Wat heeft borst of fles er mee te maken? Helemaal niets! Ik noem kunstvoeding omdat dit volgens sommigen DE oplossing is voor alle problemen waar ts en haar man tegen aan lopen. Terwijl, dat blijkt wel uit de reacties, er totaal geen garanties zijn. Genoeg moeders die de fles geven die ook gewoon op verzoek voeden. Ook een vriendin die borst op verzoek gaf, en al met 3 weken stipt op de 3 uur zat. Ook een collega die fles gaf, en dat kindje kreeg met een maand of 3 wat meer ritme. Prima allemaal. Bijzonder dat jij zo zeker weet wat ik denk, haha, ik moet daar wel een beetje om lachen. Kan je in mijn hoofd kijken? Je probeerd zo hard je point te maken dat je niet goed leest wat ik schrijf. Namelijk, dat het kindje 6 weken is,dat er kreten als regelmaat,om de 3/4 uur voeden, baby mag niet clusteren (een oerbehoefte). Als je baby zijn ding laat doen, en fles of borst, dat is totaal niet relevant, dan komt dat ritme wel. Een beetje sturen kan best, ik maakte baby vaak wakker rond 17.00 en deed dan een voeding op mijn verzoek. Heel fijn dat het bij jou zo werkte, maar begrijp dat er meerdere wegen naar rome gaan. En dat het dan iets langer duurt, tja. Nogmaals, het kind is 6 weken... Ik bedenk altijd maar, die waanzinnig vermoeiende periode na de bevalling, die eerste maanden, het is een test voor je relatie. Praten, afspraken maken, flexibiliteit en lief zijn voor elkaar. Best lastig als je moe bent. Maar als je er uit komt, is het een mooi compliment aan elkaar.
Hier juist andersom: ik ben normaal heel erg van structuur, controle en regelmaat etc., maar bewust borstvoeding op verzoek gegeven. Hele leerzame periode geweest wat dat betreft
Maar dat is het 'm juist! Ik gaf ook fv, en hier niks regelmaat. Omdat mijn dochter daar geen zin in had, en je nu eenmaal niet kan forceren.
Dat is ook zo hoor! Hier bij de oudste met bv en na 2,5 maand fv wel regelmaat, maar bij de 2e en 3e met bv in eerste instantie echt niet. Kwam er later wel in, maar forceren/afdwingen/sturen lukt niet bij alle kindjes.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat het goed is dat er in topics als deze iig benoemd wordt dat stoppen 1 van de opties is. Ts in dit geval is vastberaden door te gaan en dat is prima. Maar er zijn genoeg vrouwen die dit wel een reden vinden om te stoppen en dat is ook prima. Maar zij durven dat niet hardop te zeggen omdat je dan bijna gelynched wordt. Net zoals een opmerking hier: "ik vind dit wel de domste reden om met bv te stoppen". Nou fijn als een moeder ernstig overweegt te stoppen. Alles moet mogelijk zijn vind ik. En volgens sommigen hier is alleen puur op verzoek van de baby de enige mogelijkheid..dat vind ik te kortzichtig. Als je bv een tweeling hebt of schoolgaande kinderen dan werkt 100% op verzoek ook niet.
Jammer dat er gelijk gezegd wordt dat dit nou eenmaal bij borstvoeding hoort. Met flesvoeding komen dingen als clusteren e.d ook heus wel voor. Mijn oudste kreeg flesvoeding en kwam savonds vaak een x extra ipv om de 3 uur (dus na 1,5 uur weer) en dronk dan dus meer. De jongste deed precies hetzelfde, maar dan met borstvoeding. Ondanks dat we al heel snel lekker op de klok konden voeden. Ik had er een gastkindje bij, ook een baby. Die dronk op het hetzelfde tijdstip steeds. Dus als ik moest werken, dan kolfde ik tussendoor zodat mijn dochter niet aan de tiet hoefde en ik gewoon 2 baby's in een wipstoel had liggen, beide met een fles in de mond. Savonds combineerde ik het voeden met het douchen...Ik ging met dochterlief onder de douche, ging daar gewoon zitten met haar. Wassen en vervolgens voedde ik haar dan daar ter plekke. Manlief pakte haar aan en kon haar vervolgens lekker doezelig in bed leggen. Als hij er niet was dan legde ik haar lekker ingepakt in de maxicosi op de douche terwijl ik me afdroogde en maakte ik haar daarna klaar voor bed. Zoon en dochter hadden beide huiluurtje tussen 4 en 5 smiddags...jawel met kooktijd dus! Heel frustrerend als je daar niks mee of aan doet. Bij beide ben ik gaan schuiven met het ritme zodat ze uitkwamen op een voeding om 4uur. Kon ik om half 5 rustig koken. Ook kwam het wel eens voor dat ik dochter moest voeden tijdens het eten...tja shit happens. Manlief sneed mn eten (in de periode voordat hij weer grote buitenland klussen aannam) en ik at met kind aan de borst. Het is wat het is he... Weetje... jullie zijn beide over vermoeid en niet meer in staat om door de bomen het bos te zien. Geef wat meer mee in elkaars behoefte maar probeer vooral de negativiteit los te laten want door daar in te blijven hangen zie je gewoon de mooie dingen niet meer. Relativeer. Een baby is heftig, voor jullie maar ook zeker voor jullie oudste. Die voelt tevens ook haarfijn aan dat jullie op je tenen lopen en gaat daar hoogstwaarschijnlijk gewoon in mee. Maar het is allemaal maar tijdelijk. Het gaat allemaal weer over en jullie hebben al 1 zo'n periode overleefd, die tweede gaat ook wel lukken zolang jullie maar blijven communiceren en elkaar in waarde laten.
