hoe heerlijk mijn zwangerschap ook begon, aan mijn relatie is nu toch echt een einde gekomen. vanaf het begin af aan is er al geregeld spanning, die de laatste maanden/weken toch echt omsloeg tot haat en nijd mijn ,nu ex vriend is vreemdgegaan met zn ex toen we net wisten dat ik zwanger was, hij kreeg geen liefde meer van mij dus heeft het bij haar gezocht :x een maand later heeft hij het mij pas verteld, sindsdien is het nooit meer goedgegaan buiten dat heeft hij een tijd later zn hand opgehaald naar mij is een hevige ruzie wat voor mij echt de grens was! we zouden samen een huisje ingaan waar ik inmiddels de sleutels al van had, dus heb ervoor gekozen om hier alleen met mn kleine ventje te gaan wonen, ook al zijn de kosten voor mij echt hoog! vanaf dat moment heeft de vader zich er weinig meer mee bemoeit, tot nu toe heb ik meerendeels van alle babyspulletjes zelf gekocht, voor elk dingetje had hij namelijk een kut smoes heb hem duidelijk gemaakt dat mocht het ooit weer goed komen, hij dus behoorlijk wat schade in heb te halen, en ook wel mee kan betalen aan alles! maar nee, meneer gaat uit zn dak om elk dingetje wat 2 weken terug voor mij de reden was om onze 'relatie' definitief te stoppen en ik hem niet meer wilde zien. hij wil wel zn kind erkennen en alimentatie betalen maar meer ook niet is er ongeveer een richtlijn hoeveel alimenatie je krijgt per maand? ik heb een eigen huisje, en hij woont nog bij mama thuis hij mag zijn kind erkennen, maar hoevaak hij hem te zien krijgt dat bepaal ik dus echt zelf wel hij wil evenveel rechten als mij hebben om die kleine maar dat wil ik totaal niet! ik wil niet dat hij net zo veel recht heeft als mij, en dat als er dingen geregeld moeten worden hij dat gewoon mag/kan doen hij is nog lang niet in staat om volwassen te worden dus zo iemand wil ik niet de keuzes in mijn kind zijn leven laten bepalen! is het mogelijk om op te laten stellen dat ik meer recht heb dan hem? als er iets van zijn kant komt wil ik dat hij het met mij overlegt, niet dat hij het zo kan en mag regelen, ik vertrouw het gewoon niet en vind het teveel risico als alleenstaande moeder heb je veel recht op kortingen en teruggave heb ik ook gehoord, weet iemand misschien waar ik straks allemaal recht op heb en wanneer of hoe ik dat moet aanvragen? hoop dat iemand een beetje antwoord heeft op mn vragen, want op i-net staat zo veel verschillend advies xxxx
Ik weet alleen dat je even op belastingdienst.nl kunt kijken wat je aan toeslagen kunt krijgen. Je kunt allemaal proef berekeningen maken en zien waar je recht op hebt. Zelf ben ik getrouwd en zou niet weten hoe het is om alleen zwanger te zijn. Veel sterkte!
ik heb t ook meegemaak. je moet hem sowiezo geen ouderlijke macht laten tekenen, dan heeft ie er ook vrij weinig over te vertellen. ik heb toen een uitkering aangevraagt en kreeg automatisch via de gemeente de kortingen en toeslagen van de belasting. ik heb t als enorm rot ervaren en was blij dat ik weer werkte en van niemand meer afhankelijk was.. heel veel sterkte meid!
jeetje wat een vervelende situatie zeg.. Mijn vriend heeft ons kindje moeten erkennen omdat we niet getrouwd zijn. Als ons kindje geboren is moeten wij nog via de rechter het gezag regelen want anders kan mijn vriend geen beslissingen nemen over ons kindje. Je zou je ex wel jullie zoontje kunnen laten erkennen maar hem geen gezag geven over jullie zoontje, zo is hij wel betrokken bij hem maar kan hij geen beslissingen nemen... anders kan je even op deze site kijken Postbus 51 - Wat zijn de gevolgen van erkenning? hier staat uitgelegd hoe het precies allemaal werkt. Heel veel sterkte meid!!
