Het is heel vervelend dat je haar verdrietig maakt door voor een gastouder te kiezen, maar ik denk echt dat dat de beste keuze is. Ze kan dan nog steeds oppassen maar niet meer op een vaste dag. Het lijkt me niet de bedoeling dat je jezelf op je werk in allerlei bochten moet wringen omdat je eerder weg moet omdat je moeder de dag te lang vindt. Ik vind persoonlijk dat als een oma alleen oma wil zijn, ze geen vaste oppas moet worden. Kinderen hebben behoefte aan regels en duidelijkheid.
Ik zou alleen de baby doen. Ontzeg je haar niet haar oppasdag maar haal je wel het zwaartepunt en opvoedprobleem weg. Speelt mee dat ik het vreselijk vond mijn drie maanden oude baby weg te brengen naar het KDV. De oudste ging pas met een jaar en drie maanden en dat beviel me veel beter. Helaas ging dat niet met de tweede...
Kinderen naar de GO en buiten werk om wat vaker bijv uit eten terwijl de kinderen dan 2 uurtjes bij oma zijn?
We hebben vanavond gepraat. .Ze gaat haar best doen om grenzen naar de kinderen te stellen en duidelijk naar ze te zijn. Ik heb onze kant van het verhaal uitgelegd en dat we niet happy zijn dat we eind van de middag al vragen krijgen of we zo komen. Daar gaat ze mee stoppen. Verder gaat ze meer tijd voor haarzelf in plannen (ze past nu 4 dagen op in totaal (3 dagen op die van mijn zusje, 1 op die van ons) en werkt 3 dagen. Dus er is nooit meer tijd voor haarzelf en dat breekt ook op. Dat gaat ze nu in plannen. Ze wil het de eerste tijd met de baby aan zien maar wanneer 1 van beide partijen het gevoel heeft dat het niet goed gaat, gaan we voor een gastouder. Ze gaat ook op het moment dat de jongste nu slaapt standaard op de bank liggen, dan moet mijn dochter zich maar even zelf vermaken. Doet ze thuis ook. Ik hoop dat deze maatregelen afdoende zijn.
Misschien zou je zusje ook even moeten kijken of 3 dagen niet teveel voor je moeder is. 7 dagen per week bezet zijn? Zou ik niet vrolijk van worden.
Jeetje, na jouw laatse bericht begrijp ik wel dat jouw moeder het zwaar vindt. 4 dagen vast oppassen is wel erg veel. Ik hoop voor jullie dat de afspraken werken. Ik vraag me alleen wel af hoe ze in haar schema tijd voor zichzelf kan plannen. Haar week zit vol met 'verplichtingen'. Kan je zusje niet wat minder een beroep op haar doen?
Na je laatste bericht heb ik eigenlijk vooral medelijden met je moeder, TS. Klinkt als iemand die haar kleinkinderen heel graag ziet, maar daardoor vooral haar eigen grenzen niet goed bewaakt.
Ik zou een gesprek met je zusje inplannen denk ik. 4 dagen oppassen en 3 dagen werken is wel erg veel...zou ik mijn moeder ook echt niet willen 'aandoen'. Ik snap dat ze al haar kleinkinderen graag ziet maar ze mag/moet ook tijd voor haarzelf overhouden. Als jij en je zusje allebei 1 dag oppas zouden vragen aan je moeder en ze werkt daarnaast nog 3 dagen, is het misschien beter te behappen voor haar. Zij moet ook haar tijd hebben voor huishouden, sociale contacten, hobby's, ontspanning etc!
Helemaal eens. Ik zou het niet eens durven vragen v mijn moeder dat ze (mede door andere kinderen) niet 1 dag vrij heeft. In mijn ogen moet je zus voor twee dagen andere oppas regelen. Ziet ona alle kleinkinderen wekelijks en ook nog twee dagen vrij. Anders is het toch niet vol te houden!
Heel eerlijk ben ik geen voorstander van familie op de kinderen laten passen. Daarom gaat onze zoon naar het kdv en straks onze dochter ook. Ik wil mijn familie niet belasten met de zorg voor onze kinderen. En dat wil niet zeggen dat ze nooit oppassen. Tuurlijk soms willen papa en mama ook weleens uit eten of in het weekend winkelen zonder kind. En dan passen opa en oma met liefde op. Maar dat vind ik anders dan verplichte dagen in de week.
Nou inderdaad zeg. 4 dagen op kleinkinderen passen en 3 dagen werken, kom op zeg. Tijd om dingen te gaan veranderen.
Oei lastig he? Je hebt het gevoel dat je moeder het oppassen niet aan kan. Je vindt het lastig een berichtje te ontvangen of je de kinderen eerder kan ophalen. Je brengt je kinderen daar heen met in je achterhoofd, gaat het wel goed? Ik lees vooral het wel en wee over je moeder maar nergens lees ik iets over de impact op de kinderen? Het geen grenzen hebben kan leiden tot een onveilig gevoel voor je kinderen. Daarbij, hoe komt het op je dochter over dat je haar maar snel weer mee moet nemen omdat je moeder het niet meer ziet zitten? De ene dag mag iets wel en de andere dag niet...geeft dat duidelijkheid voor je kinderen? Er worden al heel veel oplossingen gegeven. Het werd al eerder benoemd, maar zelf zou ik er niet voor kiezen om dan alleen de baby te brengen. Waarom mag de baby wel naar oma en de andere kinderen niet? Ik denk dat het goed is de controle over de situatie te gaan herpakken. Dat betekend dat jullie beslissen hoe de opvang geregeld gaat worden. En hierbij rekende houdende met de kinderen, wat wil je voor hun? En hierbij rekende houdende met je moeder, wat gun je je moeder in dit geval? En wat geeft jullie zelf een goed en vertrouwd gevoel? Succes! Het valt niet mee. Wij hebben gekozen voor alle kinderen naar de opvang en bij ziekte doen we een beroep op oma. Maar oma mag hier vooral oma zijn en dat merken wij aan onze kinderen, maar ook aan de rust en duidelijkheid die dat brengt. En ook voor oma, die zeker elke week de kinderen ziet. En echt nog oppast op avonden dat papa en mama uit eten gaan of zelfs een nachtje weg.
ik vind dit eigenlijk een slecht idee hoewel meer mensen hetvoorstellen. welk signaal geef je dan af naar het oudste kind? je wordt ingewisseld voor je brusje? dat lijkt me onwenselijk.
Wow je moeder heeft het druk! Wat vindt je zusje ervan? Mijn ouders passen 1 dag per week samen op onze dochter en zij zijn 's avonds soms al moe ervan. Ze zijn wel echte opvoeders: wat van ons niet mag, mag van hen ook niet.
Ik zou gewoon uitleggen dat grote kinderen naar een opvang kunnen en dat dat ontzettend leuk is. En dat dat voor baby’s soms lastig is en dat oudste kind ook heel lang bij oma is geweest.
Wat sneu voor je moeder dat haar tijd zo in beslag wordt genomen... Hoe komt het dat ze maar liefst 3 dagen op de kinderen van je zus past? Als jullie nou allebei 1 dag oppas van je moeder vragen, en dan heeft ze nog haar 3 dagen werk en daarnaast dan nog 2 dagen vrij om lekker haar eigen dingen te doen en niets te moeten... Lijkt me veel beter vol te houden en veel gezonder! Zoals het nu is is toch niet houdbaar op de lange termijn? Ik zou me behoorlijk schamen als ik mijn ouders zo zou mis-/ge-bruiken. Zou me echt niet lekker zitten.