Mijn leven draait echt niet alleen om haar hoor, heb ook gewoon mijn eigen dingetjes die ik doe en die ik zal blijven doen maar tussendoor kan ik haar gewoon helpen hoor, ik zie mezelf niet als hulpverlener, zij vraagt mij als vriendin zijnde om hulp/advies die geef ik.
En ik vind je vooral heel erg kansloos. Denk inderdaad dat je een hele gelijkwaardige vriendschap met haar hebt, jullie hebben elkaar gevonden. Wel jammer dat het dan over de kop van zo'n klein leventje moet gaan, maar ach ja, wat maakt het uit, soms moet er geofferd worden voor de vrijheid zullen we maar zeggen...
En wat vind je van jezelf? Wat is dit een ontzettend lage reactie, ik wil van alles typen maar laat ik maar gewoon volwassen doen. Wat is dit zielig zeg.
Nou sorry, maar vind TS ook niet helemaal zuivere reacties geven Het is wel duidelijk dat sommige meningen verschillen, maar is dat nu echt zo erg? Dat kan toch?
Goed ten eerste lees ik veel meningsverschillen hier. Ik wil en ga me er niet mee bemoeien. Wat mij opvalt uit wat ik lees heeft deze dame waarschijnlijk bordeline of bipolaire stoornis. Waarschijnlijk was dit vroeger al op een andere manier te merken. Deze groep mensen ontwikkelen dit verder door dingen die hun triggeren. De stap naar de psyg is echt heel goed! Ze zal linehan training nodig hebben. Ik denk dat zolang zij hulp krijgt uiteindelijk goed voor het kindje kan zorgen. Het is wel een slechte timing voor een kindje maar t zit al in haar buik. Wat betreft de mensen die zeggen snijden is aandacht vragen. Jullie hebben enigsinds gelijk. Alleen is het aandacht vragen in de vorm van hulp. En ja ze willen niet meteen naar een psyg. Soms is het ook innerlijke pijn vervangen door lichamelijke pijn. Helaas heb ik hier dus zelf ervaring mee. Maar ook ik weet dat er een prima manier van leven kan zijn hiermee. Ik heb zelf een vriendin ook kunnen helpen. Zij was dan wel niet zwanger. Ik haalde haar voor de zoveelste x op met weet ik wat dat ze gebruikt had. Nam haar mee naar huis. Uit eindelijk had ze bij mij medicatie gepikt en ingenomen. Betrapte haar nog op tijd (ik was douche. Want het was vroeg in de morgen). Heb haar begeleid naar de auto en haar vriend gebelt en haar naar het ziekenhuis gebracht. Ik heb daar met haar bijzijn met de ziekenhuispsyg gepraat dat dit niet langer kon. Nu zijn we ruim jaar verder en gaat het heel veel beter. En niet ik heb dit gedaan maar zij zelf met beetje steun aan haar. Dus mocht zij jou nou weer eens bellen dronken of met drugs op dat je dr moet halen. Breng haar maar naar het ziekenhuis. Ik vind het wel heel knap dat je dit doet, want er zijn er zat die zo meisje laten stikken. Maar denk ook aan jezelf. Als zij uiteindelijk niets wil kan jij ook niet meer dan je al doet. En dan noem ik het een uitzichtloze relatie waarbij je voor jezelf moet gaan.kiezen hoe sneu t ook is.
Dan kan je nog wel normaal reageren toch? Wat Kwekijzer als laatste had geschreven vind ik echt niet kunnen, zo laag.
Dat klopt misschien wel, maar je dan zo verlagen? Naar mijn mening is kwekijzer de eerste die met modder begon te gooien, namelijk zeggen dat TS alleen maar haar vriendin helpt om te laten zien hoe geweldig ze wel niet is. Dan snap je echt niet waar het om gaat en ik kan me voorstellen dat TS daar flink pissig om was.