dank jullie wel! hij wil volgende week met me over alles praten (hij had het idd al over erkennen en ouderlijk gezag!) dus weet nu een beetje wat ik kan verwachten nu nog maar wachten op zijn reactie als ik zeg dat ik hem geen ouderlijk gezag wil geven, het is wel zo'n sukkel die dan gelijk zegt dan hoef ik het ook niet te erkennen maar dat is aan hem hij is jong vader, en totaal niet volwassen en zo iemand wil ik geen dingen voor mijn kindje laten regelen en vastleggen als hij zelf nog niet eens volwassen is! ik ga straks even de site doorspitten, maar alvast bedankt voor de tips meiden
Meis, ik zit in bijna hetzelfde schuitje als jij. Ik ben dus sinds 2/3 weken alleen en mis het gevoel van een gezinnetje heel erg. Verder ben ik net zoals jij erg bezorgt om "wat als" .... daardoor heb ik in deze korte tijd veel uitgezocht en geregeld. Hij had mijn dochtertje al erkent en zij krijgt helaas zijn achternaam, dit kan dus ook niet meer gewijzigd worden , alleen als je later heel veel moeite en geld betaalt kan het gewijzigd worden. Dus denk goed na over de naamskeuze! Bij erkening heeft hij de eerste 6 jaar alleen recht op omgang dat meer een bezoekregeling wordt genoemd, dit is dus altijd in jou bijzijn en meer dan dit kan hij de eerste 6 jaar bij een rechter en dus alleen erkenning niet krijgen tenzij jij dat wel zou willen natuurlijk. Ik heb dit gehoord van een medewerker van het juridisch loket dus je kan ervan uitgaan dat dit 100% klopt. Ook heeft hij natuurlijk qua financieen plichten en dat is alimentatie als hij het heeft erkend. Hoeveel dat is, is per stel anders en heeft met zijn en jouw inkomen te maken. Gezag....daar zou ik heel erg voor uitkijken wat je gaat of wilt tekenen, ik ga niets tekenen! Als jij het wel wilt doen is het natuurlijk jouw keuze, maar sinds 2009 is het zo dat de vader en moeder bijna evenveel rechten en plichten hebben, ik zou er niet aan moeten denken dat ik haar straks naar hem moet doen, terwijl ik zeker weet dat het haar geen goed zal doen. De kleine is er hopelijk binnen 3 weken bij mij, ik hoop dat het allemaal een beetje te doen is als alleenstaande moeder. Succes met alles en je kan beter nu van hem af zijn als hij zo'n slechte man en vader zal zijn dan elke dag die langer duurt, ookal denk ik dat elke alleenstaande moeder ook liever een lieve man had gehad waarbij alles grootst ten deels koek en ei zou zijn, helaas dus niet voor iedereen weggelegd. LIefs Charissa
dank je wel! ja ik ga ook ff alles op een rijtje zetten, want al wil hij het erkennen, dan wil ik idd niet dat hij net zo veel recht heeft als mij, ik heb daar geen goed gevoel bij en wil niet dat hij beslissingen kan maken waar ik niks van weet! xxxx
Ik vind het heel rot voor je meid! als hij je kindje erkent heeft hij behalve de plicht alimentatie te betalen ook het recht het kindje te mogen zien, denk daar dus ook goed over na! Ouderlijk gezag (daarmee mag hij dus ook voor 50% beslissingen nemen over het kindje) kan je pas aanvragen na de geboorte, maar daar moet je wel goed over nadenken, want als je geen gezamelijk ouderlijk gezag hebt, mag jij dus alleen beslissen over bijv. school, kdv, enz. Oja over toeslagen e.d. als je parttime werkt, krijg je ook nog steeds toeslagen, zoals ik een beetje bereken, heb je die ook echt wel nodig, dus kan me voorstellen als mensen onafhankelijk willen zijn door te gaan werken, maar je kunt het ook zo zien: je werkt én je krijgt toeslagen, alles zodat je optimaal voor je kindje kunt zorgen. Oja en nog even, zoals ik je verhaal lees, draagt hij nu niks bij aan de babyuitzet, maar wil hij wel alimentatie gaan betalen? Denk goed na of je gaat erkennen, want als hij nu al niet wil betalen, verwacht ik dat hij straks ook moeilijk gaat doen, want alimentatie is volgens mij nog een best bedrag per maand hoor wat hij moet ophoesten... En als je daar dan ook nog eens gezeik over krijgt, zit je denk ik ook niet op te wachten...maar ja dat is mijn mening.
