Elke dag piepers met vlees en groente is toch ook niet gezond. En om moe van te worden, elke dag hetzelfde.
Oh maar stamppot vind ik ook heerlij! Vind hollands eten ook niet vies ofzo maar word zo moe van het constant wat jullie eten is niet gezond want is geen prakkie mentaliteit (oh en tis hier niet eens SM die er wat vam zegt maar SZ en zwager van 30 en 40 jr)
@pnirmal, helemaal mee eens! Lekker stammpotje heerlijk, in de winter zeker 1x per week boerenkool, zuurkool, hutspot, etc. Afgewisseld met rijstgerechten, pasta e.d. Lekker gevarieerd!
Denk het ook... Als ik Nederlands kook, stoom ik bijvoorbeeld de groenten in plaats van 'doodgekookt'. Daarin zit m.i een groot smaakverschil. En wij eten echt niet alleen Nederlands trouwens. Het grappige is wel dat het bijna altijd mijn man is die naar bloemkool met sausje vraagt, mijn man is geen Nederlander en kent aardappel van huis uit meer als groente, dus verwerkt in een saus ofzo.
Alleen maar rijst en pasta... ??? Ik denk dan aan: Dag 1. Nasi Dag 2. Macaroni Dag 3. Spaghetti Dag 4. Bami Dag 5. Chicken tonight Dag 6. Wraps Dag 7. Nasi die nog over was... Lijkt me ook niet gevarieerd Ik heb liever rijst, pasta én aardappels En gewoon zo gevarieerd mogelijk - anders vind ik er geen drol aan. Ovenschotels, Quiche, gewoon hollands prakkie, pizza, pasta's, goulash, couscous etc. etc. Alles behalve vis Want daar hou ik niet zo van; dat is maar 1x per maand ofzo (of kibbeling/lekkerbek/vissticks).
afwisseling lijkt mij het geheim, wij smullen van een stamppot of gewoon aardappelen, groente en vlees. Maar ook van een lekkere nasi, rijst of pastagerecht. En van maaltijdsalades.
Maar dat weekmenu komt dan zeker alsnog van conimex en knorr. Zijn zat andere dingen te vinden, curry's, bulgur, couscous, gevulde pasta, gerechten met brood etc edit, sorry las alleen het bovenste hahs
vergeet die kilo zout niet die op de aardappels zit! Hier ook zulke schoonouders, die hun hollandse prakkie heilig zijn, maar ze hebben iig niet zulk commentaar op ander eten zoals bij TS gebeurt.
I love de hollandsepot van mn schoonmoeder. Net een bord erwtensoep achter de kiezen! Die van jou klinken als: Wat een boer niet kent vret ie nie. Mijn schoonvader is ook zo. Als ie hier eet dan bak ik voor hem meestal een ei hahahaha. En ja.. dat doe ik met liefde en negeer de opmerkingen. Geef altijd alleen even aan dat ik het op prijs stel dat ze m'n dochter het goede voorbeeld geven Echt een andere generatie!
Ik stoof heel veel groenten effe op. Voor de rest is 't hier ongeveer half half. Want pasta en rijst zijn wel gigantisch veel calorieën tegenover gewone gekookte aardappelen. Hier dus een keer of 2 à 3 per week aardappelen, 1 à 2 keer pasta, 1 keer rijst en soms wraps, ebly, noedels, griekse pasta, pizza, ... Soms weken dat we 4 keer aardappelen eten, en soms weken dat er geen voorbij komen. Brood is bij ons echt geen warme maaltijd. Dat eten we 's middags al. Mijn ouders aten vroeger "gemengd", maar sinds hun kinderen het huis uit zijn en aangezien mijn vader geen rijst lust en pasta beu is, maakt mijn moeder terug veel meer aardappelen. Mijn partner is dan weer opgegroeid met bijna niks anders dan aardappelen. En zijn ouders eten nog altijd zo. Gelukkig woonde manlief al een aantal jaar alleen en was hij die aardappelen van zijn moeder ook al beu toen ik hem leerde kennen . Beide ouderparen weten dat we allebei kunnen koken en hebben geen commentaar. Zelfs als wij koken bij schoonouders bijvoorbeeld. Want ze lusten het wel, maar voor hun twee maken ze bijvoorbeeld geen pizza of spaghetti.
