Beste dames, Inmiddels 25 weken zwanger en de bevalling komt wel dichterbij. Nu maak ik me best wel erg veel zorgen.. Ik heb aan de eerste bevalling (klein meisje van 2800 gram..) een 2e graads blaasverzakking over gehouden. Hier heb ik niet veel hinder van maar ik ben wel erg bang dat het erger wordt. Ik merk bijvoorbeeld dat ik soms niet goed kan uitplassen en al gauw weer moet voor een paar druppels (heb geen blaasontsteking). Verder heb ik soms het idee dat de voorwand iets naar buiten zit en dat voel ik dan en daardoor ben ik er weer erg op gefocust. Ook moet ik minimaal 3x per week bekkenbodemoefeningen blijven doen (de rest van mijn leven), om erger te voorkomen. Met deze oefeningen heb ik het terug kunnen brengen naar 1e graads (althans, dat was voor deze zwangerschap, hoe het er nu voor staat weet ik niet). Ik durf ook niet goed te tillen (heb een dochter van 9kg) en dit wordt ook afgeraden (sowieso met zwangerschap maar helemaal met verzakking) of lange stukken te wandelen. Ik voel me best beperkt terwijl ik nog jong ben.. Ik ben erg bang dat ons tweede kindje groter is (vorige keer ingeleid met 37 weken en de kans is aanzienlijk dat dat nu niet nodig is en dat het tweede kindje later zal komen en dus ook groter zal zijn) en dat dit nadelige effecten heeft op de verzakking. Ik ben nog jong (midden 20) en ik weet dat een verzakking verholpen kan worden met een operatie maar die operatie houdt zo'n 15-20 jaar stand en dus zal ik dan rond mijn 40e nogmaals onder het mes moeten en dan nog met 55.. enz.. (mocht het dus verslechteren door de 2e bevalling). Al met al: het zal er niet beter op worden omdat meerdere operaties niet echt goed zijn. Ik weet dat de tweede bevalling niet hoeft te betekenen dat het erger wordt, maar mijn angst is groot. Ook omdat de operatie ook niet zonder risico's of bijwerkingen is. Ik heb volgende week een gesprek met de gyn en ik wil eigenlijk vragen of het voor mij mogelijk is om een keizersnede te kiezen. Ik ben op zoek naar mensen met ervaring hiermee en/of hoe anderen hier tegenaan kijken. Ik weet dat een keizersnede ingrijpend is, maar zoals het er nu voorstaat heeft dit wel mijn voorkeur. Ik hoop dat ik een keuze heb..
Heel vervelend voor je,maar denk dat dit iets is wat je met je gyn zal moeten overleggen... Ik wil je alleen nog meegeven dat ik ook last van me blaas heb en iets is verplaatst door 3x een keizersnee,ik moeilijk kan uitplassen en ook kleine beetjes plas... Wens je veel succes en wijsheid
Hoi Maris, Bedankt voor je reactie Rot dat bij jou je blaas verplaatst is na 3x ks. Kwam het echt door ks, of door de zwangerschappen? Ik ga het sowieso met de gyn overleggen maar hoop van te voren wat ervaringen te horen van mensen die wel zelf mochten kiezen om deze reden. Ik ben gewoon enorm bang dat de schade straks erger is, met alle gevolgen van dien