stel: Jij en je partner werken in hetzelfde bedrijf. Een half jaar geleden is aangegeven dat niemand verlof op mag nemen op 1 bepaalde dag (een te rechtvaardigen reden, meerdere malen is dit bericht gecommuniceerd). Jij hebt geen actie ondernomen en komt er kort van tevoren achter dat zowel jij als je partner moeten werken. Kinderopvang heb je dus niet geregeld en blijkbaar zie je ook geen mogelijkheden. Wat doen jullie als gezin en wat verwacht je van een werkgever?
Wat moeten ze in deze verwachten van de wg? Die lijkt me in het hele probleem geen partij als alles tijdig en duidelijk is gecommuniceerd.
Nee, als het tijdig is gecommuniceerd ligt de fout bij jezelf en zal je dus een oplossing moeten bedenken zonder je wg daarmee lastig te vallen.
Dit dus. Ik verwacht niets van de werkgever. Het is tijdig en duidelijk gecommuniceerd. Dus moet de werknemer zelf een oplossing zoeken.
Ik zou oma bellen. Ofwel, als werknemer zijnde zou ik het regelen, hoe lastig of vervelend ook. Enige uitzondering zou kunnen zijn als kind plotseling erg ziek is of iets dergelijks
Oma’s/opa’s zijn op vakantie. Kortom: je hebt echt geen achtervang. En t is idd op meerdere momenten op verschillende manieren gecommuniceerd.
Betaalde oppas regelen. Wat dan ook. Ik vind het niet fair als de werkgever voor mijn laksheid opdraait.
Bedoel je zoiets als “met Koningsdag mag niemand vrij nemen”? Jij en je partner zouden hierdoor dus mogelijk allebei moeten werken op die dag. Dus dan zorg je dat je opvang hebt geregeld voor die dag. Mocht je niet allebei hoeven werken bel je de opvang af of geniet je van 8 uur ongestoord niksen.
Ben wel benieuwd. Ben jij de werkgever of de werknemer in dit verhaal ? Ik doe even de aanname van werknemer... Lastig. Ook geen vrienden, familie, buurvrouw, vriendjes whatever waar ze heen kunnen? Oppasmeisje in de buurt? Heb je het al besproken met de werkgever? Wat zegt die?
Ik denk eerder een bekende van de werknemer of de werkgever. Ik denk als TS zelf de werknemer was geweest de post veel ‘gekleurder’ was geweest.
Op zo’n dag is het extra lastig om opvang te regelen, maar niet onmogelijk natuurlijk. En al helemaal de verantwoordelijkheid van de werkgever niet. Al zou deze eventueel wel mee kunnen denken waar mogelijk is. Bijvoorbeeld niet tegelijk een dienst draaien, maar na elkaar (horeca/zorg/etc).
Daar wordt hij idd vervelend. Je bent beiden op hetzelfde punt ingepland, dit kan niet meer verschoven worden (is al geprobeerd).
Misschien kunnen collega’s onderling nog ruilen? En anders een oppasservice bellen. Edit: heb even gegoogeld. Www.Care.com bijvoorbeeld
Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk? Mijn werkgever zou rustig zeggen neem ze maar mee als ze zichzelf een beetje kunnen vermaken . Mocht onlangs ook toen de leraren staakten.
Ik heb nog even verder gedacht. De werkgever zou, theoretisch gezien, zich flexibel op kunnen stellen en te proberen dat er toch 1 thuis kan zijn of eerder weg kan of iets dergelijks. Het nadeel daarvan is wel dat het een verkeerd beeld schept naar de werknemer en naar de collega’s (als je geen oppas regelt, komt het ook wel goed). Als werknemer zijnde kan ik mij niet voorstellen dat er helemaal niemand is die op mijn kinderen zou willen passen... als de opa’s en oma’s niet kunnen, zijn er nog ooms en tantes en oppasmeisjes zat te vinden. En ja, dat kost dan eventueel geld. Maar dan had ik het maar eerder moeten regelen.... Overigens: ik vind wel dat je het verhaal keurig hebt opgeschreven! Met respect naar beide kanten