Dat zou kunnen maar als iemand bewust geen verzekering neemt om zijn geld anders uit te geven dan zou ik dat echt niet doen.
Enige 'manier' om niet zelf met kosten te komen, heeft mijn schoonmam uitgezocht en toegepast. Geen idee of die al genoemd is. Doordat ze kanker had, geen werk kunnen doen en dus te weinig inkomen om te sparen. En ook geen verzekering. Wij zouden sowieso de kosten als kinderen moeten gaan betalen en aangezien ze dat niet wilde heeft ze zichzelf aan de wetenschap geschonken. Al is dat een hele pittige stap voor nabestaanden. Situatie bij ons was: 23 uur overleden en de volgende dag om 11 uur werd ze al opgehaald. Geen afscheid verder omdat ze dat niet wilde ivm kosten en verder zie je er niets meer van. Overigens wel blij dat wij die kostenpost niet kregen. Maar zoals ik al zei. Een pittig 'afscheid' wat je hem misschien ook niet gunt. Bij ons had schoonmam dat zelf zo besloten voor ons.
In onze familie heeft niemand een overlijdensverzekering. Inmiddel hebben we helaas zusje, sm, sv en nichtje al moeten begraven, maar dat kostte zeker geen 7000 euro! Je kunt heel veel kosten besparen, zonder dat het meteen een karige begrafenis wordt, door veel zelf te doen/ regelen. De duurste begrafenis was die van mijn zusje, maar daar waren dan ook zo'n 500 mensen aanwezig. We waren ongeveer 4500 euro kwijt ( we hebben haar zelf verzorgd, thuis opgebaard, met eigen vervoer naar de kerk en begraafplaats gereden en haar zelf gedragen, kaarten in eigen beheer gehouden, enz) De begrafenis van mijn nichtje(baby) kostte nog geen 1000 euro. We hebben allemaal voldoende spaargeld om deze kosten zelf te betalen, dus een verplichting om een uitvaartverzekering te nemen: no way! Ik het geval van ts denk ik dat het de goedkoopste oplossing is om alsnog een uitvaartverzekering (evt op eigen kosten) te nemen, aangezien er geen spaargeld of waardevol bezit is.
Je kan echt een hele hoop meer zelf doen dan wat hier staat. Wij hebben bij opa en oma's er altijd voor gekozen ze op bed te laten liggen. Er komt dat wel een koelelement onder het bed te staan maar dat is veel goedkoper en vond het ook fijner dan iemand in een kist in de koeling bij zo'n uitvaartcentrum. De lijkbezorging kan je als je wil ook gewoon zelf doen. En zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn. Beetje timmerman knutselt voor 200 euro zo een mooie route kist in elkaar. Grafrechten zijn heel duur. Crematie is dus voordeliger. Je kan waar je ook wil een klein zaaltje huren voor een afscheid dus hoeft niet op de locatie van de begraafplaats of het crematorium zelf te zijn. Een graf graven wordt door de begraafplaats gedaan, het graf dichten mag je zelf doen (geen idee of het kosten besparend is) wij hebben het wel altijd gedaan omdat onze familie dat een fijner en mooier afscheid vindt. Je laat iemand bij een mooi dicht graf achter ipv bij een gat. Ook een steen hoeft niet. Je kan van hout een mooie kruis maken en bijvoorbeeld met een soldeerbout naam en data er opzetten. Een plankje hout kost geen drol natuurlijk. Als je een beetje creatief bent kan je heel erg veel kosten besparen. En heb je vaak ook nog een persoonlijker afscheid dan dat je alles door de uitvaartclub laat doen. Maar ik raad de TS wel aan als ze voor zichzelf een begrafenis/afscheid belangrijk vind met familie te overleggen wat te doen in case if.
Qua kosten maakt het volgens mij niet uit of iemand op bed of in de kist opgebaard ligt toch? Mits het allebei gewoon thuis gebeurd. Ik vraag me ook af wat de kosten zijn als je idd de kist in een rouwcentrum opbaart en of de tijd dan ook nog uitmaakt. Hier was de begrafenis van mijn zus, incl koopgraf en steen ong 15.000.
Nee het gaat meer om het thuis opgebaard liggen. Ik weet dat het bij mijn opa 2 jaar terug anders 80 euro per keer zou zijn om het uit de koeling te halen als er iemand wilde komen kijken Dat gaat dan erg snel. Koopgraven zijn wel duur natuurlijk. Het verlengen van het huurgraf van mijn oma was voor 10 jaar geloof 1200 euro. Maar die ligt er al 20 jaar.
