Mijn UWV-frustraties

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Op maandag heb ik met het UWV gebeld ivm harde buiken, vermoeidheid en rugpijn. ik dacht bij mezelf: ik ben niet echt ziek, maar ik weet wel vrij zeker dat als ik 'gewoon' zou moeten werken, dat ik dit niet trek. Ik moet nu namelijk al veel in etappes doen.... Stoffen en stofzuigen, half uurtje zitten en daarna weer vrolijk verder met dweilen.

Afijn, er werd me dus aangeraden door het UWV om me ziek te melden. Ik heb toen nog gezegd: in principe ben ik niet ziek, want ik wil nog vanalles en probeer ook nog vanalles, maar hier thuis kán ik dat ook, omdat ik dat in mijn eigen ritme kan doen... Maar op het werk zou dit niet kunnen....

Gister kreeg ik dus een telefoontje:

UWV: ik hoorde dat u zich heeft ziekgemeld...
    Ik: nou ja, ziek gemeld... Ik ben niet ziek, maar ik heb veel last van harde buiken en ik heb rugklachten. Dit komt doordat ik 28,5 week zwanger ben. Hier thuis gaat het allemaal wel, maar als ik een keer wat zware dingen moet tillen of langere tijd moet staan krijg ik erge last van rugpijn. Dus ik ben bang dat ik hier tegenaan zal gaan lopen als ik aan het werk ga, en dat ik me dan alsnog binnen een paar dagen moet ziekmelden vanwege mijn zwangerschap.
    UWV: ok... Ik zie dat u in de daklozenopvang heeft gewerkt als groepsleider. Wat waren daar uw taken?
    Ik: ik verzorgde het eten voor de mensen, moest vaak zware karren trekken en ook regelmatig mensen ondersteunen die zelf niet goed meer konden lopen. Dus allemaal dingen die best wel zwaar zijn voor je rug. Daarom ben ik ook aan het solliciteren voor andere functies, want dit werk zie ik mezelf niet meer doen...
    UWV: Ok, en welke taken van het werk als groepsleider kunt u niet meer doen?
    Ik: nou, het trekken van zware karren, mensen van de grond oprapen, mensen ondersteunen tijdens het lopen... Maar nogmaals: ik zoek ook naar andere functies, alleen merk ik nu dat het allemaal te zwaar wordt.
    UWV: Ik ga u aanmelden bij de regionale UWV, het kan zijn dat de arts of de reïntegratie-coach u nog wil zien.... Probeer tot die tijd zoveel mogelijk aan uw herstel te werken. Beterschap!

En dan denk ik bij mezelf: grrrrrrrr!! Ten eerste: ik zeg 10 keer dat ik niet ziek ben, maar zwanger. En dat kindje wordt alleen maar zwaarder en zal dus zwaarder aan mijn rug gaan trekken, dus wat wil ze nou? Daarmaast ook meerdere keren benoemt dat ik niet meer als groepsbegeleider aan de slag wil, maar toch blijft ze daar maar over doorgaan.

Logisch dat het UWV niemand aan het werk krijgt als ze alleen maar gefocust zijn op je laatste werk-ervaring. ik merk dat ik er echt boos van begon te worden. De medewerkster was wel vriendelijk enzo, maar ik snap gewoon niet waarom ze zo aan 'zwangere vrouwen pesten' doen... Nog nooit een bedrijf tegengekomen dat zo star te werk gaat als het UWV... Vind het echt ongelofelijk!

:x

En nu krijg ik dus ook nog eens een brief dat ik elke dag de hele dag thuis moet blijven tot 18:00 uur!! :$ Nou, sorry hoor, maar op deze manier zou ik er haast wel écht ziek van worden :x Verdikkeme....

Ben ik nou zo opstandig of is dit gewoon echt superdeluxe stom?! :x

2. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    meis hier hetzelfde. Ik ben ook zwanger en ben gestopt met werken. Omdat mijn contract afliep had ik recht op een uitkering. Toen ik vanaf 12 weken al bekkenklachten kreeg heb ik gevraagd om thuiswerk. Maar hier wilde ze niet aan mee werken en de enige optie was ziekmelden.

Prima dus ik zit al sinds de 12 weken in de ziekte wet. Ben daar keurig op bezoek geweest bij de arbo arts en die het verhaal uitgelegd en die zei ook dat het oke was.

