tongriempje en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door loca, 1 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Hoi Karin,

Mijn zoontje Boaz heeft een te kort tongriempje, het zit vrijwel aan het puntje van zijn tong vast.
    Ik geef (met succes) borstvoeding, waar de kraamverzorgsters van stond te kijken, het schijnt nogal vaak problemen te geven heb ik gehoord.
    Alleen merk ik dat hij regelmatig 'klakt' tijdens het drinken. Dit gebeurt vooral wanneer hij moe is. Als hij goed geslapen heeft of tijdens de nachtvoeding gebeurt dit vrijwel niet.

Mijn vraag is hoe jij tegenover het snijden van tongriempjes staat? Is dat noodzakelijk/gewenst?
    Ik heb begrepen dat de artsen tegenwoordig de ingreep niet meer zo snel zullen doen.

En mijn laatste vraag is of het kan dat een baby van 6 weken in 5 minuten genoeg voeding tot zich kan nemen.
    Eerst zat hij een minuut of 15 aan één borst en nam soms de tweede nog voor een minuut of 5. Sinds een weekje heeft hij genoeg aan 5 minuten drinken aan één borst. Als ik de andere probeer wordt hij echt kribbig.
    Ik heb ook nog steeds gestuwde borsten overdag (is dat normaal?) dus ik zal wel genoeg voeding hebben. Ook de plasluiers zijn netjes.
    O ja, hij woog bij de geboorte 3890 en 4 weekjes later 4870.

Bedankt voor je tijd!

Groet,
    Chantal.

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    een tekort tongriempje kan inderdaad vaak voor problemen zorgen bij borstvoeding. echter dit hoeft niet. wanneer je kind zo goed aan de borst kan drinken hoef je niets aan het tongriempje te laten doen. echter schrijf je dat je kind vaak een klakkent geluid maakt tijdens het drinken. dit is een teken dat het vacuum word verbroken, en dus een teken dat het kind niet helemaal goed aan de borst drinkt.

soms helpt het door het kaakje van je kind te ondersteunen tijdens het drinken.
    uit je verdere verhaal maak ik op dat het toch wel raadzaam is om de huisarts te raadplegen.
    er zijn kinderen die binnen 5 minuten hun buik vol hebben alleen zijn dit er maar heel weinig. wanneer het een onvermogen is van een kind om aan de borst te drinken gaat het dit ook steeds korter proberen. je volle borsten kunnen er dus ook op wijzen dat ze niet goed worden leeg gedronken. hierdoor loop je weer meer kans op een borstontsteking.

Ik vind het dus wel raadzaam om hier echt even naar te laten kijken. via de computer kan ik niet oordelen of het wel of geen probleem is. er zijn echter nog maar weinig huisartsen die het tongriempje zelf clippen. je moet dan ook echt vragen naar een verwijzing naar een kno-arts.

3. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Bedankt voor je antwoord,

Het gekke is dat hij sinds hij zo kort drinkt, wel veel rustiger is als eerst. (Daarvoor was hij ook nooit huilerig, maar sliep hij wat slechter)
    Hij huilt bijna nooit.

Ik heb niet echt een ritme in de voedingen. Echter vraagt hij voor mijn gevoel rond de 2,5/3 uur om een voeding, soms 4.
    Om 23:00 uur leg ik hem aan en drinkt hij goed (zonder klakken) 5 minuten en komt vaak pas na vijfenenhalf uur weer. Kan het dan toch zijn dat hij niet genoeg binnenkrijgt?
    Na een voeding voelen mijn borsten ook weer lekker soepel aan.

Ik zal voor alle zekerheid dan toch maar een verwijzing vragen, want ik wil hem graag nog een poos voeden.

Nogmaals bedankt.

Groet,
    Chantal.

4. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Nog even toevoegen dat hij echt zelf de borst loslaat (ook met de nachtvoedingen) en hij lijkt dan echt tevreden
    Hij klokt in die 5 minuten dan echt de melk weg.
    Voor deze week sliep hij wat slechter, waardoor ik hem ook wat vaker aanlegde om te proberen een ritme te vinden. (wakker-voeden-knuffelen/spelen-slapen)
    Nu slaapt hij dus overdag iets beter/kan zich beter vermaken in bed waardoor de tijd tussen de voedingen wat langer geworden is.
    Kan daar ook de stuwende borst(en) vandaan komen?

5. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Ik wil ook niet meteen zeggen dat het kind teweinig binnen krijgt of niet goed drinkt. er zijn kinderen die met een tekort tongriempje goed aan de borst kunnen drinken. verder zie je dat veel kinderen moeten leren om goed aan de borst te drinken en wanneer ze oudere worden dat dit ook beter gaat. Dit kan misschien bij jullie ook wel zijn dat hij met het korte tongriempje steeds beter leert te drinken.

echter moet ik afgaan op de dingen die je schrijft en deze kunnen ook anders betekenen. vandaar dat ik aanraad om er wel echt even na te laten kijken. ik kan door de computer niet precies zien hoe hij drinkt enz.

6. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ik heb een afspraak bij de huisarts gemaakt zodat ik om een verwijzing kan vragen.
    Ik weet zeker dat hij genoeg binnenkrijgt, hij groeit nl. als kool, maar hij klakt i.d.d. teveel. Dat drinkt erg onrustig zo.

Bedankt voor je advies!

7. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Hoi Karin,

Nou, ik kom van de huisarts af (het was een arts-assistent) en die riep meteen al dat ze dat tegenwoordig alleen maar bij hoge uitzondering laten doen. Ik moest het maar even aankijken.....

Ik heb gezegd dat ik dat wel wilde doen, maar als ik het alsnog wilde ik die verwijzing wil hebben. Dat was dus goed.

Ondertussen drinkt Boaz weer langer dan 5 minuten en pakt soms zelfs twee borsten.
    Wel blijft hij in het begin 'klakken', naarmate hij langer aan de borst zit gaat het beter.
    Nu heb ik nog één laatste vraag: heeft hij zelf last van dat 'klakken'?
    Of weet hij niet beter, dus stoort het hem niet? Misschien een beetje een rare vraag...

8. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    waarschijnlijk heeft hij niet echt last van het klakken. het klakken kan echter betekenen dat het vacuum steeds even wordt verbroken. hij moet dus even extra kracht zetten om de borst goed kan pakken en vast kan houden.

zoals ik je verhaal lees leert hij het wel met een kort tongriempje. houd echter zijn gewicht even goed in de gaten.

Deel Deze Pagina