Bloedtest voor geslachtsbepaling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 14 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik heb gisteren mn standaard bloedprikken gehad en voor de lol gevraagd of ze niet ook gelijk wilde checken wat het zou worden. Doen ze natuurlijk niet, maar ik ben nou wel nieuwsgierig geworden.

Ik zocht op het internet en kwam een artikel tegen dat ze het nu nog puur met medische indicatie doen, maar dat het commercieel wel mogelijk is. Ze willen het alleen afschaffen omdat veel mensen het blijkbaar als reden voor abortus zien :confused: :( :x :evil: (as if)

Maar nou vroeg ik me af, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of iets van een mogelijkheid weten? Het lijkt me echt zo geweldig om het te weten en ik weet dat ik gewoon nog even geduld moet hebben, maar als ik dan zo vaak lees dat het zelfs bij de echo nog niet 100% duidelijk kan zijn, dan wil ik graag alle mogelijkheden uitsluiten voor ik me erbij neerleg.

2. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Kan je het geslacht laten bepalen door een bloedtest dan? Heb ik nog nooit van gehoord....

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nee, heb ik ook nog niet eerder gehoord!

Moet zeggen dat als dat idd waar is, ik wel blij ben dat ze daar niet zo makkelijk mee zijn.

4. Niet meer actief

Volgens mij kun je niet aan jouw bloed zien wat voor geslacht het kindje is. Je hebt immers niet alle genen van het kindje in je bloed zitten, alleen jouw genen. Volgens mij moet je dan echt bloed van het kindje of de navelstreng hebben. Stel je voor dat je een jongetje hebt, dan zou je ook een Y-chromosoom (XY is een jongetje) in je bloed moeten hebben, terwijl je zelf een vrouw bent (dus XX). Het kindje heeft een eigen bloedcirculatie en dat is anders als die van jouw (bv ook met rhesusstoffen, jij kan pos zijn en je kindje negatief en andersom ook). Toch ben ik wel benieuwd naar dat artikel wat je op internet vond.

Liefs, Tanya

5. Niet meer actief

Oja, hihi, was ik even vergeten :oops: examen biologie is lang geleden.

Ik weet dat ze op mediche indicatie soms de stamcellen rond om de navelstreng onderzoeken op afwijkingen ofzo en daar kun je natuurlijk wel de chromosomen tellen. Snap ook heel erg goed dat ze dat niet standaard doen, en een intern onderzoek zit ik ook niet op te wachten. Maar ik was gewoon nieuwsgierig.

6. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ja dat kan wel! Mijn schoonzus heeft bij 12-15 weken die testen gehad ivm afwijkingen en een vruchtwaterpunctie (36+) en toen hebben ze ook via het bloed gezien wat het werd! En dan heb je 100% zekerheid!

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Nou lijkt mij helemaal niets ! Om gewoon zomaar bloed te laten prikken uit de navelstreng voor je kindje (tenminste ik neem aan dat je het geslacht voor "de leuk" wilt weten ?)
    Tenminste ik stel me zo voor dat dat uit de navelstreng of iets anders van het kindje moet.

8. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    zoies doen ze allleen op medische indicatie idd, en niet zomdaar even ...

en tja volgens mij is dat als je de nekplooimeting doet, dan tellen ze idd de chromosomen en heb je 100% zekerheid..

9. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Aan de afname van bloed van je kindje zitten risico's. Dat is dus niet iets dat je voor de lol doet.

10. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    als het goed is wordt de 20 weken echo vergoed k weet nie waar je woont maar dan kun je ook zien wat het wordt waarom wil je het nu al weten als k vragen mag

11. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Toevallig ken ik (jammer genoeg) iemand die middels allerlei testjes (ivm leeftijd) erachter is gekomen wat het geslacht van haar kind zou hebben. Ze ging voor een jongen en een meisje zou ze weg laten halen (ik lieg echt niet). Gelukkig is het een jongen en gezond! Anders had ik haar nooit meer aan kunnen kijken (is geen vriendin, wel soort van familie).
    Schandalig dat dit soort dingen kunnen!

12. Ronnie

Ronnie Lid

1 jan 2007
    92
    0
    0
    Dat kan toch helemaal niet via een bloedtest ?!
    Wel door middel van een vruchtwaterpunctie, maar dat is geheel iets anders.

13. Niet meer actief

O Brussie, wat afschuwelijk, nee, dan mogen ze het van mij helemaal afschaffen. Bah, lijkt China wel.

@Marline, de 20wkn echo wordt idd vergoed, maar dan moet ie er net goed voorliggen en zelfs dan kan het nog wel eens voorkomen dat ze zich vergissen.

Ik wil het alleen maar weten omdat we de namen al verzonnen hebben en ik niet kan wachten om ukkie niet ukkie meer te noemen, maar ook echt tegen hem/ haar te praten bij naam. Het wordt dan meteen zoveel persoonlijker. Dan heb je niet meer een hetje/ ukkie/ baby/ etc. in je buik, maar je zoon of dochter. Daar zie ik echt zo naar uit.

Ik wil geen puncties of wat voor metingen dan ook laten doen om te weten of er iets mis is, daar is bij ons verder ook geen reden toe. Ik accepteer het zoals het komt, meisje, jongen, met of zonder Down of hazelip, kan me niks schelen, t is mijn kind, ons kleine wondertje.

14. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Dat kan ik me helemaal voorstellen! Zo was het voor mij ook, het geslacht te weten maakte het zoveel persoonlijker en minder abstract. Om die reden kon ik ook niet wachten tot de 20 weken echo en heb met 18 weken een pretecho laten maken. We hadden geluk, het geslacht was erg goed zichtbaar!

Misschien een idee voor jullie?

Deel Deze Pagina