Ben wel benieuwd , zouden je hersenen genetische zijn of niet ? Dus als je vader of moeder een hoge baan hebben , zijn jouw kinderen dan ook slim? En hebben die bijvoorbeeld ook de vwo gehaald of juist niet ?
Let me google that for you Sorry, grapje Ja, er is een onderzoek geweest dat intiligentie genetisch bepaald kan zijn.
oke, dus er is een onderzoek geweest hiernaar ? Maar mijn nichtje kan erg goed leren gymnasium, maar haar moeder is niet op gymnasium geweest en heeft administratie gedaan? De moeder zou dus ook dan toch ook gymnasium moeten hebben?
Misschien had de moeder van je nichtje geen zin om haar best te doen? Of waren de omstandigheden er niet naar?
Ik hoop het niet... Mijn ex heeft het IQ van een rioolrat en anders hoop ik dat ze mijn hersenen heeft.
Nee hoor, want je kan een heel hoog IQ hebben maar daar is nog niet alles mee gezegd. Je omgeving moet er ook naar zijn om je te stimuleren of stimulerend te zijn om een hogere opleiding te doen. Maar het kan dat haar moeder ook gymnasium had aangekund maar dat is er misschien in haar jeugd/puberteit nooit uitgekomen.
Nou dat hoeft volgens mij ook weer niet zo te zijn. Zo heb ik (de een na jongste thuis) hbo afgerond en mijn 2 broers en zusje hebben of geen opleiding of mbo. Mijn ouders hebben beiden ook geen opleiding in eerste instantie gehaald (later wel via werk e.d. maar ook dit is mbo). Ik ben nu bezig met mijn master terwijl ik dat mijn familie nog niet zie doen (niet arrogant bedoelt ofzo, maar daar ontbreekt de motivatie denk ik). Het is denk ik, in mijn ogen, voor een deel bepaald door je ouders maar ook door wat je er zelf mee doet... Tenminste dat lijkt mij
Mijn moeder heeft Huishoudschool gedaan en op haar 50ste nog haar diploma MBO SCW gehaald. Mijn zus heeft op het KMBO (Kort Middelbaar BeroepsOnderwijs) gezeten en haar kokspapieren gehaald. Ikzelf heb 5 jaar HAVO gedaan, geen diploma behaald, maar heb wel de nodige IT-certificaten en ben daarmee dus gedoopt tot IT-Helpdesk van de familie. Oftewel, het zegt allemaal geen donder. Het heeft te maken met je IQ (hoe makkelijk pik je dingen op en leg je verbanden waardoor je sneller leert), je EQ (ook inlevingsvermogen kan bijdragen aan sneller of langzamer dingen oppikken) en aan de stimulans en ondersteuning die je van huis uit meekrijgt.
Ik denk wel dat de kans groter is op ''slimme'' kinderen als je zelf als ouder hoog ben opgeleid en je kinderen motiveert hierin. Kinderen leren meer van slimme ouders dan van ''domme'' ouders Dan nog bestaat de kans dat je zelf een hogere opleiding gaat genieten dan je ouders, maar dan moet je eigen motivatie hoog liggen en moet je iq er naar zijn. Maar wat percentage betreft denk ik zomaar dat de kans groter is op een hogere opleiding als je ouders ook redelijk intelligent zijn.
Nee, het EQ heeft ie van een kindje van 5. Snel in een slachtofferrol kruipen, liegen, bedriegen, treiteren... @Keessie Hahahaha Waar!
Zoals alles wat erfelijk is kun je intelligentie erven maar het hoeft niet. En soms spelen andere zaken mee. Zo kun je een gemiddeld tot hoog IQ hebben maar ook een leerprobleem, zoals een informatieverwerkingsstoornis. Vooral vroeger werd je dan vaak als niet zo slim bestempeld. Mijn zeer gemiddelde oom en tante hebben twee heel slimme kinderen en één gemiddeld kind. Zo is het zo'n beetje in de hele familie verdeeld, de één slim, de ander gemiddeld. Het is maar net wie het slim-gen heeft geërfd. 😏
Het ligt eraan wat je omgeving doet. Mijn vader bijvoorbeeld, jongste van 5 jongens, werd vroeger op de basisschool als 'dom' bestempeld en achterin de klas gezet. Daar is ook niet meer dan de LTS uitgekomen en werken vanaf zijn 15e. Hij heeft op latere leeftijd allemaal certificaten en cursussen gedaan en heeft toch een prima baan. Het is ook echt geen domme man. Alleen de zaken die hij op school had moeten leren, door extra stimulatie van de leraar, liggen eigenlijk beneden peil (grammatica bv.). Mijn moeder is ook slim, kan goed rekenen en zij doet dan ook alle financieën thuis. Is toch maar opgeleid tot bakker. Ik werd vanuit thuis gestimuleerd om te leren, en er iets van te maken. Mijn vader was dan ook ongelofelijk trots dat ik het atheneum aankon. Mijn broertje kon het ook allemaal, maar wilde destijds niet. Die heeft een paar jaar geleden het licht gezien en heeft nu ook goed geleerd en een top baan. Dus het kan in je zitten (net zoals mijn ouders) maar het klimaat moet aanwezig zijn om je te ontwikkelen en ontplooien. Net zoals positieve stimulatie van je ouders en leraren!
Er is in onderzoeksland wel discussie tussen nature en nurture. Dus wat is belangrijker, je genen of de omgeving waarin je bent geboren.
Mijn moeder heeft huishoudschool gedaan en mijn vader de lts en ze hebben vier hoogbegaafde kinderen.
Het kan, het hoeft niet. Mijn moeder is niet verder gekomen dan de mavo. Heeft havo geprobeerd en een andere opleiding maar niet gelukt en is gaan werken. Mijn vader is iets hoger opgeleid maar ook niet bijzonder hoog, beetje vergelijkbaar met wat MBO4 nu is. Ik heb zelf een VWO diploma, geslaagd zonder er ooit echt iets voor te hoeven doen, en universiteit gedaan (die niet afgemaakt overigens omdat ik licht autistisch ben en de druk niet aankon). Ik heb een IQ van 118 en dat heb ik niet van mijn ouders, mijn moeder kwam op iets van 103 ofzo toen ze een test moest maken voor haar opleiding enkele jaren geleden. Mijn ene zusje heeft VMBO gedaan en MBO2, daarna niet verder gegaan. Mijn broertje heeft net zijn Havo diploma, dus lekker gemiddeld, maar wel met de hakken over de sloot. Mijn andere zusje doet momenteel havo en haalt zulke hoge cijfers zonder al te veel moeite dat ze met gemak VWO aan zou kunnen als ze het zou willen, maar uiterlijk, vriendinnen, uitgaan en lol trappen is voor haar belangrijker. Dus eh, ons gezin met niet erg hoogopgeleide ouders bestaat uit alle soorten en maten qua intelligentie . Ik vind zelf studeren erg leuk, kan er eindeloos mee bezig blijven. Ja, en dan kom je verder dan iemand met dezelfde intelligentie die er geen zin in heeft, zoals mijn broertje bijvoorbeeld, die echt wel slim is maar gewoon niet gemotiveerd.
Ja, maar het feit dat je ouders deze opleiding hebben gedaan heeft misschien ook te maken met hun achtergrond (weet daar natuurlijk niks over hoor...) en dus niet per definitie met hun intelligentie.