Lyn, dat klopt niet. Hij heeft dan alleen de plicht om te betalen, maar nog geen recht om het kindje te zien. Allimentatie is namelijk geen kijk- en luistergeld. Topisstartster, ik zou zo snel mogelijk eens een afspraak gaan maken bij het juridsich loket. Daar kunnen ze je gratis helpen met je vragen.
nee hoor, hij heeft wél recht om het kindje te zien: lees maar even Postbus 51 - Wat zijn de gevolgen van erkenning?
dat heb ik hem ook duidelijk verteld, het zijn iig geen bedragen van 50 waar hij iedere maand mee aan kan komen zetten daarom wil ik ook, als hij zn kindje iid echt wil erkennen, alles zwart-wit op papier hebben , als is het maar voor mn gevoel dat hij nergens onderuit kan wel fijn dat erkennen en ouderlijk gezag buiten elkaar staat, ik dacht namelijk dat die 2 dingen samen worden geregeld op het moment dat jij het aanvraagt zeg maar! bedankt dames voor de tips, en ik ga zeker een afspraak maken voor al mn vragen meneer wil vrijdag met me praten en alles overleggen, dus ben benieuwd naar zijn reactie en van mij hoeft hij zn kindje niet eens te erkennen hoor, kleine komt toch wel groot, met of zonder hem dus aan hem de keus of erkennen en betalen of helemaal niks xxx
hallo helaas heb ik toen wat verkeerde keuzes gemaakt mbt erkennen en gezag als ik het over zou mogen doen had ik geen van beiden gedaan met erkenning hebben ze recht op omgang per situatie wordt gekeken naar hoeveel. i.p. is dat niet de 1e 6 jaar alleen in bijzijn van moeder of zo hoor. mij hebben ze laatst verteld dat als ze kunnen praten met 2 / 3 jaar ze om het weekend naar papa gaan. Daarvoor minder. bijv. 1x per week 3 uurtjes of zo. ik heb door emoties, gemanipuleer van hem etc toen wel laten erkennen en gezag aangevraagd. beiden dus en o wat heb ik een spijt want het loopt helemaal niet goed allemaal. Al 3 mnd, time out omwille van rust. nu ziet hij zoon dus niet maar hij kan dit aanvechten (al hoop ik van niet). ik wil dus juist gaan proberen alles terug te draaien. ik wil niet dat hij alleen is met mijn zoon of dat als mij wat overkomt hij bij papa moet wonen. iemand tips wat ik zou kunnen doen ik wil dus meegeven..... doe niets overhaast en geen gezag laten tekenen iig. je weet nooit hoe het verder gaat lopen en erkennen en gezag kan ook over een jaar of zo nog. laat hem dan eerst maar bewijzen wat die waard is.... ik zou het zo over willen doen namelijk succes
enne over alimentatie.... liever geen geld en zonder ex verder dan geld van ex wat mij betreft. ex geeft alleen maar onrust in mijn geval en is in niemands belang en buiten dat de 1e 3 tot 4 jr krijg ik geeneens geld... vanwege geldproblemen. dus daar was het me toch al niet om te doen ik wilde een vader voor mijn kind, maar o wat pakte dat nu allemaal verkeerd uit. vandaar mijn waarschuwing. het kan natuurlijk ook goed gaan allemaal, maar als ik jouw verhaal hoor.... herkenbaar vandaar ! en wat ik zei later kan ook nog
Als jij je kind laat erkennen, heeft hij het recht om het te zien. Als je niet je kind laat erkennen, kan hij via de rechtbank (en 'n dna test) alsnog omgang afdwingen en de kans dat hij dat krijgt is groot. Hij kan via een rechtbank overigens ook gezag afdwingen en de kans dat hij dat krijgt is ook aanwezig. Als het kindje erkend is heeft het kind recht op alimentatie, eerder niet. Als hij alimentatie betaald hoeft hij niet méér te betalen, de rest van de kosten komen bij jou terecht. Jij hebt daarbij dan ook een informatieplicht, je zult hem over alle belangrijke zaken aangaande het kind moeten informeren. (zie oa. art. 377 van 't BW) Als hij ook gezag heeft, zul je niet alleen hem moeten informeren, maar dan heb je ook een consultatieplicht, waardoor je dus moet overleggen. En even één ding; een klote(ex)partner is nog niet per definitie een klotevader. In het heetst van de strijd is zoiets vaak moeilijk te zien, maar probeer hoe dan ook ook dáárin open en eerlijk te blijven kijken. Heel veel sterkte gewenst!!!
