Mijn peuter zegt nog geen woord! Bij wie ook?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nicky1973, 30 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Onze peuter van net geen 2 jaar zegt helemaal niets. Niet eens papa of mama, alleen maar klanken. Er zijn andere redenen geweest om een onderzoek te starten naar autisme bij peuters rond de twee jaar, hier zitten wij nu middenin.
    Wie herkent deze combinatie?
    Ik hoor graag naar jullie ervaringen.
    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. Pickle

    Pickle Fanatiek lid

    7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Onze zoon is 2,5 en praat ook nog niet. Hij heeft een paar keer papa en mama gezegd, maar doet dat nu ook al weken niet meer. Verder zegt hij alleen "dag". Bij hem is het ook waarschijnlijk een autismespectrumstoornis. Wij hebben sinds kort contact met Trias Jeugdhulp (via BJZ). Niet om een diagnose te krijgen, maar voor wat begeleiding hoe we met hem om kunnen gaan. Hij heeft best wat grillen en kan erg gefrustreerd zijn door zijn onvermogen tot communicatie. Daarnaast gaat hij binnenkort naar de dagopvang daar, zodat ze hem kunnen observeren en ook om te kijken hoe hij funtioneert in een groep met andere kinderen.

    Welke instantie voert bij jullie het onderzoek uit?
     
  3. mamazeyad

    mamazeyad Niet meer actief

    mijn zoontje 3,5 praat echt minimaal. met twee jaar praatte hij ook niet. met twee jaar aangemeld bij kentalis en als hij vier is wordt hij eindelijk geplaatst voor behandel/observatie groep;), echt vreselijk hoelang dat allemaal moet duren. mijn zoontje heeft waarschijnlijk ook autisme en dat wordt daar dan onderzocht.
     
  4. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Onze zoon wordt via het erasmus mc getest, het kinderziekenhuis. Vroeger zei die van ons ook mama of papa, maar das dik een jaar geleden en achteraf gezien waren dat waarschijnlijk toevalstreffers.
    Heeft hij ook de typische kenmerken? Zoals teruggetrokken, fladderen met de handjes, etc.
    Bedankt voor je reactie.
     
  5. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Wat zegt hij dan met zijn leeftijd, welke woordjes? Hoe kom je erbij, waar merk je het aan dat hij mogelijk autisme heeft?
     
  6. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    #6 Romy1979, 30 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2013
    Hier hetzelfde verhaal met twee jaar. Nu is hij 3 jaar en 3 mnd en praat de hele dag door. Dit is begonnen een maand voor z'n derde verjaardag. Hij praat nu in zinnetjes van soms al vier/vijf woordjes. Bijvoorbeeld: dit is voor Sven of mamma drinken erin doen. Ook zingt hij heel veel liedjes. Zowat alle nederlandse kinderliedjes kent hij uit zn hoofd. Ook kan hij het alfabet al opzeggen, waarbij een aantal letters nog moeilijk zijn.

    Het praten is nog wel onduidelijk. Meestal kan alleen ik hem goed verstaan. Sven heeft ook een ass. Dit is bevestigd dmv onderzoeken bij stichting Karakter.

    Wat voorbeelden:
    - handen wapperen bij frustratie.
    - niet tegen fel licht/zonneschijn kunnen. Draagt dus bijna altijd een zonnebril.
    - moeilijk in de ogen kunnen kijken.
    - snel overstuur als de situatie niet is zoals hij 'verwacht'
    - soort van fixatie voor deuren/hekjes en van alles wat draait.

    En zo is er nog veel meer.
    Wil er ook bij zeggen dat er ook heel veel positiefs is hoor! Mijn ventje is best sociaal, niet verlegen en staat vaak vooraan als er iets leuks te doen is. Geeft mensen netjes een handje.

    Ass is heel breed heb ik inmiddels geleerd. Wij hebben wel hulp gehad thuis en inmiddels gaat het erg goed. Wel gaat m'n zoontje binnenkort starten op een kinderdagcentrum. Maar dit zal hem alleen ten goede komen en de verwachting is dat hij dan met 4 jaar of iets later naar een reguliere basisschool kan.
     
  7. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Hai Romy,
    Allereerst bedankt voor je reactie. Wij zitten nog in de onderzoeksfase, maar schrik van het traphekjes/deuren verhaal. Alle deuren moeten dicht, traphekjes ook! Heel herkenbaar. Hij heeft ook echt verzamelwoede, verzamelt allemaal speeltjes en gaat er rustig in een hoekje mee zitten spelen!
     
