Mijn vader heeft geen uitvaartverzekering.

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 20 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Dat denk ik niet, jij hebt immers geen band met hem.
    Wij wonen in België en zijn niet getrouwd maar hebben bij de notaris een document laten opmaken dat als mijn vriend sterft alles van hem verdeeld wordt over zijn 3 kinderen (2 bij zijn ex, en onze dochter) om er zeker van te zijn dat wanneer ze nog minderjarig zijn ex niet opeens een deel kan opeisen hebben we schoonvader aangeduid als beheerder. Als hij er niet meer is dan schoonzus. En dan pas komt zijn ex. Wij huren nu voorlopig ook maar, bij kopen zou de helft in mijn bezit blijven. Maat dus ook om te voorkomen dat ze dan opeens 2/3 van de helft gaat opeisen en ik dus spullen van mijn vriend moet verkopen voor het geld. (auto, scooter etc)

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit ben ik niet met je eens. Wij hebben het bij mijn moeder gehad in oktober en ze bleek prima verzekerd. Ligt er dus aan welke verzekering je hebt afgesloten.

Geld sparen om je uitvaart te betalen wordt steeds lastiger. We gaan er echt naartoe dat spaargeld eerst opgegeten moet worden of de kosten voor verzorgingshuis hoge liggen bij vermogen. Het is straks echt niet gezegd dat dat geld dan ook echt nog op de rekening staat.

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Verantwoordelijkheid begrafenis als er geen geld is - Uitvaart .nl

Hier wordt het antwoord gegeven. Als de gemeente de uitvaart regelt omdat niemand anders het doet mogen ze het bedrag verhalen op kinderen of de geregistreerde partner of vrouw/man.
    Je kan wel afzien van de erfenis en ook van de schulden.
    Hij/zij verdwijnt dan wel in een anoniem graf en wordt na (ik meen 10 jaar) opgegraven en dat wat er van over blijft wordt gecremeerd of in een anonieme grafheuvel herbegraven.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Of ze worden gelijk gecremeerd, aangezien dat goedkoper is.

5. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Best interessant nu ik er zo wat meer over lees. In de link van Anna lees ik dat ex echtgenoten niet (meer) aansprakelijk gehouden kunnen worden voor de kosten. Maar goed, onze kinderen zijn wel eerste erfgenamen van hun vader. Stel ik heb spaarrekeningen die op naam van de kinderen zelf staan, wordt dat gezien als hun vermogen? Of wordt er sowieso niks bij de kinderen gehaald zolang ze minderjarig zijn?
    En kan ik namens mijn kinderen de erfenis verwerpen?

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat het echt zo simpel niet is. Het zijn je ouders en je wil op zijn minst op een waardig afscheid kunnen nakijken. Als je het zo sober regelt geldt dat ook voor jullie. Dus zelf geen afscheid kunnen nemen enz.

Wij wisten van mijn moeder ook niet voor hoeveel ze verzekerd was.
    Op de avond dat we haar vonden en de ambulance en politie weg waren zaten we daar.... Temidden van haar spullen en papieren maar moesten direct gaan handelen. Ophalen van haar lichaam, begrafenis regelen enz.
    Gelukkig gaf mijn vader direct aan dat hij de kosten voor de begrafenis op zich wilde nemen als het niet goed geregeld was. Mijn ouders waren al jaren gescheiden maar hij vond het voor mij en mijn broers belangrijk dat dingen niet tegen ons gevoel gingen.

Een afscheid/uitvaart doe je maar 1x, voor je eigen verwerking en dat van kleinkinderen is het heel belangrijk hier zorgvuldig mee om te gaan.

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Je kunt als kinderen de erfenis verwerpen, dan krijg je echt letterlijk niets. Ook het huisraad etc doe je dan afstand van. Maar of dat ook zo is bij minderjarige kinderen? Geen idee eigenlijk.

TS: ik geloof echt dat ik liever die 25.- per maand betaalde voor mijn vader, dan dat ik moest gaan sparen voor de uitvaart. Misschien de kosten delen met broers/zussen als je die hebt?

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Misschien sta ik er wel anders in. Ik neem nooit geen afscheid van een overledene. Ik vind dode mensen eng en ik neem dan afscheid in mijn gedachte. Mijn grootouders zijn vorig jaar overleden. Maar ik ben niet geweest om afscheid te nemen natuurlijk wel bij leven in het ziekenhuis. Maar niet toen ze overleden waren. Ik hoef niet zo nodig afscheid te nemen van een persoon die het toch niet mee krijgt

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Uitvaartverzorger is niet verplicht. Wellichtbespaar je kosten door nu alvast veel uit te zoeken kwa kosten, wat wil hij, hoe ga je dit betalen.

Kist kost 400 euro min. Echter zijn er timmermannen die het ook kunnen maken voor minder. Daar is echt een markt in. Ook mag een gewaad. Volgens de Nederlandse wet moet het lichaam wel bedekt zijn.

10. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit was ik ook aan het denken. Misschien samen met je zussen een uitvaartverzekering afsluiten......dat schilt aan het einde van de rit een hele hoop geld, lijkt mij.

Maar jeetje wat een situatie. Erg vermoeiend en zeker te begrijpen dat je er een beetje klaar mee bent.
    Hoe staan je zussen erin?

11. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik heb geen uitvaart verzekering, mijn grootouders en mijn ouders ook niet.
    Toch hebben we mijn grootouders een mooi afscheid kunnen geven.
    Deels betaald door hun eigen geld, deels familie.

Er is altijd wel een weg hoor. Ze gaan je vader niet cremeren als jullie dat niet willen.

12. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Wel als hij door de "armen" gecremeerd wordt. Dan hebben ze niks te willen aangezien dit goedkoper is voor de gemeente, dan betalen ze ook geen grafrechten enz.

13. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Maar goed voor dat ik toch betaal of een verzekering neem voor mijn vader/moeder omdat zij liever hun geld ergens anders aan uit geven, nou daar pas ik voor.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien toch maar eens vragen dan toch

15. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Klopt, maar dat wordt in overleg gedaan hoor. Als je geen verzekering hebt wordt het lichaam niet opeens meegenomen en zonder jouw weten begraven of gecremeerd.

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ik lees hier een hoop verkeerde zaken. Vast staat dat de vader van TO geen uitvaartverzekering heeft, en geen spaargeld. En TO misschien heeft hij ook wel andere schulden? Of schulden waar jullie (nog) geen weet van hebben?

Een crematie kost gemiddeld 5000. Een normale begrafenis tussen de 8000 en 10.000. En dat is op dit moment... Mensen vergeten wat erbij komt kijken. Het is niet even lichaam in een zak doen en wegbrengen. Een overledenen moet worden opgehaald met een speciale lijkwagen (vanzelfsprekend mag je dat niet zelf vervoeren). Heeft een kist of zak nodig, aangifte bij de gemeente, verzorgen of klaarmaken van het lichaam, administratiekosten, crematie of begrafeniskosten, eventueel opbaring (of in ieder geval bewaren in een koelcel etc. Dan heb je het nog niet eens over een echt afscheid met dienst.

Een verzekering is niet nodig als de overledenen zelf geld heeft. Of als zijn erfgenamen (partner en daarna de kinderen) het willen en kunnen betalen. Daar is hier geen sprake van.

Iemand moet opdracht geven voor de crematie of begrafenis. Die persoon is dus ook volledig aansprakelijk voor de gehele kosten! Pas dus op aangezien andere erfgenamen de erfenis kunnen weigeren. En je de kosten ook niet meer op familie kunt verhalen. Dan kan jij dus mooi alleen voor de kosten opdraaien. Als er niemand opdracht geeft dan zal de gemeente de crematie regelen. OP de meeste simpele en goedkoopste manier (dus altijd een crematie). En er mag dan ook geen familie bijzijn. Familie heeft er verder ook niets meer over te zeggen aangezien het buiten hun om gaat.

Verder zou ik TO nog willen waarschuwen om navraag te doen over het weigeren (verwerpen) van de erfenis. Je schrijft dat jouw vader onverstandige keuzes heeft gemaakt in zijn leven. Dan zou het verstandig zijn om te besluiten zijn erfenis te weigeren. Aangezien een erfenis ook schulden kan bevatten. Neem hierover contact op (voor zijn overlijden zodat jij goed geïnformeerd bent) met een notaris of het juridisch loket.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Dit is wellicht nog een optie.
    http://www.lichaamsdonatie.info

Maar dit moet geregeld zijn, terwijl de persoon nog leeft. Weet niet of er nog er nog vraag naar is.
    Let wel, de overledende wordt zeer snel opgehaald.

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Dat er geen familie bij mag zijn bij een crematie, betaald door de gemeente, wil niet zeggen dat er ook geen familie bij mag zijn. Die mag er gewoon bij zijn, ook bij het sluiten van de kist.

19. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Dat mag wel hoor! Er zijn gemeenten die er nog speciale regelgeving voor hebben in de Algemene Plaatselijke verordeningen (bijvoorbeeld dat het niet aanstootgevend mag zijn, bijvoorbeeld dat de kist niet uit mag steken uit een achterbak of dat het lichaam bedekt moet zijn), maar in de meeste gevallen mag je zelf kiezen hoe je een overledene vervoert. Dus het mag ook in een bakfiets, roeiboot, aanhangwagen etc. Het klinkt wat luguber, maar het mag zelfs zonder kist in de achterbak van een auto, als er maar een overlijdensverklaring overlegd kan worden. Een uitvaart zelf regelen - Uitvaart .nl

20. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Mijn vader had ook geen verzekerd dus heb ik hem bij mij en mijn dochter erbij gezet. Kan toch ook ? Paar euro in de maand maar wel een waardig afscheid mocht hij te komen overlijden

Deel Deze Pagina