ey erikaatje, en hoe is het allemaal gegaan? of heeft de kleine vandaag nog geen zin om te komen ( zag in je tikker dat je vandaag moet bevallen )
Nee, ben ik niet bang voor. Omdat ik sowieso al bij de 1e wee meteen naar het ziekenhuis moet (ook al ligt hij niet in een stuit). Moest ik bij de vorige bevalling ook. En we wonen vlakbij het ziekenhuis, dat scheelt misschien ook wel. Noodplan voor de oudste is ook al geregeld mocht alles gaan beginnen.
@jolanda19842;hoe denk jij over die draaipoging?zelf ligt mijn kind ook in een stuit en ik zit nog erg te twijfelen omdat ik rare dingen gehoord en gelezen heb over draaipogingen.aan de ene kant wil ik het wel maar aan de andere kant niet.laat na donderdag even weten hoe het gegaan is en wat jou vertelt is over de draaipoging.veel succes en ik hoop natuurlijk voor ons allebei dat het kindje nog draait.groetjes
Hoi Wupped Onze baby blijft ben ik bang nog wel even zitten, het is allemaal zo rustig en voel me nog zo goed. We wachten maar rustig af. Hihi vandaag dacht ik.. waarom heb ik hem toch laten draaien, anders had ik een keizersnee gehad, was ie nu al geboren! Maar dat meen ik niet hoor, ik ben erg blij dat ik gewoon mag bevallen. Succes morgen bij de verloskundige! Ga je dan ook bespreken of je naar de gyn moet/mag? Lees het wel!
hoi vlindertje85 ik weet niet wat ik er van moet denken als het donderdag nog niet goed ligt wil ik eerst de risico's van het draaien weten enzo en als er teveel risico's zijn dan weet ik wel dat ik het niet laat doen maar ik laat het donderdag wel weten x Jolanda
Vanavond door omstandigheden een echo gehad in het ziekenhuis: kleintje ligt niet meer in stuit maar mooi met hoofdje naar beneden!!! Ik heb het helemaal niet voelen draaien... ben nu dus ook aan het twijfelen aan wat VK zei de laatste controles... want de arts in ziekenhuis kon zelf niet eens aan buik voelen waar wat zat... pas bij de echo zagen ze dat ukkie goed om ligt!! In elk geval wel mooi nieuws, hoop dat hij/zij zo blijft liggen ! Het is overigens een erg groot kind... dus we krijgen wel nog wat testen etc.
Ah okee, maakte me een beetje zorgen, maar er bestaat dus een noodoplossing (was je posting kwijt, had al eerder willen reageren hierop)
Uiteraard is thuis fijner en je eigen bed ligt het lekkerst Ik heb dat topic niet gelezen trouwens, maar hoor steeds vaker dat je na een KS vaak na 3 dagen al thuis bent. (Niet dat me dat nou prettig lijkt hoor, ik weet uit eigen ervaring dat je dan nog weinig waard bent.)
\ Aaaww, tis er eentje die het veels te lekker vind zo in mama;s buik. hihi. nou ben benieuwd wanneer de kleine zich aankondigt, succes en ja ik denk wel dat zij vandaag met de draaipoging gaat komen gezien 35+2 dus mag dat wel tersprake komen. ik wacht het wel ffies af.
Wat zijn de risico's dan bij een draaipoging? Toch alleen als het kindje overdwars ligt of als de vorm van de baarmoeder afwijkt of als er hechtingen in de baarmoeder zitten? Maar dat kan de gynaecoloog toch zien op een echo en dan doen ze toch geen draaipoging? Of zitten er nog risico's aan het draaien zelf? Ons kindje ligt namelijk ook nog steeds in stuit en ik krijg over 2,5 week de 36 wekenecho bij de vlos; als het dan nog in stuit ligt krijg ik bij de gyn een draaipoging.
