Mijn moeder zegt, met modaal inkomen kan je niet op vakantie

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Mijn man werkt en heeft ongeveer modaal inkomen. Misschien iets meer. Ik werk niet.
    We leven dus met een gezin van 4 personen (2 volwassenen, een peuter en een baby) van 1x modaal inkomen.
    We kunnen alles, maar moeten gewoon ( net als iedereen) keuzes maken.

- We hebben een mooie koopwoning met hypotheek
    - uiteraard vast lasten zoals verzekeringen (zorg, inboedel, wa, reis, rechtsbijstand, caravanverzekering)
    - allebei een gsm met internet (wel simonly en geen duur abonnement)
    - vaste telefoon
    - peuter zit op de psz
    - meeste kleding kopen we nieuw en voor de kinderen meestal nieuw en soms 2de hands. Maar ik ben dan wel weer fan van zeeman en wibra.
    - we sparen voor de kinderen maandelijks en voor ons zelf gewoon wanneer het uitkomt
    - daarnaast lost ik Studiefinanciering af

En we kunnen toch altijd op vakantie. In de zomer kamperen we, meestal in Frankrijk, meestal ongeveer 2 weken.
    In het voor of najaar gaan we meestal ook nog wel een weekendje weg. Bijv kamperen of CP mysterie park.

Dus ook met 1x modaal kan dat. Maar dan moet je niet ook nog heel vaak dure aanschaffen doen, vaak de trein pakken, of ieder weekend een pretpark, bios of uitje doen.

2. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik werk heel hard maar krijg geen vakantie geld
    dus ik zet iedere maand wat opzij zodat we op vakantie kunnen

3. unknowable

unknowable Niet meer actief

Nou dames, hier zitten we flink onder het modaal, maar hebben nauwelijks een hypotheek en lage vaste lasten. We kunnen minimaal 500 euro per maand sparen.

En tsja. vakantie kun je zo door maken als je zelf wilt toch? Wij gaan nooit op vakantie, bespaart bakken met geld. En al dat geld, wat we dan toch niet nodig hebben, hoeft ook niet verdiend te worden. Dus lekker veel thuis bij de kleine.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Dat hangt toch af van waar je je modale inkomen aan uitgeeft? Groot huis, dure auto, shopaholic, tja dan kon er wel eens weinig overblijven. Maar als je 'gewoon' zuinig leeft, zijn er best mogelijkheden. En je hebt vakantie en vakantie. Tegenwoordig kan een last minute naar de zon goedkoper zijn dan een weekendje center parcs...
    Dus waar bemoeit ze zich mee?

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Echt wel, dat kan zeker wel.... wij zijn super jan modaal. En hebben momenteel ook hoge lasten, als het goed is dan wordt dat vele malen beter als we verhuisd zijn.

Gewoon kritisch kijken waar je je geld aan uit geeft en wat sparen hè.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    met modaal inkomen kan je zeker wel met vakantie. maar dat is totaal afhankelijk met wat je met je geld doet. geef je dat uit aan onzindingen of heb je hoge lasten, dure auto enz.
    en natuurlijk ook de kosten van je vakantie.

ik zit net onder modaal en ik kan gewoon op vakantie. een week naar een eiland of zo. en zou ik wat duurders willen of verder weg dan kan ik daarvoor sparen. ik heb lage lasten en kan daarom een paard betalen. als ik die niet had gehad dan had ik zo'n 300-350 euro per maand over gehouden om te kunnen sparen, vakantie whatever. het is maar net waar je het aan uitgeeft.

ik ken mensen die boven modaal verdienen en nog lopen te zeiken dat ze niet zo dingen kunnen kopen. tja, ze hebben wel ik weet niet hoeveel dure abonnementen lopen en zetten elke maand een hoop geld apart om te sparen voor een grote vakantie. dat is een keuze die je maakt vind ik.

Deel Deze Pagina