Klopt, maar vervolgens word er gezegd dat bepaalde mensen trieste figuren zijn (of iets in die trent) en ga zo maar door.. Het maakt mij weinig uit wie wel of niet begint/begon.. Beide partijen zijn niet lekker bezig (geweest) Vervolgens word er door iemand een reactie geplaatst door iemand die voor zichzelf heeft gekozen en een vriendschap heeft beëindigd, maar daar komt dan geen reactie op (niet specifiek op jou gericht Snoopy1979) En daar was laatst volgens mij ook een topic over, iedereen die reageerde was het met TS eens, dat dit na een aantal jaren opbreekt en ze gelijk had.. Daarvoor werd er een topic geopend door een vrouw wiens vriendin zwanger was en gewoon dronk en coke gebruikte en zij en haar vriendin werden compleet de grond in geboord.. Ik zie het verschil niet echt, in grote lijnen is het hetzelfde, behalve het feit dat de vriendin van TS nu hulp lijkt te accepteren. En ineens is het wel heel hard om te zeggen dat het onverstandig is om het kindje te laten komen.. Ik snap het niet zo geloof ik.. En ook dit laatste deel is niet specifiek op iemand gericht, voor ik half zp weer over me heen krijg..
Ik ben het iig met je eens Roeltje! Weet verder ook niet zo goed want moet zeggen, in ieder geval heb ik medelijden met het kindje als de moeder zich niet laat behandelen.
Ik vind het knap van je Kippiekip! Ik heb ook een hele poos ( 7 jaar ) een vriendin gehad met borderline. Altijd klaar staan, midden in de nacht komen opdraven, altijd ging alles over haar.. Op een gegeven moment kon ik het niet meer opbrengen. Het ging al 7 jaar alleen over haar. Een vriendschap kon ik het ook niet noemen. In mijn ogen heb je een vriendschap als je er allebei energie in steekt en niet alles van èèn kant komt. Ik kon het niet meer en heb dat gezegd. Kreeg van alles naar mijn hoofd geslingerd, dat ze voor de trein zou springen etc.. Heb haar ouders gebeld dat die haar maar moesten ophalen. Daarna met hen nog een sprek gehad en ze begrepen het wel. Vonden het wel jammer voor hun dochter ( tja, dat 7 jaar lang mijn energie weggezogen werd en er niks voor terug kwam was vanzelf sprekend.. nou sorry ) Ik ben er klaar mee. Vandaar dat ik mijn petje voor je afneem!
Dit vind ik dus onzin. Het is haar hele houding, ze haalt zichzelf onderuit. Hoe ze met haar vriendin om gaat, moet ze verder lekker zelf weten. Maar het is een ongezonde vriendschap, een vriendin die zwanger is van iemand die ze niet kent/niet weet wie het is, zich naar de pleuris zuipt en ga zo verder, dat is modder op zichzelf, hoef ik niets voor te zeggen. Als dat een gezonde vriendschap is dan zijn er een heleboel mensen gek geworden. En dat zij zo pissig wordt, dan denk ik dus gewoon 'de waarheid kan ook zeker heel vervelend zijn'. Dat er voor de ruimte van mensen en hun gedrag soms een belachelijke hoge prijs betaald moet worden vind ik iets onbegrijpelijks. Want dat hier straks een onschuldig ongeboren kind in mee getrokken wordt, dat lijkt nog niet werkelijk zo'n heel groot probleem volgens de meeste. Het is toch wel heel nobel dat ze hier gewoon mee aan zeult en er begripvol bij op het stoeltje gaat zitten. Chapeau zou ik zeggen.
