Ik bedoelde het niet lullig, je hebt nergens geschreven dat je al instanties hebt ingeschakeld. Ik denk toch echt dat ze wel wat doen als er sprake is van een zwangerschap waarbij de moeder én psychische klachten heeftw aarvoor geen behandeling is én daarnaast het kind in gevaar brengt door het gebruiken van drank en drugs. Wat moeten we dan zeggen hier tegen je? Dat je niks kunt/hoeft te doen? Het enige wat je kunt doen is haar aanspreken of proberen instanties in te schakelen. Je geeft aan dat ze niet reageert op jouw pogingen om haar in te laten zien dat ze fout zit, dan blijft dat laatste over.
En jij vind dat ik bij alles wat ik hier heb gezegd het op mezelf betrek? Heb even tot pagina 6 terug gelezen. En tot pagina 6 heb ik alleen advies gegeven en mn verhaal gedaan. Dus niks op mezelf betrokken hoor pas bij macy ( wat ik overigens verkeerd gelezen had en zoals je kunt zien ook mn excuus al voor aangeboden heb )
Ik kan je ook niet verder helpen. Ik heb toch wat meer "verstandigere" vriendinnen. Waar een stabiele basis is, zowel emotioneel als financieel, voor een kind en meer. En kom op hee, ze weet niet eens wie de vader is, hoe wil ze dat straks aan haar kind verkopen. En inpraten heeft naar mijn mening geen zin, want ze komt door jouw verhaal redelijk simpel over. Dat er hulp nodig is is duidelijk. Misschien eens met haar vk bellen? Ik denk dat daar ook wel alarmbellen gaan rinkelen als je het rijtje van alcohol, drugs, snijden op noemt.. Sterkte met haar als vriendin, kan me voorstellen dat het voor jou niet makkelijk is, maar lijdt er zelf niet onder hoor! Uiteindelijk Moet ze het zelf doen!
TS wat maakt jouw vriendin het je lastig. Zoals je in het begin aangeeft heeft ze om een mening van jou gevraagd. Ik denk dat je het beste, als ze nuchter is, oprecht en eerlijk vanuit je hart en je ervaring als moeder zijnde zou moeten vertellen hoe je erover denkt als ze het kindje houdt. Zelf ben ik geen voorstander van abortus maar ik ben wel van mening dat je aan het kindje moet denken. Omdat je ook al aangeeft dat ze verder niemand heeft en met "jan en alleman" slaapt (geen stabiele situatie dus) er ook geen controle is als ze samen met haar kindje is. Als iemand borderline, schizofrenie of iets derlijks zou kunnen hebben weet niemand hoe ze zal reageren als ze samen met haar kindje is. Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik heb veel respect voor je dat je ondanks alles achter haar blijft staan ookal druist het tegen je eigen principes is. STERKTE!
Ja maar ik ben niet zo'n vriendin die haar laat vallen zoals haar familie dit heeft gedaan, vind het zelfs echt erg dat er mensen zijn die dit zouden doen.
Nou dat valt wel mee hoor, ze geeft gewoon hele goed tips en legt netjes uit waarom ze die tips geeft dus dit gaat nergens over.
Je laat haar juist niet vallen als je haar verantwoordelijkheid aanspreekt.... Het gaat erom dat je niet mee helpt een situatie in stand houden wat uitzichtloos is. Uiteindelijk heeft ze daar gewoon niets aan. Ze is ziek en ook nog in verwachting. Ze moet hulp zoeken, alleen daar zitten mensen die zo nodig gemachtigd kunnen worden om andere beslissingen te nemen. Jij kan dat niet. Je kunt niet een vriendin zijn van iemand die zo is, ongezonde vriendschappen zijn dat, maar je kunt het ook niet voor haar oplossen. Als dat kind er toch komt en ze is langs hulpverleners gekomen zonder dat die de ernst in de gaten hebben, kan je het bij jeugdzorg neerleggen, dan doe jij wat je moet doen. Pas als ze hulpverlening accepteert kan je een vriendin zijn, leuke dingen doen, ijsjes eten, winkelen, wandelen en het luchtig houden....
Amk bellen, je doet echt super je best, maar sommige mensen kun je niet helpen/redden.. Je bent geen hulpverlener, je bent haar vriendin!
Ik hoef ook niets op te lossen en mijn neus snapt ook wel dat ik dat niet kan doen maar om het nou een ongezonde vriendschap te noemen vind ik echt overdreven, jij bent er dus alleen voor je vrienden in goede tijden ?? Nou ik niet ... Ik ben dr in goede en slechte tijden, ik ga haar daar helpen waar ik kan.
