Nou toen ik er werkte heb ik zoiets nog nooit gehoord.. Ze zullen er vast zijn hoor, daar niet van. Alhoewel, ik zeg eerlijk dat ik die arts-assistente aan mijn bed tijdens de bevalling ook zwaar irritant vond aangezien ze echt geen idee had wat betreft bevallen, heb toen ook op een nette manier duidelijk gemaakt dat ik wilde dat ze weg ging (ze stond erbij als extra). Al met al ben ik trouwens niet zo heel moeilijk hoor, vond het geen probleem om 1 keer in de 5 of 6 weken te komen, als er meerdere vrouwen werkzaam zijn moet het toch niet zo lastig zijn om bij 1 van die vrouwen een consultje te plannen? Ik wil er best aanpassingen voor doen (mijn huisarts moet ik bijv ook een half uur voor lopen terwijl er hier een aantal mannelijke praktisch om de hoek zitten).
@ tulip Precies. Als ik zeg, ik wil alleen maar een kaukasische arts, of een arts die minstens een phd heeft, dan lachen jullie je waarschijnlijk ook krom. Voorkeuren aangeven kan, maar het is aan het ziekenhuis om in te schatten wat redelijk is en wat valt in de categorie luxeprobleem. Los van of ze horkerig zijn hoor, daar gaat het nu niet om. Misschien zit er wel een enorme trut aan de balie die gewoon niet meedenkt. Maar in essentie denk ik dat je hooguit kunt hopen, want het is geen wereldprobleem
ik heb natuurlijk nog nooit op zo'n afdeling gewerkt, maar ik hoor dit soort opmerkingen in de gekste situaties...dus ik geloof dat het daar ook wel zou gebeuren. Op mijn vroegere werk (kdv) vroeg een vader tijdens een intake (en nu ben ik iets minder politiek correct) of er toch geen fatima's werkten, want die wilde hij niet bij zn kind. Ik heb 3 keer diepademgehaald en gezegd dat ik geen collega had die fatima heette, bij zulke mensen gewoon doen of je gek bent. En 1 ouder wilde niet eens met mij in gesprek gaan want wat weet zo'n groentje (23 jaar toen) nu van kinderen opvoeden.
Ik zou het belachelijk vinden als je kunt zeggen dat je juist door een vrouw of een man geholpen wil worden. Even belachelijk als dat iemand zou aangeven niet door een neger geholpen te willen worden, of zo. Het is discriminatie en daar hoort een ziekenhuis niet aan mee te werken. Je komt daar voor medische zorg. En niet voor de persoon.
Punt is hier (wat enorm vaak gebeurd) dat jij het omdraait. In mijn geval gaat het niet om die persoon, het gaat om mijzelf. Ik heb helemaal niks tegen niemand, mannen, donkere mensen, andere culturen of hollandse boeren. IK wil mijn lichaam niet onnodig aan het andere geslacht tonen, dat is iets wat IK belangrijk vind en wat ik zo nodig vermijd.
Oooh, ik liep met de zwangerschap van mijn eerste ook in het Maasstad ziekenhuis. Ik heb er echt zulke goede herinneringen aan, lieve goede artsen. Kreeg zelfs na de geboorte nog een kaartje van de gyn himself, dr. vd M. Maar wel grappig, toendertijd (2009) liepen er veel meer vrouwelijke gyn's rond dan mannelijke, is blijkbaar veranderd daar. Maar weer even on topic...je kan een voorkeur uitspreken en ze kunnen proberen(!) daar rekening mee te houden, maar het is dus niet je recht op een bepaalde arts te vragen.
Binnen de gezondheidszorg en hulpverlening is dat anders een algemeen geaccepteerd verschijnsel, juist omdat medische zorg en psychische zorg heel anders ervaren kunnen worden als die door een man of door een vrouw gegeven worden. Als ik jongeren die ik begeleid doorverwijs naar GGZ-instellingen, is een standaardvraag of er voorkeur is voor een mannelijke of vrouwelijke hulpverlener. Helemaal niet raar als je bedenkt dat het kan gaan over zaken als misbruik enz. Binnen de medische zorg is dat niet anders: als jij bloot of deels ontkleed voor een arts moet staan, kan dat veel met jezelf doen en mag je dus aangeven dat je daarin een voorkeur hebt. Dat is wat anders dan discriminatie. Voorkeur voor een bepaald ras opgeven, is WEL discriminatie, omdat het geen ene moer uit maakt of je door een negroide arts, een arabische arts of een nederlandse arts geholpen wordt. Een man of een vrouw voor je neus kan echter wel degelijk een groot verschil uitmaken! En gelukkig is de nederlandse gezondheidszorg wat empathischer ingesteld dan dat jij dat bent....
Maar een echo alleen vertelt echt niet genoeg. Een ervaren vk kan met de handen vaak veel voelen. Ik moest bij de jongste ook bij een gyn lopen, oudste was namelijk met sectio geboren. Maar ik heb er voor gekozen om alle reguliere controles tot ik dacht 35 weken of zo gewoon bij de vk te doen. Ik moest tussendoor alleen extra naar echoscopist. Waarom bel je niet gewoon met je vorige vk, als die goed beviel en vraag je haar of je de gewone controles bij haar kunt doen? Mocht alles goed genoeg lopen en worden er geen echte controles verwacht dan mag zij volgens mij ook de bevalling in het ziekenhuis doen als jij daar de voorkeur aan geeft. Persoonlijk vind ik dat je als vrouw inderdaad gewoon recht hoort te hebben op een vrouwelijke arts als je je daar prettiger bij voelt. Dat heeft voor mij niets met discriminatie te maken, maar alles met je veilig voelen.
