2 maanden geleden is mijn moeder ook overleden aan een longtumor. Mijn tante (zus van mijn vader) was hier in het weekend. Waar ik het eigenlijk al wist zodra ik de ct scan zag had mijn vader nog hoop. Mijn tante raadde mij toen aan om het zo snel mogelijk in kindertaal te vertellen zoals het is (het woord slapen inderdaad niet noemen, evenals kanker en tumor niet) anders zien en voelen ze je emoties en gaan zelf van alles invullen. Wij hebben wel de ster aan de hemel aangehaald omdat wij dit een mooi idee vinden voor onze dochter. Ik werd zo emotioneel dat ik niet uit mijn woorden kwam en mijn tante heeft het toen overgenomen. Hier waren wij uiteindelijk erg blij om. mijn dochter heeft in eerste instantie niet gehuild en gaf zelf aan dat het gesprek klaar was. Misschien heb jij ook een familielid die erbij kan helpen of misschien je man?
Hier was ons zoontje net 4 toen opa overleed namen ziekbed. Wij hebben 't gewoon eerlijk verteld, zoontje ook overal bij betrokken, mits hij zelf wilde. Toen mijn vader uiteindelijk overleed mocht hij binnen kijken of spelen. Van de uitvaartondernemer kreeg hij een boekje van bo de beer. Daar stond alles in kindertaal uitgelegd. Nu is opa een sterretje. Veel sterkte!
Mijn zoon was 5 toen mijn moeder overleed aan longkanker. Ik ben altijd heel open en eerlijk geweest naar hem toe. Wij hebben ook veel het boekje gelezen van : Doodgaan is geen feest. Dat boek hadden we geleend bij de bieb. Het boek gaat over een vader wat doodgaat en alles wordt heel duidelijk beschreven. Wij kozen dit boek omdat het ook over cremeren gaat aangezien dat bij mijn moeder zou gebeuren. Er zijn niet veel boeken die daar over gaan. Dit boek heeft mijn zoon goed voorbereid op wat er zou komen. Ik wens je heel veel kracht en sterkte toe deze tijden. Hopelijk hebben jullie nog veel mooie momenten samen
Heel veel sterkte! Een fijn boek over de dood vind ik: "Rikki en de eekhoon" van Guido van Genechten. https://www.bol.com/nl/p/rikki-en-de-eekhoorn/1001004008490235/?country=BE&suggestionType=suggestedsearch
Sterkte! Mijn dochter Was 3 en ik Was te laat met voorbereiden ivm uitstelgedrag. En toen overleed mijn moeder toch onverwacht snel. Ik heb gewoon gezegd zoals het is: oma is dood, haar hartje doet het niet meer en ze kan niet meer praten of lachen maar gelukkig ook niet meer huilen of pijn voelen. En nu gaat ze in een kistje en dat kistje gaat onder de grond. Ik zou denk ik wel gewoon zeggen dat oma kanker heeft en niet zeggen oma heeft een beetje pijn/Is ziek etc...Dan denkt ze straks dat je doodgaat als je ziek bent terwijl dit (gelukkig) lang niet altijd het geval is. Door dit te benoemen als; oma heeft kanker en gaat dood (oid), koppel je het wat los van gewoon ziek zijn zoals zijzelf of jij ook weleens ziek bent. Zou mijn dochter iig veel stress besparen denk ik.
Ow meid, wat heftig allemaal. Ik wens je veel sterkte de komende tijd. Ik zou het gewoon zeggen dat oma erg ziek is en straks een engel zal worden en altijd in haar hart/ bij haar zal zijn.