Thanks. Maar ik blijf er wel bij dat het handig zou zijn als er meerdere protocollen zouden zijn: protocol 'ziekmelding' en inderdaad zoiets als 'lopend patient'. Want nu voel ik me, ondanks de toestemming, toch wel heel erg bezwaard om ergens heen te gaan. Zal mijn calvinistische opvoeding wel zijn
Ik voelde mij in het begin ook bezwaard, maar ze zeggen niet voor niks dat het mag Zat zelf thuis door rugklachten, kon mijn werk daardoor niet doen en werkgever had geen vervangend werk. Gewoon lekker naar buiten en rustig aan doen. Mij werd door het UWV duidelijk gezegd dat dat ook belangrijk was. Alleen maar binnen zitten is ook niet goed voor je. En zolang je niks doet waarvan je klachten erger worden is het echt geen probleem. Neem tenminste aan dat je niet van plan bent te gaan bungeejumpen
Neuh, was ik niet van plan, inderdaad... Ik ben ook grotendeels wel thuis, maar gewoon het gevoel dat je niet weg mag... Dan is het toch opeens heel anders
Dat precies had ik ook! Het gevoel dat je 'opgesloten' zit. Gelukkig is het opgelost en mag je lekker naar buiten!
Nou ik was gisteravond met mijn man gaan wandelen een stukje en daarna had ik wel meer last van mijn rug dan ervoor Maar ze zeggen wel dat het beter is, want van zitten de hele dag word je alleen maar stijf...
@Bolkje ik stuurde je net een PB, maar heb hier al het antwoord op mijn vraag. Vervelend dat je zoveel last hebt van harde buiken, rugpijn en het UWV. sterkte!
De weg die je bewandelt is toch niet de juiste denk ik? Je moet met je werkgever bespreken wat je wel en niet kan. Pas als dat allemaal niet meer gaat dan ga je in de ziektewet. Ik kan me voorstellen dat een UWV medewerker ook zoiets heeft van oké u bent niet ziek maar u meld zich wel ziek? Bij m'n oudste had ik trouwens ernstige klachten en ben toen gedeeltelijk in de ziektewet gegaan. Moest wel 2 dagen nog op komen dagen. Dat zijn dingen die je met je werkgever moet bespreken.
Sorry, blijkbaar was ik niet duidelijk in mijn openingspost, zal het zo ff aanpassen. Ik ben momenteel werkeloos en had dus een WW-uitkering. Kan mijn openingspost niet wijzigen... Maar wat ik dus bedoelde: ik kan nu wel gaan solliciteren, maar als ik word aangenomen dan val ik binnen een paar uur al uit in mijn werk, omdat ik niet zwaar kan tillen, niet te lang kan staan en lopen etc.
Dat staat al in mijn openingspost, toch?! Maargoed, ik kan het nog wel even extra toelichten: ik heb dus last van rugpijn, hartkloppingen en harde buiken. Die rugpijn is puur lichamelijk, maar die hartkloppingen + harde buiken komt door stress. O.a de stress over het solliciteren, elke keer weer uitgenodigd worden bij uitzendbureaus en dan voor niks gaan omdat je zwanger bent, moeten liegen over de zwangerschap, etc.... Dat grijpt mij helaas meer aan dan de gemiddelde vrouw. (Uiteraard is dit niet de enige reden voor die stress, maar het speelt wel mee) Nu heb ik afgelopen weekend ook nog eens bloed verloren en dat vind ik genoeg redenen bij elkaar om me nu toch ziek te melden en me voor de volle 100% te gaan richten op mijn herstel en ontspanning.
Hey! Maak het jezelf niet te moeilijk. Je bent nu ziekgemeld en hebt daardoor even geen sollicitatieplicht. Mooi tijd om even bij te komen en de stress weg te laten ebben. En aangezien bedrust niet verplicht is, kun je er best op uit. Geef in ieder geval je mobiele nummer op zodat je toch altijd bereikbaar bent, dat is het belangrijkste. Ik heb me de vorige keer met 20 weken ziekgemeld in een ww situatie en nooit een huisbezoek gehad. Ik deed wel gewoon boodschapjes of ging bij vrienden op bezoek en was dus altijd mobiel bereikbaar. Gewoon doen waar je toe in staat bent en voel je niet schuldig. Oh en ik was ook nig eens blij verrast toen ik 100% overgemaakt kreeg ipv 70%. Heb toen wel drie keer gebeld en gevraagd of dit wel klopte. Was bang dat ik terug moest betalen... 'Nee, mevrouw dat is echt de wet als u ziek bent ten gevolge van zwangerschap'
Nou, ik heb mij nooit gepest gevoeld door hey UWV toen ik mij ziekmeldde vanwege klachten gerelateerd aan de zwangerschap, want dat was het. Ik vertelde wat ik voor werk deed, wat mijn klachten waren, en waarom ik daardoor dus niet kon werken. Misschien kan je het op die manier brengen de volgende keer.
A. Je wordt nergens aangenomen voor je bevallingsverlof. B. je hebt een soort wacht termijn van 13 weken. In jouw geval ga je 6 weken van tevoren in de bevallingsverlof. Dus of je je nou ziek gaat melden of niet, het maakt allemaal niets uit Je WW gaat er niet van opschuiven als dat je bedoeling is. (wat heel oneerlijk is want een eerlijke kans op de arbeidsmarkt heb je niet..) C. tegen de tijd dat je klaar bent met je verlof moet je op alles solliciteren, van MacDonalds kassa tot bloembinder. Kleine kans dat je in de ziektewet mag blijven. D. Zelfs dan krijg je nog geen baan Zegt zij die in dezelfde situatie zat. Zodra de werkgever het woord zwanger hoort vallen sta je zo weer buiten de deur
Puntje B was ook niet mijn bedoeling. Toen ik in maart te horen kreeg dat mijn contract niet werd verlengd en er twee weken later achterkwam dat ik zwanger was, raadde mijn tante me aan om me direct ziek te melden wegens zwangerschapsgerelateerde klachten, zodat ik 1. meer geld kreeg 2. na de bevalling nog recht had op een langere periode WW. Ik heb haar toen heel duidelijk laten weten dat dit niet mijn stijl is. Ik heb altijd gezegd dat ik er een hekel aan heb als mensen misbruik maken van een uitkering en dan ga ik dat vervolgens niet zelf wel doen omdat het me beter uitkomt. Als dat het geval zou zijn geweest, dan had ik me al zo'n 4 maanden geleden ziek moeten melden