Mijn UWV-frustraties

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier dan geen ziekmelding oid.

Maar ik heb sinds 5aug. Verlof en mijn ww zou dan stop gezet worden.
    Idd verlof netjes in gegaan maar ze hebben mn ww dus nog niet stop gezet dat waren ze vergeten haha.

Wat ik me wel afvraag ik dacht altijd dat als je je ziekmeldde bij het uwv als je in de ww zat de ziekmelding pas na 13 weken in gaat en je al die tijd toch sollicitatie plicht hebt..

2. Hoe ik het heb begrepen is dat je geen sollicitatieverplichting hebt, maar dat de eerste 13 weken in de ziektewet wel worden afgetrokken van je WW. Dus blijft de einddatum van mijn WW gewoon gelijk, ook al heb ik 6 weken ZW gehad ipv WW

3. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Ik zit ook ziek thuis na een longembolie maar heb nooit thuis hoeven blijven hoor.

Ik heb ook ziek thuis gezeten toen ik zwanger was en mocht toen ook gewoon naar buiten. Moest wel altijd bereikbaar zijn en dat was ik ook via mijn mobiel.

4. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hier ook vanuit de ww in de ziektewet gegaan en nu met verlof.

Wel had ik nog gewoon een sollicitatieplicht. Daar heb ik met mijn werkcoach over gebeld: ik was namelijk wel in staat om te solliciteren, maar niet in staat om verder te gaan met een uitnodiging. Beetje onzinnig dus, vandaar dat ik ontheffing heb gekregen. Normaal gesproken moet je ook tijdens een ziekmelding gewoon blijven solliciteren.

Edit: ik heb verder trouwens ook weinig controle gehad. Ik kreeg een brief met datum en tijd waarop ze zouden bellen, zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens een paar weken later nogmaals telefonisch contact gehad (ook een aankondiging van gehad) en dat was het.

5. Ik word hier echt depressief van, als dit in mijn geval ook zo is. Daar is in elk geval niks over gezegd en staat ook niks over in de brief die ik vandaag heb ontvangen.

Hoe nutteloos willen ze het maken, dat je zelfs als je niet in staat bent om te werken door moet gaan met solliciteren?! :$

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt tegenwoordig; maar iedereen met de UWV-frustratie: sterkte ermee!!! Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat ze erg vervelend kunnen zijn en soms erg verwarrend.

"Good luck", is misschien wel het juiste om te zeggen :D

7. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Dat denk ik ook hier heeft het UWV gewoon nog niets mee te maken. Pas als je je ziek gaat melden kom je in contact met het UWV..

Zelf mocht ik vanaf week 11 van mijn bedrijfsarts niet meer werken door mijn zwangerschap en dat vond het UWV prima. Zou me nog een keer 4 maanden later opbellen en voor derest kon ik doen en laten wat ik wilde. ..Nou kon ik amper wat dus hihi dat hield in dat ik thuis wat rondkeutelde...

Mijn man werkt bij het UWV als reintergratie coach en die zegt ook dat zij in de situatie van TS nog niet in beeld komen.

8. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik ook. Ik was er niet tot toe in staat hoor..maar ik mocht wel weg.

9. Overigens werd net aan de telefoon gezegd dat mijn WW per direct is beëindigd en dat ze binnen 4 weken gaan beoordelen of ik ZW ga krijgen of niet.... Ik snap er de ballen niet meer van... ;)

10. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ik heb ook een aantal keren met hen gebeld om voor mij het plaatje duidelijk te krijgen, ik snapte er in eerste instantie namelijk ook niets van. Wat ook niet echt helpt zijn de verschillende medewerkers die allemaal iets anders zeggen...

Zou er voor de zekerheid nog wel achteraan bellen dus.

Over het naar buiten gaan: ik kan me zo niet meer herinneren dat dit in de brief stond, iig tot 18.00 uur bereikbaar zijn. Daarnaast werd me echter gezegd dat ik er alles aan moest doen om weer aan het werk te kunnen. Helaas lagen mijn bekken en omstreken al zo in de kreukels dat al snel duidelijk was dat dat er niet meer in zat (ik werkte wel gedeeltelijk nog namelijk en kreeg als aanvulling ww). Wél ging ik naar een oefentherapeute en bleef ik zoveel mogelijk doen wat ik wel kon om maar in beweging te blijven. Zolang ik met de hond nog een blokje om kon, deed ik dat, lijkt me alleen maar goed. Dat is ook te verklaren toch mochten ze je wel controleren? Zou het met dat binnen blijven dus niet zo nauw nemen.

11. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Als je in de ww zit, en je wordt ziek, dan gaat je ww uitkering in de eerste 13 weken van je ziekte gewoon door, en blijf je een sollicitaiteplicht houden (mits je dat kan. Zo niet kan je ontheffing krijgen) Na 13 weken ziekte ga je over naar de zw.
    Echter, als je in de ww ziek wordt i.v.m. je zwangerschap (zwangerschaps gerelateerde klachten) dan stopt je ww direct, en ga je direct over naar de zw. In dit geval heb je dus ook geen sollicitaiteplicht.

12. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0

Ja, duidelijk zijn ze idd niet met al hun standaardbriefjes. Ik zat daar toen ook over in de stress en weet niet meer precies hoe het zat. Heb heel veel met ze gebeld om zeker te weten hoe de dingen in elkaar steken.