Interessante discussie om na te lezen. Wat vooral centraal staat is de vriendschap tussen ts en psychische vriendin. En waar totaal voorbij aan wordt gegaan is een derde persoon in dit geheel; een ongeboren kind dat níets te kiezen heeft. Een vrouw die een zelfvernietigend leven leidt. Dat is haar eigen keuze. En als ts haar vriendin is en haar overeind haalt wanneer ze in de problemen is dan is dat prima, zolang ze allebei de waarde van de vriendschap inzien. Eigen verantwoordelijkheid! Wat voor mij de situatie anders maakt en waardoor je ook anders mag handelen is de komst van een baby waarvan, als ik het verhaal lees, de gezondheid op het spel staat. En dat maakt voor mij de kijk op de situatie anders. En dat maakt voor mezelf ook dat ik als vriendin op een andere manier zal reageren dan begripvol en ondersteunend. TS; ik wens je veel wijsheid toe en ik hoop dat met de hulp van de juiste instanties (jeugdzorg, huisarts, psychiatrische hulp) er een gezonde leefomgeving voor je vriendin en haar baby gaat ontstaan.
Volgens mij wordt er voor de gemakkelijkheid vergeten dat de vriendin van TS toch psychisch niet helemaal in orde is, dus als TS er niet was geweest, was het waarschijnlijk nog erger geweest en had ze er helemaal alleen voor gestaan. Niemand die haar dan nog een beetje de goede richting op kan sturen. Hoe was het dan met het kindje afgelopen, ik denk nog slechter. Ik denk dat een gezonde vriendschap is, dat je altijd voor elkaar klaar staat, in goede en slechte tijden. En dat een gezonde vriendschap ook wel zijn ongezonde periodes kent (zoals nu het geval is). Maar dat is geen reden om iemand te laten vallen, want van ongezond kan je best wel weer naar een gezonde periode toe. En ik denk dat je die alleen bereikt door er voor elkaar te zijn. Ik denk dat TS het heel goed doet, maar ook moet weten wanneer ze het een keer moet laten, wanneer ze haar vriendin een keer niet de hulp moet aanbieden waar ze om vraagt, zodat haar vriendin ook gaat inzien dat het zo niet gaat. Als ze altijd maar wordt opgevangen en alles wordt voor haar opgelost, waarom zou ze dan hulp zoeken, TS is er toch? Je hoeft haar echt niet te laten vallen of er nooit meer voor haar te zijn, maar haar laten merken dat ze echt hulp nodig heeft, dat kan echt geen kwaad.
Hoe kun je het nou een ongezonde vriendschap noemen ? Dit is een periode die nu speelt bij haar, ze is niet altijd zo geweest. Een ongezonde vriendschap is dat je elkaar alleen ziet in goede tijden en elkaar laat vallen in slechte tijden, DAT is pas een ongezonde vriendschap. Chapeau als je zo je vrienden bij je weet te houden.
Ik zeg ook heel eerlijk dat ik soms wel eens op het punt heb gestaan om er een punt achter te zetten, precies zoals jij zegt, onbewust ben je er eerlijk gezegd altijd mee bezig, maar aan de andere kant, ze is niet altijd zo geweest, zij stak ook altijd energie in onze vriendschap, stond ook daar klaar voor mij waar ik haar nodig had dus ik kan haar gewoon niet laten vallen, ze zit nu nog in de '' begin '' periode van dit gebeuren ( zo noem ik het maar even ) dus denk ik dat er nog wel wat aan te doen is. Het speelt pas 1,5 ( ongeveer ) en pas de laatste paar maanden word het erger. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om dr maar aan dr lot over te laten, heb dr wel een laatste kans gegeven, heb dr heel duidelijk gemaakt dat ik het zo niet meer aan kan en ik hoop gewoon dat het kwartje valt. Ze heeft vanmiddag dr eerste gesprek met dr psych ( soort voor gesprek ) dus ik ben benieuwd..
Jammer dat jij mensen met psychische problemen dus blijkbaar meteen afkeurt, je hebt het over modder, maar het is gewoon een vrouw met (heftige) problemen. Het is zeker wel een groot probleem dat de vriendin van TS zwanger is, daarom doet TS ook zo haar best en daar gaat het hele topic ook over... Ongezonde vriendschap of niet, wat boeit het, die vriendin heeft problemen en TS probeert te helpen wat ze kan.