Hier net zo! Ik ben echt van het plannen en regelmaat. Maar zo'n baby'tje komt op de wereld en weet natuurlijk niet dat wij klokken hebben uitgevonden . Als hij honger heeft, heeft hij honger. En ja, als ik een afspraak heb oid voed ik hem vantevoren even. Dat is het fijne van bv vind ik. Kan hem zoveel aanleggen als ik wil. En de eerste maanden is bv gewoon heel zwaar. Maar nu is mijn baby 5 maanden en een voeding is in 10 minuten klaar. VS met flesvoeding: fles klaarmaken, 20 minuten voeden, fles schoonmaken.
Hoezo weet ik wat jij denkt en hoezo probeer ik in jouw hoofd te kijken? Het kan me eerlijk gezegd weinig interesseren wat er in jouw hoofd omgaat. En volgens mij begrijp jij mijn punt niet, ik geef aan dat ik het belangrijk vind dat iedereen het recht heeft op een eigen keuze, ook als die keuze inhoudt om te stoppen met borstvoeding om bijvoorbeeld een andere gezinssituatie te creëeren. Maar nee, als je zoiets bedenkt of adviseert dan snap je er volgens jou niets van en kraam je de grootste onzin uit.
Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar ik begrijp je man wel een beetje. Ik vind dat je wel heel veel tijd kwijt bent aan voeden. Waarom laat je je kindje niet bij je man zitten na het voeden? Kun jij wat in het huishouden doen, en heeft je man qualitytime met de baby. Je houd alles rondom de baby wel heel erg bij jezelf. Voeden op verzoek is mooi, maar moet niet je hele dag in beslag nemen, maar dat is mijn mening. Jullie zijn wrs beiden moe, probeer wat begrip voor elkaar te hebben. Vraag wat je man nodig heeft zodat hij jou kan ondersteunen ipv verwijten te maken over en weer. Niet alleen voor jou is er veel veranderd, ook voor hem.
Nee je kunt het ook niet forceren. Maar meestal ontwikkel je bij flesvoeding wel meer regelmaat. Flesvoeding verzadigt meer dus heb je minder voedingsmomenten. En je kunt het mede daardoor ook makkelijker sturen.
Oke, ik ben benieuwd of ts nog wat aan het topic heeft... Dit noem ik nou de "mamamafia". Mama's voelen zich zo snel aangevallen! En tuurlijk hebben we allemaal de overtuiging dat wat wij doen goed is voor ons kind (ten minste ik hoop toch dat er geen mama's zijn die moedwillig hun kind "verpesten"). Iedere ouder is anders, iedere baby is anders en ieder gezin is anders. Wat voor de een werkt werkt voor de anders soms voor geen meter etc. Er is volgens mij geen reden om je aangevallen te voelen... Of het nou om kV vs bv gaat of over regelmaat creëeren of baby's ritme volgen... Het een is niet beter dan het andere, het gaat erom wat werkt voor jou en je gezin. Ts en haar man zitten daar al even niet op een lijn in, maar om dan te "ruziën" terwijl zij advies vraagt is natuurlijk ook niet handig. Daar heeft niemand wat aan.
Dat is natuurlijk een reactie op het bericht wat ik had gequote waarin jij o.a. aangaf dat bij sommigen baby's zoveel moeten. Waarom kun je het niet bij jezelf houden ipv eerst andere manieren van voeden af te kraken en vervolgens er niet tegen kunnen als iemand jouw uitspraken bekritiseerd? Dan zal ik de volgende keer niet meer in jouw hoofd kijken.
Ik wilde heel graag ritme. Zo snel mogelijk. Ik ben zelf heel erg van ritme en regelmaat. Helaas ook met flesvoeding niet snel regelmaat. Wat ik wil zeggen: elk kind is wel anders ook al stuur je daarin. Ik stuurde, heel erg, geloof me maar het leverde uiteindelijk alleen maar frustratie op (bij mij dan )
Ernstig herkenbaar. Maar het kwam allemaal goed. En op haar tijd was er ineens structuur en regelmaat!
Zeker, hier is het ook helemaal goed gekomen maar ik heb er van geleerd dat helaas mijn controle en structuur niet op te dringen is bij newborns. Les voor de tweede