Aantal vragen over spruw en kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mikki77, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoontje en ik hebben spruw. Ik heb hier een aantal vragen over.

-Omdat ik veel pijn aan mijn tepels had, kon ik hem niet aanleggen, en ben ik sinds maandagavond alle voedingen aan het afkolven (het is nu woensdag), in de hoop dat ik gewoon weer verder kan met de borstvoeding zodra de spruw over is.
    Mijn tepels doen nu niet zoveel pijn meer, maar ik durf hem nog niet aan te leggen, omdat mijn tepels nog wel onder de blaasjes zitten. Zijn mondje is inmiddels weer schoon, en ik ben bang dat hij het dan opnieuw krijgt. Kan dat?

- Ik kolf nu steeds een half uur, en heb dan 150 ml in totaal. Sinds gisteravond heb ik geen last van stuwing meer, en gaat het kolven heel makkelijk. Alleen... mijn zoontje drinkt maar 100 ml. Ik kolf dus meer dan wat hij drinkt. Nu ben ik bang dat ik mijn productie zodanig heb verhoogd dat mijn zoon dat straks niet meer 'aankan' als ik hem weer aanleg. Is dat mogelijk, en moet ik dan steeds de eventuele stuwing wegkolven? Of moet ik nu juist minder vaak of korter gaan kolven? En zo ja, gaat mijn productie dan niet teveel omlaag? Ik merk al dat ik steeds meer tijd tussen twee kolfmomenten kan laten zonder stuwing te krijgen, dus ik ben als de dood dat mijn productie hierdoor te laag wordt en ik de borstvoeding straks helemaal moet stoppen.

- Ik heb van de huisarts voor mijn zoon Nystatine gekregen, die ik in zijn mondje moet spuiten. Dit werkt goed, de aanslag op zijn tong is bijna helemaal weg. Voor mijn tepels en zijn billen (daar zat de spruw ook) heb ik Miconazolcreme. Dit werkt nog niet echt. Ik heb geen pijn meer, maar mijn tepels zijn nog wel aangedaan. Ik smeer de creme er sinds maandagavond om de paar uur dun op. Bij mijn zoon smeer ik de creme bij elke luierwisseling op zijn billen. Verder neem ik alle hygiëneregels in acht (om de paar uur schone zoogcompressen, handen wassen, elke dag spuugdoeken/handdoeken etc. wassen). Binnen hoeveel dagen kan ik verbetering verwachten met die creme, zowel bij mezelf als bij mijn zoon? En als de creme niet werkt, zijn er dan nog alternatieven?

Alvast heel erg bedankt voor je advies!

2. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik plak er nog een vraagje achteraan...

Ik heb van het consultatiebureau begrepen dat mijn zoon (bijna 4 weken oud en 3,5 kilo zwaar) bij 7 voedingen op een dag ongeveer 75 ml. per voeding moet drinken. Dat heb ik geprobeerd, maar hij bleef mekkeren. Bij de volgende voeding heb ik hem 100 ml. gegeven, en die drinkt hij nu telkens zonder problemen op. Maar is dit niet veel te veel voor zijn leeftijd/gewicht? Kan dat problemen geven?

Deel Deze Pagina