zwanger en in doodskist kijken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angeltje78, 17 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angeltje78

29 dec 2014
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 17 weken zwanger en ga morgen naar een crematie. Nu belde mijn moeder met t verhaal dat ik niet in de kist mag kijken. Op zich ben ik niet bijgelovig maar ben wel nieuwsgierig naar t verhaal erachter. Volgens mijn man geloofden ze vroeger dat de ziel van de overledene dan toegang zou hebben tot t kind als een zwangere vrouw in de kist Keek? Wie heeft enig idee hoe t nu zit/Zat?

2. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    He getver, wat een eng gedoe :-S...

Ik heb dat overigens nog nooit gehoord, dus ik kan je er verder niet mee 'helpen'.

3. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    Ik heb er wel vaker van gehoord de oudere generaties zijn hier bang voor.
    Maar t is vooral een bakerpraatje.

4. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ben afgelopen week met 20 weken bij een condoleance geweest en heb ook naar de overledene gekeken.

Gelukkig heeft de overledene een fijne ziel!

5. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Toen ik zwanger was van mijn dochter waren we bij een soort 2e uitvaart van mijn man zijn opa in servië. Daar hebben ze allemaal gebruiken dat ze dan ook het graf aanraken en vanalles te eten en drinken meenamen om daar op te eten/drinken. Ik mocht er eigenlijk niet eens bij zijn! Het is dat mijn man zijn oma mij er persé bij wilde hebben. Daar zijn ze orthodox. Misschien was dat vroeger hier ook zo?

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Nou ik ben ook nog naar een condoleance van mijn peetoom geweest toen ik zwanger was enkele weken geleden, heb ook gewoon in de kist gekeken dus hoop het niet dan ;)

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Heb er echt nog nooit van gehoord!
    Onlangs is de oma van mijn man overleden en ook ik heb bij haar gekeken, zowel toen ze nog thuis was als dat ze in de kist lag.... Het was een heerlijke en bijzondere vrouw, dus ben er ook niet bang voor als het zou gebeuren ;)
    Wel zei ze op haar sterfbed dat ze zeker wist dat ik een meisje zou krijgen en ze heeft gelijk!

8. Logan

Logan Niet meer actief

Creapy...

9. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik denk een oud bijgeloof...
    Als jij het prettig vind om op die manier afscheid te nemen zou ik gewoon kijken, vind je het niet prettig, dan kun je ervoor kiezen niet te kijken.

10. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Het schijnt niet zozeer te gaan over een ziel die kan oversteken want die is al weg op het moment dat iemand sterft en jou kindje heeft al een hartslag en ziel.

wel heb ik begrepen dat de stoffen die vrij komen bij een overleden iemand ( ontbinden) niet zo goed zijn voor een zwangere vrouw.
    Het laatste klinkt toch wel wat logischer.

Ik ben zelf in deze zwangerschap 2 maal naar een opbaring geweest maar niet in de buurt van de kisten.
    Zijn misschien broodje aap verhalen maar ben altijd bang dat er ergens een kern van waarheid in zit.

gecondoleerd en sterkte

11. Roosje2015

1 jan 2015
    13
    0
    0
    Ik was zwanger (wat niemand nog wist) en er overleed een naaste, heb hem zelfs nog aangeraakt.. Nooit van dit verhaal gehoord overigens..

Het enige wat ik eng vond was het idee dat hij overleed en ik een nieuw leven bij me droeg..

12. Heel veel broodje aap verhalen / bijgeloof was vroeger gewoon iets wat ze zeg maar nog niet wisten hoe de vork in de steel zat.

Bijvoorbeeld mensen die zeggen: soep bederft door onweer. In principe is dat niet waar. Soep bederft door broeierig weer. En met onweer is het vaak broeierig weer, dus ja, dan bederft de soep...

Ik denk dat dit ook zoiets is. Inderdaad dat er iets ongezond is aan het kijken naar het lichaam van een overledene als je zwanger bent, dat men vroeger niet wist waarom en er toen een eng verhaal omheen heeft verzonnen.

13. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Geniaal! Alleen al dat geleuter over een ziel alsof daarmee een soort tastbaar ding bedoeld wordt dat door de kamer vliegt... Vaak zijn gelovigen nogal stellig over het feit dat iedere vorm van pril leven al over een eigen ziel beschikt, maar nu ineens niet. Mooi hoe ze dat toch telkens in hun eigen voordeel weten te draaien!

14. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik geloof niet in sprookjes en spookjes, lekker in de kist kijken als jij dat wil. Tegenwoordig is de kist ook vaak dicht. Valt er ook niets te kijken, vindt het sowieso onzin om op crematie of begrafenis nog een laatste blik op iemand te werpen. Een mooie foto zegt veel meer dan grauw gezicht. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

15. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Wat n onzin.

Ik heb vaker terwijl ik zwanger was naar een overledene gekeken en er nooit wat aan overgehouden hoor. Ik geloof niet in dat soort onzin

16. j87

j87 Actief lid

14 jan 2010
    483
    0
    0
    NULL
    omgeving utrecht
    nog nooit van gehoord... bijgeloof denk ik... anders zou ik toch snel moeten stoppen met werken.. haha kan het voorleggen bij mn leidinggevende ;)

17. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

28 sep 2014
    1.001
    2
    0
    Nog nooit vAn gehoord maar wel een creepy idee. Hier hebben ze al generaties in de familie dat de kinderwagen niet in huis mag staan tot de kleine er echt is, brengt ook ongeluk zeggen ze.
    Ik ben niet bijgelovig maar doe het toch maar niet je word onbewust toch angstig( tenminste ik w€

18. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    oeps hier staat de kinderwagen wegens plekgebrek al een poos in de woonkamer...

van het in kist kijken dinges heb ik nog nooit gehoord. Wel heb ik met mezelf afgesproken dat niet meet te doen. Of het moet echt naaste familie zijn. Dat nare beeld blijft me toch te lang hangen...

19. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Oh? En dit lees ik nu pas... ik heb maandagavond een poosje (ruim 5 minuten) naast de kist van de overleden vader van een vriend van me gestaan. Nou, we zien het wel :p Kan me er niet echt druk om maken. Ik ben duidelijk zwanger, dus ik vertrouw erop dat de mensen van het mortuarium me wel hadden gewaarschuwd indien het écht gevaarlijk was geweest.

20. Kelly1908

Kelly1908 Actief lid

15 aug 2010
    381
    0
    0
    Nou ik geloof niet in deze onzin. Toen ik zwanger was van mijn 2e dochter overleed mijn eigen vader en dus zeker wel dat ik bij de kist stond en m ook zeker aangeraakt hebt! Kort daarna overleed mijn beste vriend en ook bij hem uiteraard aan de kist gestaan. Broodje aap verhalen allemaal .... ben nu weer zwanger en helaas gister de vader van onze beste vriend overleden ... Dus ook daar ga ik gewoon een laatste groet brengen volgende week!

Maar je moet doen wat je zelf denkt dat goed is!
    Succes en sterkte vandaag ...

Gr. Kel

Deel Deze Pagina