Mijn UWV-frustraties

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

;) Valt alleen niet mee als medewerkers van het UWV allemaal verschillende info vertellen, dat is het probleem net van het UWV.

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ja, deze probleem is mij ook bekend en vind ik ook heel vervelend.

3. Toch kreeg ik gister zelfs hier op het forum van het uwv webcare team andere informatie.... Namelijk dat de eerste 13 weken in de zw van je ww afgaan... Gelden daar dan ook weer andere regels voor als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent?? :(

4. Lijkt me ook best lastig, met zoveel uitzonderingssituaties waarin het dan net weer even anders dan anders zit...

5. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Uiteindelijk is het ook niet zo moeilijk. Maar vond het ook een hele klus om de juiste informatie boven water te krijgen toen ik in deze situatie zat.

Het gaat dan idd om een 'herleving' van de ww.

6. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ik denk dat hier het verschil zit in ziekgemeld zijn en in de ziektewet zitten. Als je ziekgemeld bent kom je niet automatisch in de ziektewet terecht. Je ww loopt eerst 13 weken door en ben je daarna nog ziek, dan kom je pas in de ziektewet terecht.

Ben je echter ziek n.a.v. je zwangerschap, dan kom je direct in de ziektewet.

In de ziektewet heb je geen sollicitatieplicht en wordt je ww opgeschort.

7. Ok.... In mijn geval werd gezegd dat ze de WW hebben stopgezet en dat ik over 4 weken zo'n beetje ZW krijg.... Dus dat betekent dan, als ik het goed begrijp tenminste, dat het is opgeschort?

8. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik heb je bericht net gelezen en dit is zo'n typisch geval van verschillende meningen van klantadviseurs. Idd heel vervelend.
    Ik ben het niet eens met het uwv webcam antwoord en heb dus een bericht hierover gestuurd. Ben benieuwd wat ze zeggen.
    wordt vervolgt ;)

9. thnks loes en E1982. Hier wist ik dus niks vanaf... ;)

10. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ja, als je een ziektewet-uitkering ontvangt, wordt je ww als het ware stilgezet. Na je zwangerschaps- en bevallingsverlof kun je dan een herleving van de ww aanvragen. Tenzij je ziek bent natuurlijk, dan meldt je je ziek. en hier gelden dan weer dezelfde regels als tijdens je zwangerschap. Zie link :)

Het is een aardig oerwoud van regeltjes etc.

11. Een flink oerwoud, ja! En ik heb nog wel maatschappelijk werk gestudeerd, dus ik dacht toch wel redelijk op de hoogte te zijn... :$

12. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Gelukkig zijn er meer mensen die reeds de mysterieuze paden van het UVW hebben bewandeld... :D

13. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Heb ik niet hoeven doen hoor, ben ziek uit dienst gegaan toen ik zwanger was. Dat was al aan het begin van mijn zwangerschap maar heb nooit geen problemen gehad. Mocht gewoon de deur uit en heb ook nooit hoeven solliciteren. Ze deden echt niet moeilijk! Nu is dat natuurlijk wel 4 jaar geleden inmiddels en zijn ze strenger geworden. Dat merk ik nu ook wel hoor, maar als iets echt niet gaat dan gaat het niet en hoef je er ook niet bang voor te zijn hoor.

14. suusje1982

suusje1982 Actief lid

7 aug 2013
    363
    0
    0
    Ik heb geleerd omdat gewoon goed en duidelijk je verhaal uit te leggen, eerlijk zijn in je situatie. Dan zoeken zij alles wel voor je uit, heb echt nog nooit geen problemen gehad (en zit toch al wel 7 jaar af en aan in de ziektewet/ww) Zelfs begin dit jaar toen het ontzettend ingewikkeld in elkaar zat. Even een brief sturen met de uitleg hoe mijn situatie was en kreeg even later te horen hoe en waar ik recht op heb.

15. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nopes die 13 weken is altijd.

16. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik moest ook tijdens de ziektewet blijven solliciteren en na uitleg bij mijn werkcoach hebben ze dit stop gezet. Is een standaard procedure. De Arboarts van het UWV heeft bepaald dat ik in de ziektewet blijf tot mijn verlof en na mijn verlof zal ik me opnieuw ziek moeten melden als ik nog niet in staat ben om te werken. Hoef daar niets voor te doen, op het moment dat mijn verlof ingaat (een week terug toevallig ben nu 35 weken) dan ben ik automatisch beter gemeld. Ik ontvang nu 100% van mijn laatst verdiende loon in mijn verlof en na mijn verlof zit ik automatisch weer in de WW.

De tijd dat ik in de ziektewet zat is afgetrokken van mijn WW.

Het is allemaal heel scheef bij het UWV tot je met een werkelijk persoon aan een tafel zit en je situatie uitlegt, dan kan er wel ineens per situatie iets aan gedaan worden.

Sterkte verder en je komt er wel uit. Je zal ws. nog langs de arbo arts moeten en daarna kun je aan je werk-coach je situatie uitleggen en die kan dan je sollicitatieplicht stop zetten.

17. mamadk

mamadk Actief lid

29 jul 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Na je verlof weer automatisch in de ww? Ik kreeg van de week te horen dat je dat weer moest aanvragen.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Om nog even terug te komen op het hele "percentage ziekzijn verhaal".... wanneer jij gewoon een werkgever hebt, ga je in overleg om te bekijken wat je nog wel kunt doen en voor hoeveel %. Voor het resterende deel wordt dan ziekgemeld.

Zit je in de WW, en wordt je deels ziek, dan wordt je alsnog voor 100% ziekgemeld. Wettelijk gezien kan je nl niet twee uitkeringen ontvangen van het UWV mbt WW en ZW. Daarom is TS ook voor 100% ziekgemeld nu, ondanks dat ze misschien wel voor 75% zou kunnen werken.

19. OMFG, nu breekt mijn klomp! Ik krijg dus net een brief:

Op dit moment opvangt u van ons een ww-uitkering. U heeft ons laten weten dat u op 12 augustus 2013 met zwangerschaps- en bevallingsverlof gaat.

:x Waar zijn die lui mee bezig?? Ik krijg gister nog een brief dat ik me heb ziekgemeld en nu is het opeens zwangerschapsverlof geworden, terwijl ik maar 10 keer heb gezegd dat ik 4 november ben uitgerekend?! :x

Deel Deze Pagina