Mijn vader dacht op tv gezien te hebben dat er door water op te warmen in plastic flesjes (voor baby's uiteraard) er een giftige stof vrij zou komen dat dan in het water voor de baby gaat zitten. Hij wist niet meer hoe de stof heette, maar het werd iig. gebruikt om plastic buigbaar mee te maken. Weet iemand hier meer van?
Ik dacht al dat ik dat ergens gelezen had,hier de link: http://www.babybelgie.com/babyforum/fme ... ?id=158090
dat zijn week makers.net als toen die scoubi dou touwtjes.en vorig jaar in dildo's en vibo's dus ik denk dat dit net zo iets is als dat dat er over een half jaar in ene keer gezegd word dat het toch niet zo is
Ach ja, en dan gaat heel Europa over op glazen flesjes, zal je maar weer zien dat daar ook weer een giftig stofje inzit... Leuk hoor, al die onderzoeken en paniekzaaierij :s
stond een heel artikel in de volkskrant, is al langer bekend, maar nu zijn ze eindelijk zeker dat het schadelijk is , vooral voor de hersenontwikkeling
Ik vraag me dan altijd af hoe de vorige generaties groot zijn geworden En wat te denken van mijn eigen kinderen die ook uit plastic flesjes dronken.
ja hoe zijn wij groot geworden.ik had volgens de regel nooit kunnen leven. ik denk dat je het ook te gek kan maken hoor ik ben nooit echt ziek.toevallig dat ik nu snip verkouden ben maar dat is het ergste wat ik gehad heb.nooit echt ziek geweest ja de kinderziekten die normaal zijn maar verders niet
Als alles zo giftig en slecht voor jezelf en je kinderen was geweest wat er in al die jaren gezegd is dan waren we allemaal al half dood geweest denk ik. Ik trek me er niet teveel van aan in ieder geval. Je blijft bezig!
ik ga het niet eens lezen.voor een aantal jaar terug was er ook iets over glazen flessen dat die schadelijk zouden zijn.en fopspenen zijn slecht enzo nog veel meer dingen
Een alternatief zijn bijv. de Medela-flesjes, die is van een ander soort dan de algemene plastic flessen. Overigens is dit idd al langer bekend.
hier een reactie van difrax van 15 aug.ik denk dat het wel mee valt hoor.de regels zijn zo streng Bisfenol A in babyflesje mythes en feiten Wat is het? Bisfenol A is een stof die wordt gebruikt om policarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van policarbonaat worden bijvoorbeeld flessen voor babyvoeding, zuivel en frisdrank gemaakt. Bisfenol A wordt normaal gesproken tijdens de productie van policarbonaat of tijdens het harden van de coating omgezet in een onschadelijke chemische stof. Er is dan in het eindproduct nagenoeg geen Bisfenol A meer aanwezig. Het is echter mogelijk dat Bisfenol A onder invloed van bepaalde omstandigheden, zoals tijd, zuurgraad of ultraviolet licht, vrijkomt en in verpakte levensmiddelen terechtkomt. Dit proces heeft migratie (bron: VWA, 20 dec 2005) Waarom wordt Bisfenol A gebruikt in babyflessen? Babyflessen worden gemaakt van policarbonaat, kunnen hergebruikt worden en zijn bestand tegen breken en hitte (bijv. uitkoken, afwasmachine of opwarmen in een magnetron of flessenwarmer). Policarbonaat wordt verwerkt in medische apparaten, papier, karton en verpakking voor levensmiddelen (frisdrankflessen etc.). Waarom is er zoveel opheft over Bisfenol A? Bisfenol A is een stof die ervan verdacht wordt in grotere hoeveelheden de hormoonhuishouding te kunnen verstoren. Wat zijn wettelijke limieten voor Bisfenol A? Omdat Bisfenol A schadelijk kan zijn voor de mens, heeft de Europese Unie een maximum gesteld aan de migratie van Bisfenol A uit kunststofverpakkingen naar levensmiddelen. Concreet houdt dit in dat uit de verpakking maximaal 0,6 miligram Bisfenol mag vrijkomen naar 1 kilo levensmiddel. (bron: VWA) Is Bisfenol A schadelijk voor de gezondheid van kinderen? NEE, er is absoluut geen reden tot ongerustheid: - Internationaal wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat babyflesjes gemaakt van policarbonaat (volgens de huidige normen) veilig zijn voor kinderen. Het alternatief, babyflesjes gemaakt van glas, vormen juist een direct gevaar voor verwondingen (glasbreuken en- splinters). - Als Bisfenol A vrijkomt door migratie (alleen onder ongebruikelijke omstandigheden), dus niet door magnetronopwarming, wasmachine of uitkoken) dan wordt dit door het lichaam afgebroken binnen een dag en dus niet in het menselijke weefsel opgenomen. Difrax reactie Vivienne van Eijkelenborg, Managing Director Difrax: Difrax loopt al 40 jaar (sinds haar bestaan) voorop op het gebied van kennis en kunde van babyproducten. Veiligheid van onze producten staat voorop. Voor Difrax is maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk en daarom hebben we een beleid ontwikkeld voor ons bedrijf EN onze leveranciers volgens het systeem van BSCI, dat heeft geresulteerd in een kwaliteitswaarborg van onze producten. Wij voldoen aan de Europese (CEN) en nationale (NEN) veiligheidsnormen voor babyproducten. Ik ben zelf lid van de CEN commissie (Europees normalisatie Instituut) en dus ook op de hoogte van Europese en nationale ontwikkelingen op dit gebied. De ophef rond Bisfenol A hype rond 2002 en gaf aanleiding tot breed internationaal onderzoek en veiligheid van deze stof in relatie tot levensmiddelen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof geen onveilige situatie oplevert voor kinderen volgens de huidige internationale normen. Godzijdank bestaan deze strakke richtlijnen voor babyproducten en ik kan met een gerust hart zeggen dat al onze producten voldoen aan de huidige normen. Naar aanleiding van alle ophef heeft de CEN zelfs een speciale limiet vastgesteld voor Bisfenol A in drinkgerei voor kinderen en deze norm is 20 keer zo streng als de huidige norm, waar we OOK aan voldoen. Ik vind het onterecht dat nieuwkomers in de markt deze situatie aangrijpen om consumenten angst aan te jagen en hen over te halen om hun producten te kopen die zogenaamd Bisfenol-vrij en dus veilig zijn. Zij vermarkten hun product door expliciet te refereren naar de normen waar wij vanzelfsprekend OOK aan voldoen. De consument mag en kan dat ook van ons verwachten. Ik vind deze ernstige vorm van angstmarketing niet integer. Wij willen consumenten echter eerlijk en open benaderen en geen fabeltjes de wereld insturen. Difrax wil niet ten koste van alles zoveel mogelijk volume draaien. Eerlijkheid en kwaliteit in woord en product tellen. Het welzijn van kinderen staat bij ons voorop. Dat blijkt ook uit onze maatschappelijke betrokkenheid door het ondersteunen van Goede Doelen voor kinderen.
Ach dit is weer veel te overtrokken, die flesjes moet je ook uitkoken, wat zal er dan wel niet vrijkomen....
ja presies dat bedoel ik dus ook daarom vind ik het zo krom nu is het dit en volgend jaar is het weer wat anders
Er zijn meerdere landen waar die flessen wel verboden zijn. Ik meende zo uit mijn blote hoofd in elk geval canada. @Kus: ik heb melk gekregen uit een glazen fles.