  8. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Hier zitten we nu in een fase waarbij mijnheer al onrustig wordt als de liftdeuren niet snel genoeg dichtgaan. Of van die schuifdeuren bij een winkelcentrum. Deuren dicht roept ie dan. Ik leg hem dan rustig uit wat er gaat gebeuren met de deuren en vaak is dat wel goed. Ik probeer de boze bui die volgt voor te zijn.
    En zolang die fase duurt kan ik het elke dag weer opnieuw uitleggen.
    Hoe ouder hij wordt, hoe makkelijker het is.
    Een jaar terug zag ik t soms niet meer zitten en nu kan ik mede door alle hulp echt goed genieten van m'n kind.
     
  9. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Romy,
    Dat klinkt goed! Jouw zoontje is al een stukje ouder, dat scheelt! Maar het blijft moeilijk, en ik heb nog een baby van 10 maanden die ook aandacht nodig heeft.
    Schuifdeuren iid! Die van mij wordt niet boos maar speelt er gelukkig gewoon mee!
    Deed jou zoontje ook rondjes draaien op de grond? Op de knietjes en om zijn eigen as?
     
  10. Pickle

    Pickle Fanatiek lid

    7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Hier een grote liefde voor alles met wielen. Auto's, graafmachines. Daar rijdt hij dan mee over tafels en de bankleuning enzo. Wil dan ook niet gestoord worden in zijn spel. Ook maakt hij graag puzzels van voertuigen op de tablet of iphone, is daar ook opvallend goed in. Met de handen fladderen doet hij niet, wel loopt hij vaak op zijn tenen. Verder is hij erg gehecht aan bepaalde gewoontes. Als we thuiskomen móeten meteen jas en schoenen uit, anders gaat hij gillen. Dingen die hij niet wil eten mogen niet op zijn bord blijven liggen. Dat soort kleine dingetjes. En lastig contact maken, hangt ook erg van zijn bui en gesteldheid af. Soms reageert hij totaal niet als je hem roept en vaak reageert hij niet op vragen die hij wel begrijpt. Dat vind ik best moeilijk af en toe.

    @romy: wat een inhaalslag heeft je zoontje dan gemaakt qua praten! Knap hoor. Fijn dat hij misschien naar een reguliere basisschool kan.
     
  11. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    @pickle:
    Hoe oud is jouw kindje?
    Ik herken alleen het niet reageren op de naam en slecht oogcontact maken.
    Ps. Kan een autistisch kind niet naar een reguliere basisschool?
     
  12. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Oh ja, sluitingen zoals op de kinderstoel, wipper, autostoeltje is ook een fixatie, herkenbaar voor jullie?
     
  13. mamazeyad

    mamazeyad Niet meer actief

    hij zegt een aantal basis dingen zoals: eten/drinken/slapen/spelen/auto/broodje/banaan/appel/mama/papa misschien in totaal maximaal 50 woordjes. en de woorden die hij zegt spreekt hij ook nog eens verkeerd uit. ook vergeet hij woorden die heeft geleerd.

    waarom wij aan autisme denken: hij leef in zijn eigen wereltje/ wil niet met andere kinderen spelen/ raakt van streek als andere in de buurt van speelgoed komen/ weinig intresse in speelgoed/ wil het liefst de hele dag voor de tv/laptop hangen/ kijkt mensen niet aan/ taalstoornis/ geen intresse in zijn zusje/ legt ieder dag zijn broodje in vaste opstelling en vast nog een paar dingen die ik nu vergeet.
     
  14. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Oh! Wat herkenbaar:
    -in de eigen wereld leven
    -fixatie voor de tv en de tablet
    -geen interesse in andere kinderen
    -geen interesse in zijn baby zusje
    -spraakstoornis

    Heeft jouw kind ook een fixatie voor dingen verzamelen of traphekjes en deuren?
    Ik begrijp dat je aan autisme denkt! Wij hier hetzelfde..
     
  15. mamazeyad

    mamazeyad Niet meer actief

    nee dat heeft hij niet. wel voor draadjes en touwtjes;).
     
  16. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Haha, moet ineens lachen hier! Hier ook inderdaad! Een haar van mij, heb lang haar of een draadje van zijn pyama bijvoorbeeld.. Kan ie echt uren zoet mee zijn.
    En ook niet van sluitinkjes van de maxi cosi ofzo?
     
  17. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ja hoor dat kan best. Het ligt echt helemaal aan het kind maar ook aan de school.
    Schrijf regulier onderwijs dus nog niet helemaal af!! Je weet nooit hoe je kindje zich zal ontwikkelen!