Nee, ik ben ertegen om een ongezonde situatie in stand te houden, dat is wat anders dan iemand laten barsten. En een vriendschap met iemand die zulke onverantwoorde keuze's maakt en zo met dingen om gaat/in het leven staat, die kan nooit gelijkwaardig zijn of je moet zelf precies zo zijn. Dat lijkt me niet het geval, dus dan zit je altijd in een 'hulpverlenersrol'. Daarmee vind ik het een ongelijkwaardige vriendschap en als je die bestempeld als een vriendschap, vind ik dat ongezond. Als ik zo'n persoon tegen zou komen en daar een vriendschap mee zou ontstaan, dan zou ik me bedacht zijn op hoe ze in elkaar steekt en daarbij heel erg op mijn eigen grenzen letten. Ze is anders gewoon niet geholpen, maar zo zie ik dat. Jij vraagt hier trouwens zelf om tips, dus doe wat met de dingen waar je wat mee kan en laat de rest gewoon voor wat het is. Wie vraagt wordt voorzien van antwoorden, ook die hem niet bevallen
Je mag best antwoorden maar zeggen dat het een ongezonde vriendschap is vind ik niet echt een tip.. En ik ken dr al vanaf kleins af aan dus ze is niet iemand die ik '' zomaar '' een keer ben tegen gekomen. Maar goed ik zal inderdaad maar niet meer op doelloze reacties reageren
Kwekijzer legt precies en aardig uitgebreid uit wat ze bedoeld hoor ts. Waarvoor open je dit topic? Je krijgt veel tips maar doet er niks mee!!
Dat kan wel zijn, maar zo is hoe het op mij over komt (en misschien anderen, ik heb niet het hele topic gelezen). Je verteld een verhaal, daarin noem je hoe zij in het leven staat en wat ze doet. Je vraagt om advies hoe je ermee om zou kunnen gaan. Ik geef daarbij mijn visie op de dingen die jij hebt genoemd. Dat stel je dan vervolgens ter discussie. Heeft toch geen zin? Trek de schoen aan die je past en laat de rest fijn staan.
Waarom geef je haar dan nog een maand. Sorry hoor maar als iemand zich klem zuipt enz terwijl die zwanger is???????? Bel dr verloskundigge zodat er actie ondernomen word en ze de boel serieus gaat nemen.
Omdat ze misschien dan het licht gaat zien ? Dat ze dan actie gaat ondernemen en inziet dat ze verkeerd bezig is ?? ... Weet ik veel, ik probeer ook gewoon maar te helpen hoor, ik ben niet een persoon die haar zal laten vallen, ze heeft in het verleden ook klaar gestaan voor mij toen ik het moeilijk had, zou ik dr nu dan maar moeten dumpen omdat ze zo zuipt en ze een kindje krijgt ?? Nee ik sta haar dan liever bij dan dat ik haar dump.. VK is inmiddels op de hoogte, ze gaat het in de gaten houden en daar ingrijpen waar zij vind dat ze in moet grijpen.
ik denk dat een goed gesprek wel op zijn plaats is met je vriendin..leg haar uit dat een kindje heel veel vergt van je.. lichamelijk en geestelijk.. en in de situatie waar ze nu in zit kan ze het kindje miss niet zoveel bieden als dat ze denkt dat ze kan.. geef haar telefoonnummers van instanties waar ze goed geholpen kan worden en waar ze zichzelf weer terug kan vinden .. want ze moet toch eerst haarzelf helpen voor ze haar kindje kan verzorgen.. en vertel haar dat je haar graag wilt helpen maar dit jou plaats niet is.. zij moet zichzelf helpen.. en dat kan ze doen door zich te laten helpen door instanties.. en het enige wat jij kan doen is haar steunen daarin.. maak haar wel duidelijk dat ze dit echt moet doen... voor haarzelf en haar kindje! het snijden komt vaak om gevoelens te ontladen omdat ze dat niet op een andere manier kwijt kan.. dus niet perse aandacht trekken.. maar ze voelt zich dan eventjes goed als ze dit doet(mijn s.moeder deed dit ook,ze heeft borderline) en bij sommige gevallen kan je hier zelfs medicatie voor krijgen.. waarschijnlijk wel pas na de bevalling.. maar alle beetjes helpen om haar leven weer op orde te krijgen.. veel succes en sterkte.. ik hoop dat je tot haar kan doordringen en ze zichzelf gaat helpen alles op een rijtje te krijgen voor haar kleintje komt. fijn om te zien dat een vriendin zo voor haar vriendin opkomt en haar en haar kleintje wilt helpen en steunen!
Ik zeg toch niet dat je dr moet laten vallen, ik had het over een vk in te lichten. Goed dat ze dr in de gaten houden! Nu hopen dat het bord voor dr kop verdwijnt!