Overigens ben ik nooit de hele dag thuis gebleven hoor. Ze zoeken het maar uit. Ik moest mn kids naar school brengen, boodschappen doen. Ze denken dat ik niets te doen heb ofzo!

Heb gewoon een briefje op de voordeur gehangen "bij geen gehoor even bellen op *telefoonnr*"

Ik weet nog wel dat ik gebeld ben toen ik op het schoolplein van mijn dochter stond om haar op te halen. ze zei dat ik thuis hoor te blijven als ik ziek ben. Ik vroeg of ik dan mijn 4 jarige alleen naar school moet laten gaan en dat als ze er problemen mee hadden ik dat graag aan de arbo uit zou leggen.

Ik stond open voor heel veel soorten werk (zittend werk, thuis werk e.d.) Maar ze wilde niet mee werken. Dan is er bij mij ook een grens hoor.

Trek het je niet aan en leef lekker verder. Hang een briefje op de deur en doe rustig aan. Het gaat hier om je kindje.

Heb overigens niet stil gezeten (ben geen stil zitter haha) Heb in de tussentijd een opleiding gevolgd vanuit huis en meerdere cursussen zodat als ik zo meteen die kleine heb, ik weer 100% de arbeidsmarkt op kan.

3. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Uhm.. wat wil je dan ? Volgens mij bestaat er geen melding : "Harde buiken". Waarom belde je het UWV dan, wat wilde je zelf bereiken ?

4. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    @ Scarabee; wat TS wil was waarschijnlijk hetzelfde als wat ik toen wilde. Een tussenoplossing. Werk wat je nog wel kunt doen zodat je niet thuis moet zitten. Het UWV geeft je dan de oplossing om of 100% aan het werk te gaan of 0%.

Niet alle mensen met een uitkering vinden het heerlijk om thuis niets te doen.

5. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ah oke, bedankt voor je uitleg ! Ik snapte het al niet haha. Maar het is gewoon lastig met de banenmarkt tegenwoordig. Wel erg lullig dat ze dan verplicht thuis moet zitten!!

Misschien is vrijwilligerswerk dan een optie ?? Dan ben je tenminste nog lekker aan de slag en geen verplicht zware taken :)

Thuis niets doen is vreselijk trouwens! Lekker bewegen en naar buiten joh.. zonnetje, frisse lucht. Is ook goed voor de zwangerschap.

6. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Ik heb me opgegeven voor vrijwilligerswerk maar ze wilde me niet omdat ik niet betrouwbaar was. Ik kon me een dag heel goed voelen maar de andere dag kon ik me absoluut niet goed voelen en dat leek ze niet handig. Daarnaast had ik 2 kids die ik natuurlijk moest verzorgen en die in dat plaatje moesten passen. Toen vroegen ze of ik na de zwangerschap weer terug wilde bellen... :)

Frisse lucht mag dus ook niet van het UWV want als je ziek bent moet je de hele dag thuis blijven of op een andere locatie die je dan ook door moet geven (ziekenhuis of ouders).

Daarom heb ik gewoon een briefje opgehangen en ben ik mijn ding gaan doen.

7. Ja, precies.... Of in elk geval wat begrip dat je níet kan werken, maar wél bijvoorbeeld even naar buiten wilt voor een frisse neus....

Nu worden mensen die griep hebben en mensen die niet kunnen werken door rugpijn en harde buiken hetzelfde behandelt... Dat vind ik best wel lastig, dat er geen derde optie is voor mensen die niet echt ziek zijn in de letterlijke zin van het woord, maar die door andere redenen bepaalde werkzaamheden niet kunnen uitoefenen.

8. MB2

MB2 Actief lid

13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    Toen ik door de zwangerschap ziek thuis was mocht ik gewoon naar buiten. Als ik maar niks deed wat de klachten erger maakte. Ik kreeg ook die brief (denk dat het een standaard brief is), maar heb even gebeld. Toen was het geen probleem als ik even naar buiten ging voor een boodschapje ofzo.

9. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Pfff ! Ja ook dat nog. Zo ging dat ook met mijn vrijwilligerswerk idd.. Je moet ook maar net geluk hebben dat je iets vindt waarbij je zo'n beetje zelf kan kiezen wanneer je iets doet.

Snap niet dat er geen andere melding bestaat dan 'ziek melden'. Gewoon tijdelijk arbeidsongeschikt of verminderd geschikt of iets. Of een deal maken met werkgever dat je bepaalde taken doet. Mooi balen dit. Zou ook gewoon m'n ding gaan doen hoor, zeker als je zwanger bent, (en dus niet ziek) gewoon doen waar je zin in hebt.

