Mijn peuters willen niet avondeten, help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nicky1973, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

    misa Niet meer actief

    Hier heeft de oudste ook geen avond eten gegeten vanaf ruim 1 jaar tot bijna 3,5 jaar. Wij geven overdag 2x fruit, brood at hij wel en toetje (yoghurt) ook. De 'lekkere' dingen at hij ook altijd wel.

    Wij hebben van alles geprobeerd van straffen tot belonen en ook wel eens een alternatief gegeven. Maar pas toen we het helemaal los lieten, ging hij een hele tijd daarna weer langzaam proberen. Nu eet hij nog niet veel, maar hij eet en probeert meestal wel. Nu het echt weer goed gaat, moeten ze een hap (of drie) gegeten hebben, anders geen toetje. :)
     
  2. misa

    misa Niet meer actief

    Niet lusten? Helemaal niks? Niet willen proberen en alleen maar poffers en patat willen of lusten? Dat heeft meestal niet met lusten te maken is mijn mening.
    Daarnaast is er vaak genoeg keuze: aardappels, vlees, groenten, toetje.
    Is echt leeftijds gebonden en alternatieven blijven bieden maakt dat het probleem niet gaat stoppen. Maar dat is wat ik denk! :)

    Nu onze kids weer eten kunnen wij langzaam zeggen wat ze wel en niet lekker vinden of zelfs niet lusten. Daar wil ik zo nu en dan in lichte vorm wel rekening mee houden.
     
  3. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Maar als je kind niks eet (zelfs geen yoghurt/fruit, zoals bij degene die jij quote), dan kan het toch ook zijn dat hij/zij geen honger heeft en daarom niks eet. Het kind gaat dan niet met honger naar bed.
    Hier wordt ook gegeten wat de pot schaft. Al maak ik wel wat uitzonderingen. Onze oudste eet namelijk vrijwel alles, behalve gepureerd/geprakt. Dus bijvoorbeeld geen stamppot. Dan maak ik wel iets anders voor haar (meestal pannenkoeken, dat heeft mijn man weer niet graag).
    De jongste eet daarentegen bijna niks met avondeten. Dan zou ik dus elke dag een alternatief moeten maken. Tja, dan heeft ze dus dikke pech. Ze mag 's avonds altijd nog wel wat fruit. En ze wordt 's nachts niet wakker van de honger. Verder groeit ze prima en is zelden ziek.

    TS: mocht je je kinderen een alternatief willen geven, dan zou ik dat wel een uur na de maaltijd doen. Zo gaan ze niet met honger naar bed en associƫren ze het zelf niet meer zo snel met de avondmaaltijd.
    Is het verder een idee om wat eerder te eten, misschien zijn ze moe tijdens de maaltijd en eten ze daarom zo slecht..
     
  4. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    En zo hoort het!:D
     
  5. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ja, heel herkenbaar op die leeftijd, ze at meer dan mij en ik haalde op een gegeven moment haar bordje maar weg, ze kon echt geen honger meer hebben!
    Maar met zo een flinke middagmaaltijd, is s'avonds dan het maagje niet weer leeg?:(
     
  6. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Dat vind ik een hele goeie tip! Dan zit er wat tijd tussen.
    En wat eerder eten geven doe ik al, in de middag krijgen ze een klein koekje en wat drinken en daarna "honger" ik ze een beetje uit, in de hoop dat ze flink gaan eten...;)
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Blijkbaar niet... Vanavond denk 5 happen macaroni en een kommetje vla met 3 aardbeien..
    Blijkbaar waren naast haar stevige lunch, de halve appel en het halve koekje wat ze vanmiddag heeft gegeten voldoende...
     
  8. AnneThamar

    AnneThamar Niet meer actief

    Ik geef vaak smiddags een bordje met kleine hapjes, paprika, komkommer, kaas, of wat fruit. Zo krijgt ze iig haar groenten binnen.
    Om een uur of 3. We eten vrij vroeg dus soms wat eerder. Dochter kan hier ook vaak roepen dat ze iets niet lust, wanneer we dit negeren eet ze meestal alsnog alles op. Wanneer we er op in gaan gaat ze heel zielig doen haha en dan zet ze dr pruillip op.
     
  9. Pomm

    Pomm Fanatiek lid

    23 nov 2010
    4.544
    114
    63
    In de periode dat mijn zoontje slecht at had ik een tablet op tafel staan met z'n favo filmpje aan. Ik kon ondertussen de happen naar binnen schuiven...
     