    Mijn beide kids hebben autisme. De oudste pdd-nos en normaal tot hoog begaafd. En de jongste ( 3 jaar ) heeft klassiek autisme met en heeft waarschijnlijk een licht verstandelijke beperking.
    De jongste zit op een kdc ( kinder dagcentrum . dat is voor gehandicapte kindjes.
    De oudste ( 6 jaar ) heeft eerst 1 jaar op regulier onderwijs gezeten maar het ging helemaal mis. We wisten toen nog niet dat ie autisme had. Toen we het eenmaal wisten ( nadat de jongste de diagnose had wilden we dat de oudste ook werd getest ) gingen er deuren open. Hij was in de tussentijd compleet gestopt met eten en drinken. En hij had al ondergewicht. Dus toen is ie met spoed op het mkd geplaats. Daar zit ie nu een jaar en gaat straks naar speciaal onderwijs.


    idd autisme kent vele uitingsvormen!!
    Het boek : geef met de vijf! is echt een aanrader om te lezen.

    Owen begint nu te praten. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden. Sinds ie op het kdc zit is ie echt enorm vooruit gegaan!!!!
    Van een kind dat totaal geen oog voor ons had, het niet interesseerde of we er waren of niet, niet getroost wilde worden of wat dan ook is ie getransformeerd naar een kind dat graag bij ons is. Eindelijk papa en mama zegt :) :)


    De obsessie voor deuren is zeer herkenbaar!! Toen Owen getest werd voor autisme moesten wij in een andere kamer zitten en konden we kijken vanuit speciaal glas naar Owen en een psychologe.
    Toen we weer naar hem toe mochten deed ik de deur open, Owen staat op, rent naar me toe.....om vervolgens de deur keihard voor mn neus dicht te gooien!!! Deuren moeten dicht!!!!
    Het ging hem alleen maar om die deur. Hij zag me niet eens staan!!

    Achteraf kan ik er wel om lachen. Op dat moment kon ik wel janken!
     
  18. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    @Mamzie:
    Wat een verhaal! Wat zwaar moet het ook voor jullie zijn!
    Zo een onderzoek hebben wij van de week ook gehad. Das ook best wel indrukwekkend vond ik zelf. Ook het onderzoek met blokjes en kleurtjes, waar hij helaas niet goed op scoorde.
    Wat sneu voor je, dat hij de deur dicht klapte! Leuk dat je er nu wel om kan lachen, moet op dat moment hartverscheurend zijn!
    Vraagje: speelgoed verzamelen of altijd iets in de hand nemen, is dat ook herkenbaar voor je?
    Bedankt voor je reactie en sterkte natuurlijk!
     
  19. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Mamzie, wat fijn om te lezen dat Owen pappa en mamma zegt. En dat hij zo vooruit gaat!
     
  20. XoXo

    XoXo Niet meer actief

    Ik herken jou verhaal heel erg in mijn zoontje (nu 4,5)
    Met 2 jaar aan de bel getrokken dat we ons zorgen maken (taalachterstand en autisme vermoeden) CB heeft ons een paar keer afgewimpeld en toen zijn we naar de intergrale vroeghulp gestapt. Die hebben ons de juiste kant op gestuurd. Uiteindelijk bij Kentalis terecht gekomen, op de vroegbehandeling (toen 3,5 jaar). Hij was toen erg gesloten, keek je niet aan, geen contact met andere kinderen, niet praten, nam alles zeer letterlijk op, moeilijk kunnen omgaan met veranderingen, fasinatie voor wielen, radertjes (dingen die draaien), sluitingen, deuren enz.
    Na een paar maanden behandelen werden de autistische trekjes langzaam minder en ging hij praten! Hij heeft 10 maanden op de vroegbehandelingsgroep van kentalis gezeten en we hebben een ander kind gekregen. Omdat het autisme steedsminder werd naarmate hij beter ging praten, hebben we besloten om daar (nog) niet verder in te gaan onderzoeken. Hij zit nu op het reguliere basisonderwijs met een half jaartje achterstand (doet 1,5 jaar groep 1) Het gaat echt supergoed, hij maakt contact met klasgenootjes, gaat bij ze spelen, spreekt vreemde kinderen aan in de speeltuin hij vind het zelfs helemaal leuk dat hij grote broer wordt. De bijzondere fasinaties zijn er nog steeds, maar dat vind ik stiekem wel grappig :)
     

Deel Deze Pagina