ben gister in het ziekenhuis voor 2e draaipoging geweesd, en helaas kleine is al ingedaald met het bibsje, en wil niet meer gedraaid worden.... bij toucheren kon ze het bibsje zelfs voelen lichte ontsluiting, maar goed het is mn tweede kindje dat is dan normaal verder was het aangenamer dan de eerste keer bij de vk, dus ben blij dat ik het toch heb geprobeerd, kleine heeft er volgens mij weinig last van gehad, ikzelf had wel wat harde buiken van te voren en erna, alleen het is niet doorgezet... duss het word voor mij een stuitbevalling, en in uiterste nood en ks
je krijgt in de meeste gevallen weeen remmers om je baarmoeder soepeler te maken Mogelijke gevolgen en complicaties van het draaien Voor de moeder is kans op complicaties zeer klein. Wel hebben enkele vrouwen last van de bijwerkingen van het middel om de baarmoeder te ontspannen, maar dit gaat altijd vanzelf over. De buik kan door het duwen een paar dagen gevoelig en pijnlijk zijn. Dat is vervelend, maar kan geen kwaad. Na het draaien is de hartslag van de baby soms wat trager maar bijna altijd wordt deze vanzelf weer normaal. Een heel enkele keer (bij minder dan 1%) blijven de harttonen afwijkend en is het eventueel nodig direct een keizersnede te verrichten. Het slagen van een draaipoging is afhankelijk van een aantal factoren, zoals: * de zwangerschapsduur * de ligging van je baby * de vorm van je baarmoeder * de hoeveelheid vruchtwater * de ligging van de placenta * of het je eerste zwangerschap is, en je baarmoeder dus nog steviger is, of je tweede of volgende zwangerschap. Of het zal lukken om een kind te draaien, valt niet eenvoudig te voorspellen. Over het algemeen geldt: hoe vroeger in de zwangerschap en hoe meer vruchtwater, des te gemakkelijker is het om het kind te draaien. Dat heeft ook een keerzijde: als het kind gemakkelijk te draaien is, is de kans ook groot dat het zelf weer terug draait. Naarmate de zwangerschapsduur vordert, neemt de hoeveelheid vruchtwater af, wordt de baby groter en het draaien dus moeilijker. Als de moederkoek op de voorwand van de baarmoeder ligt is het moeilijker om het kind te kunnen vasthouden bij het draaien. Ook geldt dat het draaien moeilijker wordt als u zelf kleiner en/of zwaarder bent. Bij een eerste zwangerschap zijn de baarmoeder en de buikwand nog stevig en zal het draaien minder kans op succes hebben dan bij een tweede of derde zwangerschap. Gemiddeld is de kans op succes van het draaien ongeveer 40 tot 60%. Bij een tweelingzwangerschap is het niet mogelijk om een of beide kinderen te draaien. Bij een verhoogde bloeddruk of een litteken in de baarmoeder kan de gynaecoloog soms besluiten om het kind niet te draaien. zie ook http://www.nvog.nl/files/stuitliggingdef.pdf
nou kom net van de vk vandaan, zij gaat morgen afspraak maken wanneer ik naar de gyn kan voor draaipoging.... zal volgende week wel zijn neem ik aan anders wordt het beetje laat hihi. we wachten het maar af, maar dat het een eigenwijsje is die van mij en een goede eigen wil dat moge duidelijk zijn
@erikaatje;mag ik je misschien vragen hoe jij die draaipoging ervaren hebt?pijnlijk of viel het mee?als mijn ukkie niet draait moetb ik het waarschijnlijk ook ondergaan en ben er erg bang voor niet zo zeer voor de risico's[ja toch ook wel een beetje]maar meer voor de pijn van het duwen en drukken enzo,want volgens mij ligt mijn kindje dwars heb ik het gevoel.en heb al heel snel een pijnlijke buik want mijndokter kan namelijk ook flink duwen tijdens de controles.
Hoi Vlindertje Ik heb het niet als pijnlijk ervaren, maar als een heel drukkend gevoel. Misschien dat het bij mij niet heel pijnlijk was, omdat het ook lukte. Ze zetten echt wel veel druk op je buik, dus probeer zo goed mogelijk adem te halen. Bij mij was er een verpleegkundige bij, die was heel vriendelijken stelde me echt gerust. Ik kon me redelijk goed ontspannen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Hopelijk draait jullie baby nog zelf en anders wens ik je heel veel succes!!
Ik vond het wel heel pijnlijk. Maar als je kind dwars ligt ipv. in stuit heb je 1 voordeel: ze hoeven dan maar een kwartslag te draaien ipv. een halve slag. Onze dochter had daarnaast tijdens of na het draaien in het vruchtwater gepoept, volgens de gyn kwam dat omdat een versie toch wel stress oplevert voor de baby. Maar ze schrokken er niet van, het blijkt vrij normaal te zijn en de harttonen bleven ook goed (na even een dipje).
het zal mijn inziens niet geheel pijnloos zijn ik hoor vandaag wanneer ik naar de gyn moet volgende week. Mijn baarmoeder voeld al heel pijnlijk. ook als de vk er aan zit. maar ze zegt wel dat het draaien bij mij misschien wel heel makkelijk gaat. mijn buik is enorm flexieble , ( de kleine laat dat ook wel zien door te liggen zoals het wil) en de kleine is niet ingedaald. niets ligt voor de uitgang lama zeggen. Dus ze verwacht bij mij dat door de gevoeligheid het wel pijnlijk zal zijn maar dat het zo gepiept is...... we wachten het maar af. ik zie meer tegen de dagen er na op waarbij je toch wel nog wat last kan behouden hihi. nou ja duimen maar dat dat mijn kleintje mee werkt, en dat het uberhaubt gedraait kan worden.
Hey Tink, Bij jou kindje waren de harttonen dus ook niet goed. Ons meissie was heel snel gedraaid maar na die tijd was ze heel rustig. Is poepen in het vruchtwater erg? De vk zei dat als ik vruchtwater verlies en er is in gepoept (groen/bruin) dat ik gelijk moet bellen. Maar stel dat ze in het vruchtwater gepoept heeft, zou het toch nu ook al kwaad moeten doen??? xxx
vlindertje, ze doen volgens mij geen draai poging met dwarsliggers. gewoon KS. weet je niet zeker of je beeb dwaarsligt? het komt heel zelden voor lees ik overal.