Mijn recht toch? vrouwlijke gynaecoloog

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Hanuna79, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, dat is dan stomme pech, lijkt me.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier kwam ik altijd bij vrouwen ;). Ik kwam dan ook maar 1 keer in de 4 of 5 weken en pas vanaf 38 weken kwam ik iedere week. Er werken hier geloof ik 11 gyns waarvan de helft ofzo vrouwen dus niet zo'n probleem.

Bij de bevalling vind ik het wat anders en moet je het doen met degene die er net op dat moment is. Bij de eerste is er ivm complicaties een mannelijke gyn uit bed gebeld en dat is dan ook geen probleem (hier is het om reli redenen). Bij de laatst een keizersnede gehad, gedaan door een mannelijke gyn en ook dit was spoed.

3. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Ik moest bij de intake van de verloskundige bij de vragenlijst de vraag beantwoorden of ik seksueel misbruikt ben.... helaas is dit zo.
    Wanneer mogelijk krijg ik een vrouw maar toen ik mn miskraam kreeg van onze allereerste uk kwam ik bij de gyn aan en ja hoor verrassing... een man. Hij merkte aan me dat ik daar niet echt van gecharmeerd was, want ik verkrampte helemaal toen hij de inwendige echo wilde doen.

Maar die kerel was voor mij echt een top gyn en heeft mij tot zoverre over mn angst heen geholpen. Gewoon door te praten en het voornaamste zelf de confrontatie aan te gaan verstand op nul en gaan, t was op dat moment niet anders... gewoon met de situatie dealen op zo'n moment. Ondertussen daar zo vaak open huis gehouden dat het zonder te blikken of te blozen gaat.

TJa en als er geen vrouw beschikbaar is op dat moment dan is dat heel jammer voor je maar moet je het er gewoon mee doen. Het was dan gewoon niet anders!

En overigens zorg heb je recht op en denk dat we daar met zn allen al blij mee mogen zijn want dat is niet overal zo.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dus omdat hier wel zorg is en in sommige andere landen niet zo goed moet je altijd maar ja en amen zeggen?

5. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    nou je hoeft niet overal ja en amen op te zeggen maar in deze situatie was er geen vrouw beschikbaar meer... jammer dan maar dan heb je niet meer te mekkeren of je gaat bij die kerel of naar een ander ziekenhuis... dus die keuzes heb je op zo'n moment.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    nou nou, mekkeren? Als in zeiken?

Ik zou ze dan vragen me een plek te geven wanneer het wel mogelijk is bij een vrouw, kan toch niet zo zijn dat die vrouwen wekenlang compleet volgeboekt zitten.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou vooral vooruit laten plannen dan. Want elke keer twee weken vooraf pas een afspraak inplannen, is ook hier in het ziekenhuis echt genoegen moeten nemen met wat er maar open staat nog. En dat is echt niet veel, 2 weken vooraf.
    Een afspraak inplannen kan hier altijd eigenlijk op z'n vroegst pas met een week of 4-5! Wil je korter, dan moet je echt genoegen nemen met welke plekken er nog maar voorhanden zijn.

8. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik vind dit een beetje onzin hoor. Als je in het verleden verkracht bent geweest, snap ik het en dan is het heel logisch dat daar rekening mee gehouden wordt. Maar zonder enige reden een vrouw als gyn eisen... Nee sorry das echt onzin! Geloof mij, een mannelijke gyn wordt echt niet warm of koud van jouw flut hoor! Tis niet dat de beste man 's avonds thuis komt en tegen zijn vrouw zegt: "Wat ik vandaag nou bij me op de bank had liggen".

Nee... Gewoon accepteren. Wees blij dat je de zorg krijgt.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Daar gaat het toch niet om.. vrouwen kunnen het toch moeilijk vinden om met hun hele onderkant ontbloot voor een onbekende man te liggen? Ik heb overigens zelf op de poli gynaecologie gewerkt dus weet ook wel hoe zo'n man denkt, maar dat doet toch niet onder voor de gevoelens die de patiente zelf heeft?

10. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ja dat kan je inderdaad moeilijk vinden maar daar moet je je dan overheen zetten denk ik dan. Zo kan je overal wel eisen gaan stellen.