  10. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Mijn jongste is ook zo'n slechte eter.
    Vandaag wilde ze weer stickers sparen. Dat hebben we gedaan met zindelijk worden maar dat is ze nu al een tijdje. Dus we hebben afgesproken dat ze een sticker krijgt als ze haar bordje leeg eet. En ja hoor, de spaghetti is voor het eerst met groenten en al op gegaan! Ik ben benieuwd of het doorzet.
     
  11. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Goed hoor!
    Nou die van mij hebben gister hun soep met brood niet op, ja het brood dan. 's avonds nog een banaantje met zijn tweeƫn gedeeld en ze hebben heerlijk geslapen, was blijkbaar dus wel genoeg.
     
  12. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Typisch een meisje!:D
    Negeren ja, doet soms ook wonderen.
     
  13. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Vaak doe ik ook de tv voor ze aan, of weer uit, maar helaas gaat dat niet op hier.:(
     
  14. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Negeren werkt hier ook vaak hoor (ook een echte meid..). Hoe minder we aandringen, hoe meer ze vaak 'per ongeluk' naar binnen werkt. Juist als we de aandacht erop vestigen gaat ze met het eten ouwehoeren.. En nee is ook een gewoonte. Mijn dochter heeft dat met haar melk. Dan vraag ik, wil je nog wat melk? 'Nee' is het dan, maar dan schuif ik haar de beker toe en dan drinkt ze wel gewoon..;)

    Heb trouwens gelezen dat het niet goed is om ze te verplichten hun bord leeg te eten omdat ze dan gemakkelijk teveel eten en ze hun natuurlijke verzadigingsgevoel kapot maken.
    Ik ben er ook wel van overtuigd dat vooral baby's maar ook jonge kinderen heel goed aanvoelen hoeveel ze nodig hebben. Bord leeg eten hoeft hier dus niet, helemaal niet voor stickers oid. Maar iets anders krijgt ze ook niet. We eten echt geen rare dingen en het meeste vindt ze echt wel lekker.

    Ohja filmpje kijken werkt hier wisselend... Soms gaat het eten dan ongemerkt en soms is ze zo geobsedeerd door de film dat ze juist vergeet te eten....
     
  15. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ja, is toch een manier om te vragen om aandacht he?
    Ja, dan duwen ze je praktisch weg om de tv te kunnen zien. Hier trappen ze er meestal niet meer in...:(
     
  16. Nosam

    Nosam Bekend lid

    28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Inderdaad niks anders aanbieden. Ik sta vaak ook op het punt om dan maar een boterham klaar te maken. Maar tot op heden niet gedaan en was ik ook niet van plan.

    Mijn zoontje van net 2 jaar eet ook niks. Alleen pasta. Dus dat krijgt hij 2 avonden in de week. De rest maak ik aardappelen vlees en groente, nou hij heeft in 2 jaar tijd nog geen aardappel aangeraakt. Hij wil het gewoon echt niet.

    Er zijn momenten dat ik helemaal in paniek raak na de tijd omdat ik zoiets heb van, KIND je moet toch eten. Maar ik laat het toch maar gaan. Wil je niet, dan niet. Wel een toetje na uiteraard.

    En dan misschien een half uurtje na het eten nog een banaan ofzo. En dat eet hij dan weer wel op. Grrrr.

    Hij eet overdag prima, eet zo 2 broodjes weg 's morgens. Het avondeten is en blijft drama.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Tja, mijn oudste 'lust" niets, dus dan heb je ook geen alternatief meer te bieden. Bij ons is het dus wel proeven en anders eet je maar niet (en dan maak ik ook nog iets klaar wat ik zeker weet dat hij wel lust).
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Tv kijken tijdens het eten begin ik niet aan in elk geval. Eten doen we aan tafel.
     
  19. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier hebben we zo'n periode wel gehad maar op Den duur kreeg hij het tussen de middag gewoon weer. Dus zijn bord ging de koelkast in en dan de volgende dag tussen de middag ipv brood. Dit had hij snel door en in eens af hij in de avond weer goed.
     
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Wij hadden gistere blijkbaar een succesmenu want ze heeftsuper gegeten;
    Boontjes, gebakken aardappeltjes en een lekkerbekje uit de oven, jmmmmm ohja e een schepje appelmoes :)
    Misschien een tip?
     

Deel Deze Pagina