Afgelopen december zijn wij helaas mijn schoonvader verloren. Hij is gecremeerd en had alles zo basic mogelijk qua crematie, dienst, kist etc en wij waren 8000 euro kwijt. Hij lag thuis opgebaard tot aan de crematie en daar kwam iedere dag de begrafenis onderneemster voor terug om de koeling te controleren. Ik zou het eerlijk gezegd geen fijn gevoel vinden als mijn vader niets zou hebben geregeld. Ik zou in jouw situatie dan ook twijfelen of ik wel mee zou betalen aan zijn begrafenis. Vind het ook een beetje egoïstisch van om te zeggen dat hij de verzekering van zijn auto belangrijker vind. Beseft hij wel waar hij jullie straks mee opzadelt?
Graven worden tegenwoordig bijna alleen nog verhuurd. Voor 20 jaar meestal. Grafrecht betaal je aan de gemeente (voor het openen en dichten van graf en eventueel summier onderhoud ) Dat was hier 352 euro. Dat betaal je dus aan de gemeente. Huur graf was 4000 euro ongeveer voor 20 jaar hier. Na die 20 jaar kan je verlengen en de boel laten ruimen. Veel mag/kan je zelf doen hoor. Kaarten, vervoer, kist via een ander kopen dan uitvaart organisatie etc (wij hadden daar heavenly palma voor, scheelde enorm met kosten van de uitvaartverzorger ) en ze brengen hem aan huis. Thuis opbaren is goedkoper dan bij rouwcentrum. Dat is ca. 165 euro per dag. (Reken gemiddeld 5 dagen van sterven tot uitvaart , dus x5 dan ) Voor thuis opbaren huur je een koelplaat van een uitvaart organisatie. Is stukken goedkoper. En een koffietafel kan je ook thuis doen. Scheelt enorm. Ook condoleren kan je in eigen beheer doen. En een boek waar bezoekers hun naam in kunnen zetten..tja, lees je het ooit weer? Ik niet. Alleen handig als je achteraf bedankjes wilt sturen.
Of je het leeat geen idee maar voor 5 euro heb je bij de hema een prima boek met hade kaft en witte velletjes. Dus daar hoef je het niet om te laten. Heb wel het idee dat het per gemeente/begraafplaats nog al kan verschillen in kosten.
http://www.heemstede.nl/fileadmin/files/heemstede/documenten/Digitaal_Loket/Formulieren/2016Tarieven_begraafplaats.pdf Kiek nou die tarieflijst staat gewoon online. Hier zou ik best willen liggen als die over 60 jaar nog bestaat 😁
Ik heb niet alle reacties gelezen. Excuus als al het onderstaande al gezegt is.. Mijn moeder had een verzekering maar heel laag. Echt wel een beetje onderverzekerd. Ze wilde gecremeerd worden, dat is goedkoper dan begraven. Ze heeft een basic maar wel warm afscheid gehad en wij waren iets meer dan 3000euro kwijt. Hebben we echt veel bespaard. (Zelf kaarten maken, thuisopbaring, condoleance thuis > was echt heel warm en fijn, geen koffie in de aula van crematorium, maar zelf thuis iets regelen, enz) De begrafenisondernemer moet ALTIJD betaald worden, dus dat komt bij jullie terecht. Je kunt een erfenis benificiair aanvaarden (dan krijg je geld als er iets overblijft maar evt schulden niet) Er zijn wel regels aan verbonden. Stuur me maar een prive bericht als je er behoefte aan hebt. Heb helaas zelf pas alles moeten uitzoeken...
ik zou i.i.g. proberen dat je vader een en/of rekening neemt samen met 1 van de kinderen. dan kunnen jullie altijd bij het geld.
Wij hebben ook geen verzekering maar mochten wij als gezin bijv. door een ongeluk overlijden staat daar wel geld voor gereserveerd.
Ik zou dan van de erfenis afzien en verder niks aanemen enz. Dan kunnen ze mij nooit verplichten om te betalen.
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Of je de ergenis wel of niet aanneemt, maakt volgens mij niet uit voor de kosten van de begrafenis. Die zijn 'gewoon' voor de nabestaande.
Google vertelde me dat je ook op een speciale l.i.j.k.p.l.a.n.k mag cremeren. Dan is het lichaam wel volledig bedenkt met ik neem aan doeken.