Is er ook niet een vrijstelling aan te vragen van dit soort regels ? Vrijstelling van binnenblijfplicht ofzo ?

10. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Maar dat bespreek je toch eerst met je werkgever? Of er iets anders mogelijk is? Dan hoef je je niet ziek te melden of in ieder geval iets aan te geven aan het uwv? Dat is iets tussen jou en je baas.

Het uwv komt alleen in beeld bij een echte ziekmelding en die bepalen dan voor hoeveel % iemand 'ziek' is en passen daar een evt uitkering op aan.

11. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja precies. Kreeg hem 2 maanden geleden ook op de mat. Daarna na de 1e telefonische afspraak werd het tussen 10:00 en 15:00 bereikbaar te zijn. Afgelopen maandag de 2e telefonische controle gehad en is het helemaal goed. Ik spreek ze niet tot mijn verlof en ik blijf 100% ziek. Ik werk nu een uurtje per x. Als ik af en toe maar op mijn werk ben werd er gezegd.

12. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    het UWV is meestal je werkgever want je bent werkzoekend. Dus je hebt geen baan... Daarom een uitkering ;)

bij mijn vorige 2 zwangerschappen had ik een normale baan en daar was het geen probleem als ik een keer ziek was. Het kwam zelden voor en meestal vond ik wat werkzaamheden die ik dan toch kon doen of ik nam wat werk mee naar huis. Nooit problemen mee gehad tot ik bij het UWV terecht kwam. Daar was je OF ziek OF je kon werken, niet daartussen in.

13. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik zit in een andere situatie dan. Ik heb gewoon een ziektewet uitkering van hun. Ik heb gewoon een baan

14. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Oh oke, maar als je niet helemaal 100% ziek bent (zoals de griep die je gevloerd heeft ofzo:D) Dan kun je toch met je werkgever afspreken wat je nog WEL kunt? Pas als je niets meer kunt en thuis komt te zitten, dan kom je toch pas met het UWV in contact? Of heb ik dat nu verkeerd...

15. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    En tenminste.. het uwv bepaalt niet voor mij of ik wel of niet werk. Voor hun hoeft het niet maar in overleg met de arbo en mijn baas heb ik besloten af en toe een uurtje te gaan. Aangepast werk.
    Ligt er misschien ook aan ivm welke zwangerschapsgerelateerde klachten je ziekgemeld bent denk ik ook.

16. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Dat heb je goed

17. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    oke, ik heb dat gewoon in overleg met mijn werk zelf gedaan toen. Dan was het iets teveel en kreeg ik klachten. Moest dan even een paar daagjes bijkomen en ipv me ziek te melden overlegde ik met mijn werkgever wat nog mogelijk was zodat ze toch wat aan me hadden.:)

Ik weet uit ervaring dat als ik thuis ben, ik toch niet stil zit dus waarom me dan niet op mijn werk nuttig maken ipv thuis. Ik hoor in princiepe namelijk gewoon te werken.

Als ik me echt een dag of week ZIEK meld zo van "ik kom niet ik ben ziek" dan vind je me meer dood dan levend in mn bed en raad ik je aan niet aan de deur te komen (gezien de charmante staat van mijn hoofd dan:D)

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Daarom bestaat de term lopend patient. Bij zwanger/rug/gebroken arm (en werk doen met 2 armen) etc. Mag je gewoon je huis uit hoor. Juist beter.

19. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ziek wegens zwangerschap is anders. je wordt gelijk gemeld bij het uWv omdat zij je ziekte uren gaan betalen, daarom doen meeste werkgevers niet moeilijk als je ziek bent doro zwangerschap want je word dan betaald door het UWV. je werkgever heeft geen kosten aan je ziek zijn.
    dat houdt dus ook in dat je af en toe gebeld word (op afspraak) met hoe het gaat maar dat is meer formaliteit. het uwv zei tegen mij ook: zolang je met je werkgever afspraken maakt die goed voelen is het voor ons prima"

20. Ik heb net gebeld en ik mag inderdaad gelukkig ook nog wel de deur uit voor een boodschapje, maar ik moet wel zoveel mogelijk bereikbaar blijven....

Morgen heb ik bijvoorbeeld zwangerschapsyoga. Daar ga ik dus gewoon wel heen, want dat is juist bevorderend voor mijn rugpijn en om te ontspannen...

Deel Deze Pagina