bedankt voor jullie antwoorden! het enige probleem voor mij is, is dat in onze relatie nooit iets van zijn kant is gekomen, ik regel alles en zit overal achteraan hij hobbelt maar een beetje achter de kar aan meer niet hij is zo kinds in zn reacties, ga geen voorbeelden noemen dat is niet nodig haha, dus vind het een k*t idee om het zo te zeggen als hij straks gezag heeft en dingen over zn kind kan beslissen hij is zelf amper volwassen dus geeft het mij geen goed gevoel als hij beslissingen moet maken over zn kind, als jullie het begrijpen ik wil zn kind niet afnemen, maar tot nu toe is het net alsof hij geen vader is, dat het pas komt als die kleine er is ik wil hem wel laten erkennen, maar vind het niks als hij keuzes kan maken zonder mij etc heb hem iig een bericht gestuurd met de vraag of hij nog in staat is de laatste babyspullen te halen, dan weet ik iig of ik nog wel met hem moet praten of niet haha xxx
kan hij gewoon een dna test aanvragen zonder dat ik daar wat over te zeggen heb? als hij het niet erkent dan wist ik niet, bedankt voor de tips trouwens! xxx
Proefberekening toeslagen je hebt recht op: huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvang toeslag(als je werkt, bijna het hele bedrag wordt zelfs vergoed!!) en kindgebonden budget. Daarnaast krijg je sowieso kinderbijslag, maar dat vraag je niet aan via de belastingdienst, dat word automatisch ingezet zodra je kindje geboren is en aangegeven bij de gemeente, dan krijg je thuis een brief over kinderbijslag. Kijk anders even bij proefberekening voor 2009, dan kun je alvast bekijken wat je allemaal krijgt. Maak voor jezelf een lijstje, wat zijn je inkomende kosten, en je uitgaande kosten straks, reken ong. 100 euro voor luiers/voedingen enz. per maand voor je kindje buiten de normale boodschappen om. Doe dat elke maand, zodat je straks zeker weten uitkomt met je geld, je wil nml. niet in de problemen komen omdat je het niet goed geregeld hebt... je zou van de kinderbijslag (ong. 200 euro per 3 maanden) bijv. de kleding kunnen kopen voor je kindje. je kunt nu al huur en zorg toeslag aanvragen. kindgebondenbudget moet je aanvragen zodra je kindje er is, maar let op, dan moet je huur en zorgtoeslag ook weer opnieuw aanvragen omdat je dan recht op meer hebt omdat je dan ook je kindje in moet vullen, die kun je nu nog niet invullen. kinderopvang toeslag ong. 2-4 weken voordat je gaat werken aanvragen
goh ik kreeg nog antwoord op mn vraag aan hem ook maar de kogel is door de kerk, hij vind het raar en niet nodig dat hij mee zal betalen aan de spulletjes voor zn kind hij vindt dat hij al genoeg heeft betaald (die drie dingetjes die hij heeft gekocht op aandringen van mij) want hij maakt er toch straks zelf geen gebruik van! ik wilde het allemaal zo graag alleen doen dus dan moet ik dan maar vooral doen, maar dat neemt niet weg dat hij zn kind niet gaat erkennen en ervoor betalen want dat kan weer wel zegt hij pffff wat moet je nou met zo iemand :x
Nee, in die link staat dat als hij erkent heeft, recht op omgang heeft. Het is niet zo dat als hij betaald, per definitie recht op omgang heeft. Hij zou de omgang bij de rechter kunnen proberen af te gaan dwingen, maar als hij ongeschikt is voor omgang, dan heb je kan dat hij wel moet dokken maar geen omgang krijgt Recht op omgang krijgt een man door erkennen, wat hij vervolgens bij de rechter kan proberen af te dwingen, maar dat recht op het zien van het kind ontstaat niet door het betalen van allimentatie Nogmaals: allimentatie is geen kijk en luistergeld. Greetzzz iemand die familierecht bestudeerd heeft
ik zeg helemaal nergens dat hij recht op omgang krijgt DOORDAT hij alimentatie betaalt, ik zeg dat hij door de erkenning zowel recht op omgang heeft, als de plicht om alimentatie te betalen....maar er staat nergens dat dát wat met elkaar te maken heeft