opa's en oma's dat doen. Want als je erachterkomt dat je kinkhoest hebt is het vaak al te laat en kan je hele omgeving al besmet zijn. Het is nl erg besmettelijk.

Niemand wilde de inenting zetten in Nederland! De huisarts niet en de GGD niet.
    GGD gaf aan pas ouders en familie in te gaan enten als de epidemie pas echt zou gaan heersen ??:$.

13. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Toen onze bink voor de 1e keer op het bureau kwam gaf de arts zelf aan dat er kinkhoest heerste en dat het misschien goed was om onze bink alvast zijn eerst inentingen te geven. Ook omdat onze 2 oudste boys beide aan het hoesten waren. Wat raar dat het dan zo verschillende is per cb

14. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ben blij dat Lukas het goed doet Josefiep, het is een nare ziekte.
    Gelukkig waren jullie nog op tijd in het zh ondanks de missers van HA en hap.
    Ik had zelf kinkhoest vanaf wk 32 ofzo en m'n zoons ook, het heerste hier op dat moment.
    Wij hebben ab gekregen, dat werkt niet maar voorkomt dat we de baby of anderen besmetten
    Heb na m'n bevalling met rivm gebeld, advies was inenten met 6 wkn.
    Dat voelde bij mij niet goed, ze was nog zo teer en kwetsbaar.
    Heb heel veel gelezen en gebeld met diverse experts.
    Samen met m'n man besloten om haar eigen weerstand een kans te geven zich te ontwikkelen en dat doet ze goed, inmiddels n half jaar zonder gekke dingen.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vanuit mijn werk in de huisartsenzorg wist ik al dat kinkhoest heerste.Onze dochter van 6 jaar heeft het afgelopen mrt/april gehad en wat heeft dat kind moeten hoesten.
    Je moet er niet aan denken dat een baby het zou krijgen want die kunnen er in hele slechte gevallen zelfs aan overlijden.
    Toen ik met Eva voor het eerst op het cb kwam werd ik er wel uitgebreid over geinformeerd.Maandag krijgt ze haar tweede prik en wanneer ze de derde heeft gehad dan zou ze voldoende bescherming moeten hebben.Ze kan het dan nog wel krijgen maar niet dusdanig heftig dat het dodelijk zou kunnen zijn in het 1ste levensjaar.Zal blij zijn als ze straks die derde vaccinatie heeft gehad want dan gaat ze ook naar de creche en daar is het natuurlijk helemaal een komen en gaan van virussen en infecties.

Gelukkig is het bij jullie allemaal goed afgelopen.Ik had zelf trouwens zo'n hoestende kraamhulp niet bij mijn baby laten komen maar dat zul je achteraf ook wel gedacht hebben.

Fijn dat het goed is afgelopen!!

Deel Deze Pagina