@sollicitatieplicht; ik zat ook thuis ivm mijn bekken, maar heb toch echt niet hoeven solliciteren. Heb het even opgezocht en vond dit op de site van uwv:

Moet ik ook solliciteren als ik ziek ben?

Ook als u ziek wordt, verwachten wij dat u er alles aan doet om zo snel mogelijk weer aan werk te komen. De eerste 13 weken dat u ziek bent, heeft u nog recht op WW. U moet dus binnen uw mogelijkheden blijven solliciteren. En gemaakte afspraken over het volgen van een opleiding of cursus nakomen. Wij blijven beoordelen of u voldoet aan uw verplichtingen. Natuurlijk houden we hierbij rekening met uw beperkingen door ziekte.

Maar....dit geldt dus niet als je ziek ben ten gevolge van zwangerschap. Daar gelden gewoon andere regels voor:

WW-uitkering en ziek voor of na de zwangerschapsuitkering
    Wordt u ziek, direct voor uw zwangerschapsuitkering ingaat? Dan ontvangt u niet direct een Ziektewet-uitkering. De eerste 13 weken betalen we namelijk uw WW door. Als u ziek bent geworden door de zwangerschap krijgt u wél direct een Ziektewet-uitkering.

Waarschijnlijk kom je dus direct in de ziektewet en wordt de ww (inclusief sollicitatieplicht) niet nog 13 weken doorgezet. ik zou dus heel goed nagaan of je nu ziekgemeld bent ten gevolge van zwangerschap. Maar ik denk wel dat ze het zo opgepakt hebben.

13. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Loes1980 heeft het een stuk korter omschreven dus... :)

14. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Dat was bij mij anders hoor, meen ook dat de weken hier niet bleven staan. Moest iig wel ontheffing aanvragen, ondanks ziek door zwangerschap.

Edit: vreemd hoor, die verschillende info, lees nu net jouw stukje e82. Voor de zekerheid nog checken Bolkje?

15. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Hahaha, vond het wel leuk, hebben we geloof ik zowat tegelijk hetzelfde bericht gestuurd maar dan anders verwoord.
    Ja, ik werk bij uwv als klantadviseur, dus heb leren uitleggen zo eenvoudig mogelijk. Als je het van de echte site/wetten moet hebben, is het heel wat uitgebreider ;)

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is altijd, normaal gesproken gaat dat per brief als je werkgever je aanmeld bij het UWV. Ze willen wel zeker weten dat je ze niet voor het lapje zit te houden met een nepzwangerschap... ;) Je WW uitkering word gestopt en dat word omgezet in een ziektewet uitkering. De uitkeringsinstantie is nu je werkgever, zeg maar.

Overigens: Over dat al dan niet ziek zijn volgens het UWV: Ik heb een paar jaar geleden MRSA gehad. Ik werkte in een verzorgingshuis en had het gekregen van een bewoner. Een hele heisa geweest, want mijn werkgever wilde mij niet ziek uit dienst melden (ik had mijn contract opgezegd om elders te gaan werken en kwam er een week later achter dat ik MRSA had, toen was ik al aangenomen bij een ander verzorgingshuis), want ik was niet "ziek". Ik was er ook niet letterlijk ziek van, sterker nog, ik voelde me prima. Maar ik kon op dat moment dus niet werken door het besmettingsgevaar. Ik heb gebeld met het UWV en die waren het volledig met mij eens. Ik heb mezelf dus bij het UWV ziek moeten melden, terwijl ik dat niet letterlijk was. Hun vonden dat ik gewoon recht had op een uitkering. Ik had prima vervangend werk kunnen doen, en dat heb ik ook gevraagd, maar dat mijn werkgever daar vervolgens geen moeite doet, is niet hun probleem, zogezegd. Gelukkig is het allemaal goedgekomen en heb ik dat jaar dus 6 weken extra vrij gehad. ;)

17. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ja hahaha. Ik ben altijd lang van stof, daarom viel 't me op.

Ontopic: wil nog even toevoegen dat wanneer je in de ziektewet terecht komt je ww wel opgeschort wordt. Ik had totaal recht op 10 maanden ww en daaarvan heb ik uiteindelijk 6 maanden gebruikt maar uitgesmeerd over ruim anderhalf jaar omdat ik ook in de ziektewet en WAZO heb gezeten.

18. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Is dit topic voor mij dus ook nog leerzaam, geeft wat meer lucht dadelijk, was me echt niet bekend. :)

19. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ja extra lucht is ook fijn, zeker in deze tijd.

20. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Idd logisch, als je ww stopt om in de zw te gaan dan hou je je restant ww tegoed. Dus zodra je weer beter bent, vraag je de herleving van je ww aan en kan je verder opnemen wat je nog over had.
    Bijvoorbeeld, je zou recht hebben op 10 maanden ww, na 6 maanden ga je in de zw, dus hou je nog 4 maanden ww over die je weer gebruik van kunt maken zodra je weer beter bent.

Is niet zo moeilijk, soms gewoon logisch nadenken en dan valt het vaak allemaal nog mee (let op: dit is goed bedoeld)

Deel Deze Pagina