Nooit gedacht dat ik zo'n logische vraag zou stellen, maar toch doe ik het omdat ik merk dat ik even niet meer weet hoe en wat. Ik zal proberen mijn vraag duidelijk uit te leggen. Mijn zoontje is bijna 8 weken en ik geef hem bv op verzoek. Tenminste..ik geef m bv als hij wakker wordt, als hij huilerig is, en als we bijna de deur uit gaan. Nou begin ik mezelf af te vragen of dit wel voeden op verzoek is... Op deze manier zit er namelijk niet echt veel ritme nog in, omdat ik hem dus soms ook bv geef (denk ik) als hij helemaal nog niet echt honger heeft (of wel, maar dat weet ik dus niet). Hij drinkt overigens dan wel elke keer goed. Hoe doen jullie dit? Een voorbeeld: meneertje ligt nu te slapen, maar ik heb straks een afspraak en zal hem dus moeten wakker maken. Geef ik hem dan bv ook al vraagt hij er dan dus zelf niet om, of neem ik m gewoon mee en wacht ik tot hij zelf komt -met het risico dat ik dan dus niet in staat ben om hem te voeden (midden in de supermarkt ofzoiets). Wat zijn nou precies de hongersignalen waar ik op moet letten? Mijn zoontje huilt eigenlijk nooit echt. Enkel jengelen. Laatst werd hij 's nachts wakker (jengelen, draaien), maar omdat ik nog zo moe was heb ik m eerst even bij me genomen in bed. Hij viel dus direct weer in slaap voor nog ruim een uur! Terwijl ik normaal dus direct voeding geef als hij wakker wordt 's nachts... Kortom, ik ben even de weg een beetje kwijt van het voeden op verzoek, en raak in de war omdat ik zelf ook aanbied (mede misschien door het mis interpreteren van zijn signalen). Graag hoor ik ook hoe jullie dit doen..!
Lastig hé? Hier ook wel mee geprutst hoor. Zoon krijst hier trouwens wel flink als hij honger heeft. En als ik ergens ben en hij heeft honger, tja dan moet hij soms echt eventjes wachten of ik zoek een plekje op waar ik kan voeden. Dat is het gevolg van voeden op verzoek. En dat er geen ritme inzit, dat is hier ook pas sinds een week of twee. Zoon is nu 3,5 maand... Bij ons zijn de signalen dus vooral erg hard huilen. En ik kan het controleren door over zijn bovenlipje te wrijven. Dat stukje onder de neus zeg maar. Als hij dan begint te zoeken heeft hij honger. Als ik twijfel probeer ik dat meestal even. En vriend ook als hij alleen thuis is en en fles moet geven. Misschien kun je dat proberen. Ik probeer(de) er vaak wel minimaal 2,5-3 uur tussen te laten overdag. 's avonds bij het clusteren doe ik niet moeilijk. Ondertussen zitten we op 4-5 uur tussen voedingen. Een groot verschil ineens met twee weken geleden. En als je zoontje 's nachts bij jou wel in slaap valt, gewoon lekker laten liggen. Misschien wil hij wel gewoon mama voelen en ruiken. Kortom, je doet het volgens mij prima! Bij BV kun je sowieso niet teveel geven hoor. Ik dacht ook dat er nooit een ritme zou komen, maar ineens was het daar!
Mijn zoon is bijna zes maanden. Voeden op verzoek is hier oh hij huilt? Is onrustig? Aanleggen! Oh hij wil niet. Dan zal het wel wat anders zijn
Ook hier is hard huilen een signaal. Maar huilen is eigenlijk een laat hongersignaal. Als ik merk dat ie onrustig wordt of begint te smakken, op handjes sabbelen etc dan leg ik hem gewoon aan. En het is ook wel op mijn verzoek. Ik voed vaak vlak voordat we de deur uitgaan, dan hoef ik niet na een half uur of uur weer te voeden. Ik voed overal maar soms is het ff makkelijk dat hij lekker in de wagen slaapt of om zich heen kijkt.
Het is trouwens juist heel goed voor hem en voor je productie om vaak aan te leggen. En dan zal hij niet altijd evenveel drinken. Dat is prima. Ik zie alleen maar goede dingen in je post. Ga zo door! En op verzoek is ook jouw verzoek. Als ze niet willen drinken dan merk je dat wel
Je doet het super goed! Vaak aanleggen is inderdaad goed voor je productie en je zoontje drinkt wat hij nodig is. Hoe ouder hij wordt, hoe meer regelmaat er in komt, dat gaat echt vanzelf. Het is goed om hem ook eens anders te troosten om te kijken of hij dat ook goed vindt. Vertrouw op je eigen gevoel, dan komt het helemaal goed!
Dank voor de reacties! Goed om te horen dat ik het toch goed lijk te doen! Ik was al helemaal klaar om een nieuwe strategie te gaan uitoefenen, maar blijkbaar niet nodig. Voeden op verzoek is dus wat breder dan de term doet vermoeden
Hai, Ik doe t hetzelfde als jij hoor.. Hier is mijn kleine meid nu 6,5 week. Is ook erg wisselend wanneer ze komt. De ene dag heeft ze wat meer honger dan de andere dag... Dus er zit ook mog niet echt regelmaat in, Maarja daar is ze ook echt nog te klein voor denk ik.
Voeden op verzoek is aanleggen wanneer kindje wil en...wanneer mama wil Voeden op zijn en op jouw verzoek. Je doet het dus prima!! je kan nooit te vaak aanleggen of teveel geven en naarmate hij ouder wordt ga jij vanzelf iets minder vaak vanuit jouw verzoek aanleggen, en hij vanzelf iets minder vragen. Komt allemaal goed gewoon lekker zo door gaan
Borstvoeding is meer dan alleen voedsel. Het is troost, binding met de moeder, warmte, slaapmiddeltje... Mijn ervaring: Aanleggen was het eerste wat ik probeerde (tenzij er een heel duidelijke poepluier was of zo iets), zelfs zonder hongersignalen. Werd ze niet rustig van borstvoeding, dan was het dus iets anders en moesten we even verder gaan kijken. Maar meestal Wasaanleggen wat ze wilde. Op deze leeftijd is wat een kindje wil en wat een kindje nodig heeft vaak één en hetzelfde ding. Dus: Keep calm en leg aan!
Bij voeden op verzoek, kun je heerlijk letten op de signalen van je kleintje. In het begin is dat een beetje smakken, op zn vuistjes sabbelen etc. Later klimmen ze bij je op schoot om hun drinken te komen halen. En alles wat daar tussen zit, feitelijk. Het idee is wat mij betreft JUIST dat ze niet gaan huilen. Je hoeft niet te rekken tot een vaste tijd, je hoeft er geen vaste hoeveelheid in de 'proppen'. Je kindje wil drinken en jij maakt dat mogelijk. Punt. En ja, ik heb heus ook wel gevoed als we weggingen en ik verwachtte dat ie kort daarna wel weer zou willen drinken (want een beetje weet je huis wel hoeveel tijd er ongeveer tussen zit). En dan kon hij lekker in de auto slapen zonder wakker te worden van de honger. Dus ja, dat is voor iedereen fijner. En als jij weet dat je kindje bijna altijd wil drinken als hij wakker wordt, dan kun je er inderdaad met je borst naast gaan liggen. Als hij niet wil drinken dan doet ie dat heus niet hoor! Wanneer je het goed doet? Als jij tevreden bent, je kindje tevreden is, hij goede plasluiers heeft en een mooi groeilijntje laat zien. Je mag gerust vertrouwen hebben in jezelf. Ergens zit nog wel een oerinstinct hoor!!!