Toen mijn nichtje in haar gezicht geopereerd moest worden heeft mijn tante inderdaad gevraagd om een arts met veel ervaring. Dit omdat het om het gezicht gaat en ze een zo klein mogelijk litteken wilde. Haar huisarts kwam met dit idee. Een Fatima had geen enkel probleem geweest . Ik vind dat iedereen om een vrouwelijke gynaecoloog mag vragen. Ik vind dat rare vragen ook mogen, zolang ze niet beledigend of discriminerend zijn tenminste. Als patient zit je in een kwetsbare positie en als je als patient denkt je bij een bepaald type arts meer op je gemak te voelen, dan is dat toch je goed recht om er om te vragen. Aan het ziekenhuis is het vervolgens om te beslissen of ze op de vraag kunnen ingaan. Maar als ze dat niet doen, kun je ook als patient naar een ander ziekenhuis gaan. Aan TS, als je altijd alleen maar een afspraak maakt voor over 2 weken, dan zitten de meeste artsen al met een vol spreekuur. Je weet nu al hoe lang je nog op controle moet gaan om de 2 weken, je kunt nu alvast je afspraken maken voor de komende 2 maanden. Heb ik ook gedaan toen ik zwanger was.
Meid al eis je tot je scheel ziet, je heb al gemerkt dat het je weinig helpt tot nu toe. Een gyn heeft een rooster en werkt nou eenmaal rare tijden. Als er 3 vrouwen werken en 5 mannen dan kun je inderdaad gewoon iedere keer pech hebben. Kan bij een vk trouwens ook voorkomen dat je liever 1 persoon niet heb omdat het niet klikt maar daar kun je behalve over stappen naar een ander (met hetzelfde risico) ook weinig eisen helemaal als je gaat bevallen. De persoon met dienst is bij je bevalling dus dan word het al heel moeilijk.
Och bekijk het positief! Je kan iedere twee weken je kindje zien!! Heerlijk toch ! Hij/zij wordt goed in de gaten gehouden qua groei, een vk hoe ervaren ook kan nooit meer dan de geavanceerde apparatuur van nu, dus zodra er wat is (wat ik niet hoop voor je) wordt er aan de bel getrokken! En ja een man sja vervelend voor je dat je nou niet eens een vrouw krijgt maar kijk ook hier positief tegen aan! Als jij in het ziekenhuis komt voor de bevalling en Piet ligt tussen jouw benen is het niet vreemd meer ! Dan kan jij je volledig op de bevalling concentreren en niet op het feit dat Piet daar ligt! Ik liep trouwens ook om de 2 weken en altijd hoopte ik op een vrouw! En die kreeg ik ook, een stelletje heksen niet normaal! Tot de laatste controle daar kwam hij binnen half grijs half kaal grote klauwen en een paar lieve honden ogen. Mijn redder god wat voelde ik mij fijn bij die man !! Wie weet loop jij er ook zo een tegen het lijf!
Inderdaad ik mocht ook aangeven of ik een vrouwelijke of mannelijke psycholoog wilde. Vind het toch wel raar dat je voor iets 20 keer zo intiem niet kan aangeven waarbij je je het meest op je gemak voelt. Als er 1 op de 10 vrouwen aangeven dat ze liever een vrouwelijke gynaecoloog willen, en die vrouwen zijn ook nog erg flexibel dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om ze met vrouwelijke gynaecologen in te plannen. Als er nou echt een tekort is aan vrouwelijke gynaecologen dan heb je pech. Maar ze kunnen heus wel een beetje hun best doen om de patiënten tegemoet te komen.
Lieve schat je betaald amper 120 euro per maand! Je mag erom vragen, maar met jou zijn er menig ander die hulp behoeven. Als ze met iedereen rekening gaan houden, kunnen ze niet meer doen waar ze goed is zijn, zorg en hulp verlenen! En die mannelijke gyn's hebben meer dozen gezien, dan jij kan tellen! Denk niet dat ze onder de indruk zijn van de jouwe. Ik snap wel dat een gevoelskwestie is. Ik zou me ook meer comfortabel voelen bij een vrouw, maar ik wil hulp dus mij hoor je niet zeuren!
een verzoek indienen kan gewoon lijkt me maar ik vind het zeker geen recht. Als iemand t recht eist bijvoorbeeld alleen door autochtonen of niet door joden geholpen te willen worden dan moet je de krantenkoppen eens zien!! Waar ligt de grens aan eisenpakket wat je neer kan leggen? geen krullen? Bruine ogen? D e of f cup?
Ik snap echt niet dat mensen nu met die vergelijkingen komen. Zo moeilijk is het toch niet te begrijpen dat men liever een een vrouw heeft wanneer het om gynaecologische zaken gaat?
Ik kan je maar een advies geven. Leg je er bij neer. Je hebt geen keuze tijdens je bevalling. Je kunt een wens uitspreken ze kunnen je te gemoed komen. Maar wees eens eerlijk als je kindje in nood zit en er is maar een mannelijke gyn aanwezig die de ks kan uit voeren. Ik zeg het nu even kei hart wil je dan een levenloos kindje of een levendkindje te wereld brengen. Dus zet je er over heen. Hoe moeilijk het ook voelt. Soms heb je keuze.s in het leven maar soms heb je ze ook niet en hoe harder je er tegen vecht hoe zwaarder straks de uiteindelijke keuze zal zijn.
We zijn toch allemaal gelijk in het ziekenhuis.? Je hebt niet altijd iets te willen. Een ding vind ik wel wat voor moet gaan dat is de gezondheid van zo wel mannen en vrouwen kinderen baby.s of wie dan ook. Dat je altijd de beschikking hebt over een bekwame arts. ( en in welk wereld deel we ook leven) Maar of dat nu een man of vrouw is dat maakt in wezen niks uit. Als je maar goed geholpen word.