11. Hanuna79

Hanuna79 Fanatiek lid

10 nov 2009
    1.379
    0
    36
    Huisvrouw haha
    Spijkenisse
    Het gaat ook niet over 1 afspraak, ik heb ondertussen al meer dan 10 afspraken achter de rug, dus vind het raar dat ik nooit is een vrouw heb gehad ;)

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja stel je voor zeg.. en wat voor eisen dan nog meer? Volgens mij is dit zo'n beetje de enige eis/vraag die voorbij komt bij gynaecologie wat betreft artsen. Ben wat dat betreft wel blij met dit ziekenhuis, ze vroegen eigenlijk direct of ik liever bij een vrouw wilde.

13. Hanuna79

Hanuna79 Fanatiek lid

10 nov 2009
    1.379
    0
    36
    Huisvrouw haha
    Spijkenisse
    zal bij mijn volgende afspraak eens kijken of dat mogelijk is :)

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Maar hoe zie je dat dan bij een onverwachte bevalling in het ziekenhuis? Of een ander spoedeisend iets en er heeft alleen maar een mannelijke gynaecoloog dienst? Moet er dan ook maar een vrouwelijke gynaecoloog opgetrommeld gaan worden?

En zo gaat de mens steeds meer onzinnige eisen stellen en zal de zorg steeds duurder zo niet onbetaalbaar gaan worden....

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dat heb ik op de pagina hiervoor beschreven.

16. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Zonder zelf een voorkeur voor man of vrouw te hebben vind ik dat je best mag vragen om zoveel mogenlijk bij een vrouw ingepland te worden omdat je daar meer op je gemak bij bent, ik vind het ook heel normaal als ziekenhuizen (of welke zorgverlener dan ook) binnen de grenzen van redelijkheid daarin tegemoet komen. Ik vindt het idioot dat als je 10 afspraken gehad hebt je elke keer een man treft, als betreffende receptioniste weet van je voorkeur mag ze wel iets klantvriendelijker zijn door bijvoorbeeld voor te stellen vooruit te plannen.

Tuurlijk mogen we blij zijn met het zorgsysteem dat we hebben maar dat neemt niet weg dat je geen wensen (anders dan eisen ;)) mag hebben. ik geloof dat TS zich echt wel realiseert dat ze haar gyn bij de bevalling niet weg kan sturen ;)

Gelukkig werken ze bij ons met vaste mensen dus ik heb altijd dezelfde, lijkt me sowiezo heel vervelend om bij een ziekenhuis te lopen waarbij je iedereen maar kan krijgen. Ik heb mijn gyn trouwens bij de bevalling 5 minuten gezien toen hij 's morgens langs kwam (was toevallig dienstdoende van de dag) de rest heb ik met de verpleegkundige en verloskundige van het ziekenhuis gedaan omdat alles goed ging.

17. Hanuna79

Hanuna79 Fanatiek lid

10 nov 2009
    1.379
    0
    36
    Huisvrouw haha
    Spijkenisse
    Je schrijf het precies zoals ik denk :D

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    exact

19. tulip

tulip Niet meer actief

nou denk aan: ik wil niet door een arts uit een andere cultuur geholpen worden (je moet ze de kost eens geven die dat willen en ik verwoord het nu even politiek correct he;))

of

geen jonge artsen, maar met minimaal zoveel jaar ervaring. Of alleen artsen die zelf kinderen hebben...

Je moet eens weten hoe gek mensen zijn.

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het kan ook liggen aan de manier waarop het ziekenhuis werkt.
    Bij ons hebben ze gewoon 'een spreekuur' (echo of niet) en de status doen ze in een bak.
    De gyn/vk die net een patient heeft uitgezwaaid die pakt de eerstvolgende uit de bak. En als het net een man is die jouw status uit de bak pakt, dan heb je gewoon een man.

Ik heb aan het begin van mijn zwangerschap aangegeven zoveel mogelijk bij dezelfde vk te willen (heel groot ziekenhuis en door IVF had ik al tientallen verschillende mensen gehad die mijn onderkantje hebben bekeken en ik was er een beetje zat van). In eerte instantie hadden ze aangegeven dat dit prima mogelijk was. Helaas bleek het in de praktijk ook niet te doen.
    Ze werken gewoon niet op die manier...

Deel Deze Pagina