Hoi hoi, Ik heb vandaag een echo gehad en hieruit bleek dat ik twee placenta's heb, maar ik ben zwanger van 1 kindje. Mijn vraag is of ik ergens speciaal op moet letten of dat het misschien zelfs problemen kan opleveren bij de bevalling? En hoe kan dit als je toch maar zwanger bent van 1 kindje? Bij de bevalling van mijn zoontje liet de placenta toen niet los en ben ik geopereerd geworden. Kan ik dit weer verwachten? Alvast bedankt voor je antwoord!
Hoi Amylee, het komt inderdaad wel eens voor dat er 2 placenta´s ontstaan. Het kan zijn dat er ook nog een ander vruchtjes heeft gezeten en dat is opgelost, maar de placenta is er nog. Maar meestal blijft die placenta heel klein. Maar meestal is het toeval. Het kan dan zijn dat tussen die placenta´s nog vaten lopen die ze met elkaar verbindt. In dat geval moet er even extra op worden gelet mochten de vliezen handmatig gebroken worden bij de bevalling. Ook moet je wat alerter zijn op bloedverlies tijdens de zwangerschap en bij het begin van de bevalling. Maar verder staan 2 placenta´s een normale bevalling op zich niet in de weg. Of de placenta´s allebei makkelijk naar buiten zulen komen, durf ik je niet te voorspellen. Dat ligt er helemaal aan of ze zijn verbonden door vaten en op welke manier dan wel. Maar dat weet je echt pas na de geboorte van het kindje. Tot die tijd kun je verder niets doen en gewoon genieten van je zwangerschap. Groetjes Brigitte
Op de echo was te zien dat de tweede placenta ongeveer de helft van de grootte was t.o.v. de andere placenta. Ik vond hem toch wel redelijk groot. Verder is het dus afwachten, het is i.i.g. niet schadelijk voor de kleine meid he? Dat is het belangrijkste, toch? Bedankt voor je antwoord!
Hoi AmyLee Nee hoor, die kleine meid merkt daar niets van, die krijgt haar voedingsstoffen etc gewoon binnen en groeit lekker door. Groetjes Brigitte