Op zoek naar nieuwe baan; oproep op facebook?

Discussie in 'De lounge' gestart door Steph80, 14 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ging altijd met veel plezier naar m'n werk, maar de afgelopen jaren is er zo veel veranderd, dat ik het echt niet meer naar m'n zin heb. Nu ben ik hard op zoek naar wat anders en nu neig ik er naar om een oproep op Facebook te zetten, misschien weten m'n vrienden/kennissen/familie nog iets leuks. Maaaarrrrrr, er zitten ook best veel collega's op Facebook en sommigen weten nog van niks, daarom twijfel ik, vooral m'n teamleden zouden het vervelend kunnen vinden om er zo achter te komen dat ik op zoek ben naar iets anders. Wat zouden jullie doen?

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Zeker geen oproep op Facebook plaatsen. Ms wat mensen persoonlijk een bericht sturen.

3. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Zou ik ook zeker niet doen..
    Je weet niet in hoeverre je je huidige baan in gevaar brengt hiermee.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou 't alleen doen als je werkloos bent of bijna einde contract.

Je lijkt mij voorlopig nog een contract te hebben, dus ik zou je familie gewoon aanspreken of via mail.

5. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik zelf heb er een hekel aan als mensen zoiets op fb plaatsen. Al zitten ze in de we er zijn genoeg websites en uitzendbureaus dan wel niet forums waar je vacatures kunt vinden.

6. Toch werd op het UWV gezegd dat de meeste mensen hun baan tegenwoordig vinden via hun sociale netwerk :)

7. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden

Ja dat zeiden ze tegen mij ook maar ik ben het er nog steeds niet mee eens. Ik heb al meerdere keren een oproep geplaatst op facebook, twitter en linkedin maar ben nog steeds werkeloos (sinds november nu maar ik zoek sinds februari 2013). Ik denk dat je beter wat priveberichten kunt sturen en inschrijven op nationalevacaturebank.nl enzo.

Alhoewel ik persoonlijk nu zou kiezen om maar gewoon nog een tijdje te blijven. Ze roepen heel hard dat de crisis voorbij is maar ondertussen stijgt de werkeloosheid nog steeds. En EEN baan is nog steeds beter dan GEEN baan zeg maar. Plus dat je met een beetje mazzel bij een nieuwe baan een half jaar contract krijgt, en daarna?

Succes met je keuze in ieder geval.

8. KimK

KimK Niet meer actief

Maar via FB? Kan me eerdee voorstellen via LinkedIn, daarvoor is LinkedIn natuurlijk ook wel enigzins bedoeld...

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Zou ik niet doen. Heb je al gericht naar vacatures gezocht? Wat voor werk zoek je??

10. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Ik denk inderdaad dat ze hier niet een website zoals facebook mee bedoelen. Heb je linkedin? Probeer hier actief te zijn door je in te schrijven in bepaalde groepen (vacatures in jouw werkgebied ) , bedrijven te volgen die je interessant vindt, zichtbaar te worden door mee te doen in discussies, recruiters in je netwerk te krijgen en mensen persoonlijk aan te schrijven die eventueel iets voor je kunnen betekenen.

Niet onaardig bedoeld maar ik vind een oproep plaatsen een beetje gemakkelijk en nogal lui overkomen... ik zou bij voorbaat al niet op zo'n oproep reageren ook al zou ik een functie hebben/weten.

11. koala28

koala28 Niet meer actief

Precies wat ik wilde schrijven. Probeer ook je profiel zo uitgebreid mogelijk te maken. Ik ben niet echt op zoek naar nieuw werk maar al wel een aantal keer benaderd door recruiters.

12. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nog geen Linkedin, maar misschien moet ik daar inderdaad maar eens een profiel aanmaken. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik wil, ik heb een opleiding klinische neuropsychologie gedaan op de universiteit, maar daar heb ik geen werk in kunnen vinden, dus de kans dat ik alsnog op dat gebied werk vind is klein. Psychodiagnostisch onderzoek doen vind ik ook leuk. Nu werk ik in de jeugdzorg, maar ik begin steeds meer moeite te krijgen met de ontwikkelingen in deze sector waarbij er ook onvoldoende aandacht is voor onze veiligheid.
    Voor ik hier kwam heb ik administratief werk gedaan in een ziekenhuis (DBC registratie), daar ben ik nu ook naar aan het kijken.
    Ik ben pas sinds kort aan het zoeken en ik vind het ook wel eng om van baan te veranderen aangezien ik kostwinnaar ben en we een hypotheek hebben. Daarbij heb ik nu leuke collega's en bij m'n vorige baan waren die verschrikkelijk!
    Maar ik heb wel besloten geen oproep via facebook te doen, de mensen die mogelijk iets voor me kunnen betekenen, weten inmiddels dat ik op zoek ben.

13. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63

14. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Hier ook kostwinner met verantwoordelijkheid voor flinke hypotheek en vaste lasten het is zeker spannend om van baan te wisselen met zo'n verantwoordelijkheid. Twee jaar geleden kwam mijn vriend thuis te zitten met een burn-out en een aantal maanden later kreeg ik een dreamjob aangeobden.. heb heel erg zitten twijfelen ivm met risico van vaste baan naar onzekerheid maar achteraf zo ontzettend blij dat ik het toch heb gedaan.

Als je trouwens je collega's wel leuk vindt maar uitgekeken bent op je functie is misschien een idee om eerst met je manager te praten, mogelijk is er intern een andere functie of leuk project beschikbaar wat je kan doen om weer plezier in het werk terug te krijgen?

15. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Over het algemeen vind ik dat je het best op Facebook (vooral Linkedin) en twitter kunt plaatsen. Het ligt wel aan je netwerk. Als jij Facebook alleen hebt voor directe familie en vrienden schiet je er niets mee op.

Overigens heb ik toentertijd mijn baan via Facebook gevonden. Dus het kan zeker hoor.

In dit geval niet doen omdat je het nog niet op je werk hebt verteld. Dat is niet zo netjes.

Oproep vind ik overigens niet lui overkomen hoor, ik neem aan dat je nog meer dingen eraan doet om een baan te vinden. Een oproep kan zorgen voor een deling en dat is juist de kracht van het netwerk...

16. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    We zijn sinds een paar maanden zelfsturend dus geen leidinggevende met wie ik hier over kan praten. Wel een coach, maar die kan alleen advies geven. Een tijdje geleden heb ik intern op een hele leuke vacature gereageerd, maar omdat er zoveel mensen boventallig en herplaatser zijn had ik eigenlijk geen kans, want zij hebben voorrang. Intern zal dus lastig worden helaas, want dat heeft wel m'n voorkeur.
    Vandaag ben ik wel teruggebeld door een recruiter naar aanleiding van een sollicitatie dus misschien levert dat nog wat op!
    En inderdaad, naast een oproep op Facebook doe ik nog veel meer andere dingen om een leuke baan te vinden, dus lui ben ik zeker niet!

17. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik zou het NIET op facebook zetten. Kan vervelend zijn voor je huidige collega's/baas.

Deel Deze Pagina