Mijn ouders gaan scheiden (opa en oma) tips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door puzzelstukje, 16 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi allemaal,

Mijn ouders gaan scheiden. Ik ben nu 31 jaar en ik had dit eigenlijk al wel een paar jaar geleden verwacht. De laatste jaren hebben ze veel geprobeerd om toch hun weg te vinden, maar dit gaat het niet worden.

Ik denk ook wel dat het zo beter is. Toch vind ik het gek alle veranderingen die dit nu al met zich meebrengt (terwijl het allemaal nu nog niet officieel is)

Nu heb ik 2 dochters een van 5 en een van 2. Die van 5 is erg sensitief en voelt veel dingen aan. Hoe ga ik (vooral) haar hierin voorbereiden?
    Veel boekjes zijn over het scheiden van papa en mama niet van opa en oma. Kent iemand een boekje wat ik bijvoorbeeld hierbij kan gebruiken?

Een dag in de week is het opa en oma dag. Deze dag willen mijn ouders samen blijven doen. Ze willen goed uit elkaar (hopelijk lukt dit ook) toch zijn er natuurlijk veel veranderingen.

Bedankt voor het lezen van dit verhaal! Mochten jullie evt. andere tips o.i.d. hebben, ik hoor het graag! Of als jullie dit ook meegemaakt hebben hoe hebben jullie dit doorlopen? (Mag ook in pb)

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Allereerst sterkte. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 30 was en ook bij hen hing het al lang in de lucht, maar het blijft toch raar en verdrietig.

Ik had dus nog geen kinderen toen maar heb toevallig wel pas met oudste er over gepraat. Uitgelegd dat opa en oma zoveel deden mopperen op elkaar dat het beter was dat ze niet meer samen woonden.

Let wel op met dat oppassen. Het eerste jaar hebben we ook nog wel dingen samen als gezin gevierd (er waren al wel kleinkinderen) maar dit was geen succes. Ben er dus allemaal eerlijk in als dit niet werkt.

3. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Sterkte!

Misschien kun je zelf een boekje maken?

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 30 was, 2 jaar terug. Mijn kinderen waren toen bijna 2, bijna 3 en bijna 5.

Ik vroeg me ook af hoe ik het ging doen, maar ik heb gewoon verteld hoe het zat: opa en oma gaan scheiden. Opa gaat ergens anders wonen.

Mijn oudste heeft tegen mij vader gezegd: 'jij bent niet meer verliefd op oma he?' En daarmee was het voor hem afgedaan.

Mijn tip: probeer het niet groter te maken dan het is. Beantwoord de vragen van je kids zonder waardeoordeel. Je merkt vanzelf waar ze behoefte aan hebben.

5. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Wat skatje zegt: het is zoals het is.

Maak er geen circus omheen waarbij je je kinderen opzadelt met je eigen verwarring of verdriet.

Zo makkelijk als de meesten wennen aan het idee dat sinterklaas niet meer bestaat, of dat er ineens een nieuw broertje of zusje is, zo makkelijk kunnen de meeste kinderen ook wennen aan veranderende gezinssituaties zoals scheidingen en de dood.

Willen ze meer weten, geef dan meer informatie. En werk toe naar gescheiden opa en oma dagen. Je wilt niet iedere week net doen of ze niet gescheiden zijn. Dat is pas verwarrend.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bedankt voor de reacties. Ik ben ook erg van het gewoon vertellen zoals het is. Dit hebben we ook gedaan toen mijn oma dood ging en dat werkte prima.

We zullen moeten kijken hoe de oppas dagen gaan. Mijn vader alleen oppassen op de meiden is eigelijk geen optie. Het duurt ook
    Nog wel even voordat mijn moeder een ander huis heeft enz.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Verder niemand?

Niet iemand die dit heeft meegemaakt?

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik zou er inderdaad niet voor kiezen mijn kinderen te brengen in een huis waar een gespannen sfeer heerst. En het is verwarrend voor de kinderen als je zegt dat opa en oma gaan scheiden, en dat er vervolgens mooi weer wordt gespeeld en er 'niks aan de hand is'.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Mijn ouders vertelde nu bijna 4 jaar terug dat ze besloten uit elkaar te gaan.
    Ik was toen 30 en de kinderen waren toen 6, bijna 4, 2 en 2 weken.

Zolang mijn ouders bij elkaar woonde hebben we niets gezegd tegen de kinderen, omdat we dat te verwarrend vonden.
    Want scheiden zei ze nog niet zo heel veel op die leeftijd en opa en oma woonden nog in 1 huis.
    Dat mijn moeder haar eigen huisje kreeg, hebben wij het de kinderen verteld.
    We waren toen een half jaar verder en toen werd het voor hun ook duidelijk dat opa en oma niet meer samen woonde, omdat ze allebei een ander huis hadden.
    Dit was in het begin wel even moeilijk voor ze omdat ze niet begrepen waarom ze niet meer bij elkaar wilde zijn, maar dit wende snel.

Mijn ouders zijn in principe goed uit elkaar gegaan, kwamen ook samen op verjaardagen enz.
    nu heeft mijn vader een andere vriendin en merk ik dat het wel moeilijker is en ze ook niet meer samen komen, maar we zijn bijna 4 jaar verder dus de kinderen weten niet beter meer.

Persoonlijk zou ik dus wachten tot ze echt ieder hun eigen huisje hebben of ze gescheiden komen.
    Zolang ze samen oppassen veranderd er niet veel voor de kinderen en maak je het alleen maar verwarrender (was onze mening).

Sterkte met alles, want ondanks dat ik al volwassen was vond en vind ik het nog steeds moeilijk.
    Helemaal omdat het hier ondertussen meer speelt en ook de verstandhouding met een zusje en mijn vader niet goed meer is is het best wel ingrijpend.

10. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Ah meis, wat vervelend zeg :(

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Skatje, dat speelt al wel langer. Het komt nu natuurlijk niet uit de lucht vallen. Oppasdagen gaan verder prima.

Oxbow: ja ik ben ook heel benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen. Ene moment ben ik er heel rilext onder en denk ik: ach, ik ben in de 30 enz. Mijn vader heeft voor het eerst van zijn leven een was gedraaid in de machine, allemaal van die kleine dingen dat ik denk: ooh ja, alles wordt anders...

Er spelen ook wel wat dingen met mijn vader waardoor bij ons nu een kwartje gevallen is (of zeg maar een kilo kwartjes;)) Dus ja, het is allemaal wat.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om pas wat te vertellen als een van mijn ouders een eigen plekje vindt en weggaat uit het huidige huis. Bedankt voor de tips!

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn ouders gaan ook scheiden.
    Vandaag voorzichtig iets verteld aan onze zoon (bijna 7), maar hij reageerde niet echt...
    Weet verder ook niet zo goed hoe of wat ik er mee moet, want zit zelf ook met een hoop verdriet en zorgen (veel gebeuren hier rondom de scheiding)
    In ieder geval sterkte!
    Ik moest ook iets zeggen omdat we mee gingen naar een huisje kijken en mijn zoontje moest mee, we hadden geen oppas.
    Maar mijn schoonouders zijn ook gescheiden dus vanuit dat verhaal konden we dit ook uitleggen, maar of het helemaal door gekomen is..

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Buffy: ooh vervelend! Het is ook altijd maar afwachten he, wat die kids doen en hoe ze reageren!
    Ik zal morgen even uitgebreid reageren op de computer!

Deel Deze Pagina