Met teveel groente moet ik overigens niet afkomen bij mijn schoonfamilie. Ze eten ongeveer een kwart van wat wij eten aan groenten. Al mogen horen van "Ja maar, wij zijn minder zot van groenten". Ik leg mij daarbij neer en voorzie gewoon minder als ik voor hen kook. Het merendeel lusten ze gelukkig wel, maar als ik bijvoorbeeld een kom sla op tafel zet, nemen zij genoegen met 1 lepel.
ik denk dat een flink deel van de mensen die denken dat ze gezond eten, half niet weten wat ze allemaal aan ongezonds binnen krijgen, Wij eten redelijk gevarieerd en redelijk,gezond. Weinig tot geen halffabrikaten ed, geen toegevoegd zout en geen sausjes ed Of je nou aardappels, pasta of rijst eet... mwoah dat maakt allemaal niet zo heel veel uit. Het hangt er meer vanaf wat je erbij eet en hoeveel. In sla zit meestal erg weinig nuttigs. Mijn schoonouders eten ondanks hun bejaarde status flink gevarieerd... jammer genoeg is mojn schoonmoeder een vrij waardeloze kok
Hier eigenlijk geen probleem, de schoonfamilie eet net zo gevarieerd als wij, en zelfs mijn oma vindt het wel interessant om andere dingen te eten bij bezoekjes, al eet ze zelf voornamelijk de traditionele pot. Het stiefbroertje van mijn man is de enige vreemde eend in de bijt - die lust bijna geen groenten en zijn vrouw is er ook niet zo van. Hoe die hun kinderen gezond opvoeden is me een raadsel.
leuk om te lezen Hier beide ook opgegroeid met vooral a/g/v. Bij mij thuis kwamen er van lieverlee wel meer "vreemde" dingen op tafel. Zelf heb ik een aardig vast schema met wat we wanneer eten. Merk vooral dat ik (eerlijk gezegt vooral manlief) daardoor beter boodschappen doen. Op maandag/dinsdag/donderdag a/g/v (en vaak sausje erbij) woensdag is pastadag, dan komt er vaak macaroni op tafel maar probeer die ook verschillend klaar te maken vrijdag is of ovenschotel of rijst en uitprobeerdag van nieuwe recepten zaterdag friet zondag iets makkelijks als friet/soep/pizza ed Als ik hier een week van afwijk raken mn mannen helemaal van dag af als mensen mee-eten probeer ik er rekening mee te houden met wat ze willen, maar als ze een paar dagen of langer blijven dan is het eten wat de pot schaft, als ze 1 of 2 dingen echt niet lusten maak ik dat niet maar ga niet apart koken. En zint het ze niet mogen ze het de volgende dag zelf doen en geef ik commentaar
Ik stoom overigens veel groentes(als we prakkie eten) En wok ook veel. Eet weinig uit zakjes of pakjes. En als ik sla eet zit er van alles en nog wat door heen (rauwe broccolli rauwe bloemkool gestoomde sperzieboontjes wortel tomaat komkommer radijs paprika gerookte makreel of kip )maar dat is dan echt als avond eten en niet voor erbij
dus de ene dag alles aangebrand, volgende dag alles half gaar, keertje wel goed, keertje aangebrand en halfgaar bij elkaar, te zout, te flauw...
Ohh ik heb trouwens een neef (24 jr) die eet alleen maar 6mnd potjes van olvarit. En als zn ouders het koken en het net zo fijn maken eet ie het niet haha Maar hij eet ook geen brood pap pizza of patat echt alleen maar die olvarit potjes haha
Aardappels worden ten onrechte verguisd. Voor de meeste Nederlanders zijn aardappelen een heel belangrijke bron van vitamine C. Als je vaak pasta en rijst eet, dan moet je dat wel compenseren door meer groente en fruit te eten of een suppelement in te nemen. Vergeet niet dan aardappel ook gewoon een groente is!
Mja ik zal dan misschien ook deels van de oude generatie zijn Vind het heerlijk, bak bijna alles in roomboter, maak mn eigen sausjes (ook met boter), in de stamppot gaat het spekvet... Pannekoeken bak ik in spekvet (zoals oma het deed ) Maar ik stoom mn groentes vaak wel, dus geen doodgekookte rommel hier. Als ik het kook in de pan trouwens ook niet. Behalve sperziebonen, die moeten lekker zacht zijn met een klontje boter en nootmuskaat erdoor. Aardappels, groente, vlees 3/4 x per week, en voor de rest maak ik ovenschotels, stoofpotjes, moussaka, nasi, pasta, wok, soep etc. Maar dan wel alles zelf Uit pakjes koken vind ik ook geen variatie (veel zout ook!)