Vraag over toeslag op ZW-uitkering met aanvullende bijstand

Discussie in 'De lounge' gestart door wannie, 19 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wannie

wannie Niet meer actief

Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraagje over zw-uitkering met aanvulling bijstand.

Ik heb vanaf juni 2008 tot februari 2009 een ziektewet uitkering gehad met aanvullende bijstand. (Via de bijstand aan werk gekomen maar wegens zware depressie dus de zw in gegaan)

Nu kwam ik in februari dit jaar op gesprek bij de bijstand en die liet me een formulier ondertekenen voor een toeslag op de zw-uitkering van vorig jaar.
    Volgens haar zeggen is deze toeslag wel ingehouden van mijn aanvullende bijstand en heb ik er dus recht op. (weet ik dus zelf niets van)
    Natuurlijk ondertekent en vandaag kreeg ik de toekenning binnen.

De toekenning gaat in vanaf maart 2009 tot aan heden.
    Over de ziekte periode daarvoor kan ik niets meer terug vragen omdat het maar tot max 1 jaar terug kan worden aangevraagd.

Nu denk ik dus zelf een aantal dingen.

In de periode 06-08 tot 02-09 heb ik dus onder het minimum inkomen geleefd omdat ik hier niet van op de hoogte ben gesteld van de toeslag/inhouding) door wie dan ook. Niet door de bijstand en niet door het uwv.
    Ik heb een zw-uikering ontvangen tot aan 02-09 en daar niet meer (mischien tot aan 03-09, dat weet ik niet meer zeker) Na deze periode ben ik uit de zw gezet en heb ik volledige bijstand ontvangen.
    Ik vraag me nu dus wel af of deze toekenning terecht is.
    Het lijkt mij zelf dus niet.

Wat denken jullie?

Het gaat per maand toch om gemiddeld 100 euro en dat is voor iemand in de bijstand een hoop geld!
    Het uwv heeft al een betaling overgemaakt, Hoeveel dit is, heb geen idee maar het gaat wel direct mijn lege spaarrekening om voor het geval ik het weer terug moet betalen.
    Als ik 100 per maand aan hou, gaat het toch om een bedrag van 1300.
    Of ik moet hetweer bij het uwv inleveren of bij de bijstand. Ik schiet er dus geen klap mee op lijkt me.

In de periode 06-08 tot 02-09 heeft de bijstand waarschijnlijk die inhouding gedaan, omdat ik deze zelf niet heb ontvangen van het uwv en het nu niet meer terug kan vragen. Zal er nog een mogelijkheid zijn dat de bijstand hier voor moet opdraaien omdat zij verzwegen hebben dat ik het moest aanvragen. Lijkt me dan ook over een bedrag van 800 (8 maanden)gaan. Of ben ik dat gewoon kwijt :(

Ik ben ondanks dat ik nog helemaal niet weet wat hier uit gaat komen behoorlijk pissig.
    Welke uitkomst er dat ook komt, ik schiet er niets mee op en heb er alleen maar weer stress van :(

Sorry als het een beetje warrig overkomt :$

Alvast bedankt voor het lezen/reageren

Wan

Edit: Volgende week heb ik een gesprek met de bijstand. Heb het al aangegeven bij hun over dit probleem zodat ze er in kunnen duiken.
    Maar dat is nog een week wachten, vandaar dat ik het even hier vraag:)

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik heb geprobeerd het te snappen, maar lukt niet echt :)

je kan zelf een schatting maken of je in die periode te weinig hebt ontvangen..
    ik meen dat je met toeslag/aanvullende bijstand op een maandbedrag van rond de 850 euro moet uitkomen.. (pin me niet vast op dit bedrag)
    dus als jij in die tijd wel zo rond dat bedrag gekregen hebt.. dus zw-uitkering en aanvullende bijstand.. dan is er niets gekort.
    zit je eronder dan wel.. maar kans is nihil dat je het achteraf terug kan vragen.
    ik heb dit aantal jaren geleden gehad toen ik alleen kwam te zitten met mijn kids.. en mij was zoveel niet verteld.. pas toen ze hoorden dat ik werk had gevonden bleek er ineens een potje bijzondere bijstand te zijn en dat kreeg ik toen voor dat jaar uitgekeerd.. die 2 jaar ervoor daar kon ik naar fluiten.
    aanvullende bijstand kwam ik ook pas later achter, dat ik daar ook recht op had als ik met werken niet aan het minimum kwam.. ook nooit met terugwerkende kracht ontvangen, helaas. was nl mijn eigen verantwoordelijkheid omdat uit te zoeken werd me verteld.

3. wannie

wannie Niet meer actief

Hiii Limmeke,

Dank je wel voor je antwoord.
    Mischien was ik wel te boos om het duidelijk neer te zetten?
    Zit ook allemaal zo krom in elkaar.

Het aanvragen van een nieuwe uitkering, al dan niet aanvullend of niet, weet ik dat je die niet per terugwerkende kracht krijgt. Dit gaat per aanvraagdatum.

Ik zat al in de bijstand voor ik ging werken. De bijstand heeft me aan een baan geholpen.

De verkorte vraag is eigenlijk:
    Omdat de bijstand en het uwv mij niet hebben gewezen op recht op toeslag maar deze wel (waarschijnlijk) ingehouden heeft, zijn ze hier dan fout in geweest?
    Dat het uwv mij niet betaald over die periode kan ik me nog wel indenken. Maar het verzwijgen van een inhouding op je bijstand vind ik wel heel krom. Zeker als je al meer dan een jaar in de bijstand liep voordat er werk naar boven kwam (dit kwam ook mede door mijn lichamelijke klachten en zwangerschap)

Dat je zelf achter verschillende potjes moest komen ben ik ondertussen ook wel achter, al maak ik daar zelden gebruik van
    Ik vind het een beetje krom dat de bijstand voor mijn dagje naar de dierentuin moet gaan betalen, al heb ik daar wel recht op.

Even nog een grappig detail : Ik heb dus vanaf 02-09 geen zw-uitkering meer maar kreeg 3 weken geleden wel een toeslagformulier van het uwv toegestuurd. Lekker handig.
    En 2 maanden geleden de vraag voor een wia uitkering waar ik ook al geen recht op heb omdat ik niet meer "ziek" te boek sta bij het uwv

4. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    verzwegen is denk ik niet aan de orde. Uitgangspunt is altijd dat je hiervoor zelf verantwoordelijk bent (je informeren over regelingen, betalingen controleren enzo), het is niet zo dan een uwv of gemeente hiervoor verantwoordelijk gesteld kan worden.
    Wel zou ik informeren en aangeven dat je de fout graag hersteld wilt zien. Er zijn vast regels voor die aangeven dat je binnen zoveel maaanden nog met terugwerkende kracht een aanvraag mag indienen.

Deel Deze Pagina